-
Clarion Collection Hotel Victoria renoverar med Ebba Ramsay i åtanke
Clarion Collection Hotel Victoria är Jönköpings mest populära hotell. För att möta efterfrågan så har den senaste tiden hotellet byggts ut med ytterligare 38 hotellrum.
Nu har renoveringen av 32 av hotellets ursprungliga hotellrum påbörjats. Men förändringen påverkar rummen 426, 427 och 428 där spöket Ebba Ramsay sägs gå igen. Frågan är nu hur Ebba kommer reagera på förändringen.
“Vi har många stamgäster på hotellet men den som varit med oss längst är Ebba Ramsay som byggde huset 1882. När vi nu bygger ut och förändrar hotellet så börjar arbetet på vindsvåningen där Ebbas favoritrum 426, 427 och 428 finns. Vi arbetar varje dag för att våra gäster ska trivas vilket också gäller Ebba. För att ge henne frid i byggstöket så har vi tillfälligt flyttat henne till ett nytt rum som vi gett namnet Ebba-sviten där vi hoppas att hon ska trivas.” Säger Clarion Collection Hotel Victorias VD och hotelldirektör, Jessica Wennering.
Ebba är personalens stora förebild
Fastigheten som inrymmer Clarion Collection Hotel Victoria byggdes 1882 på initiativ av författaren och vårdpionjären Ebba Ramsay.
Huset var från början ett hem för epileptiker och förståndshandikappade barn. När alkoholismen bredde ut sig i slutet av 1800-talet startade Ebba även ett alkoholfritt värdshus i källaren.
“Det är många som genom åren påstår att de sett en skymt av Ebba Ramsay. Dessa iakttagelserna har alltid skett i tre rum på vindsvåningen. Ebbas stora hjärta och engagemang gör att hon är personalens stora förebild och någon som vi är stolta över att ha som gäst. När vi nu bygger ut hotellet så är vi måna om att Ebba och hotellets övriga gäster ska känna igen sig i det nya och trivas hos oss.” Säger Jessica Wennering.
Bevarar hotellets atmosfär och stil
Renoveringen och utbyggnaden har pågått en tid. Det har bland annat omfattat en helt ny byggnad som vetter mot en mysig innergård. Samt ursprungsbyggnadens vindsvåning.
Dessutom har man de senaste åren renoverat matsal, reception, lobby och den stora möteslokalen Victoriasalen samt merparten av hotellets ursprungliga hotellrum.
“Det som gör mig och personalen extra stolta är att vi genom hela processen varit noga med att ta vara på de gamla möblerna och gett dem nytt liv genom professionella design- och tapetserarhänder. Det gör att vi inte bara säkerställer så att renoveringen är hållbar utan att också bevara hotellets atmosfär och stil någonting vi vet att våra gäster uppskattar. Nu går vi in i den sista fasen av hotellets renovering och är därmed rustade för att ta emot alla när samhället inom kort öppnas upp igen för möten och naturligtvis alla privatresenärer som söker sig till Jönköping.” Säger Wennering.
- Text: Nordic Choice Hotels
- Foto: Nordic Choice Hotels
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-