-
Nytt digitalt spel med Pelle Svanslös har lanserats i Uppsala
Uppsala har tagit ett tydligare grepp kring marknadsföringen som Pelle Svanslös hemstad och ser ett ökat intresse från besökare att ta del av aktiviteter och upplevelser med koppling till den omtyckta karaktären.
Nu har Pelles Äventyr lanserats. En digital spelupplevelse på två fysiska platser i Uppsala. Det gör det möjligt för besökare att uppleva Pelle Svanslös och hans vänner i stadsrummet.
Sveriges mest kända katt
I Pelles Äventyr finns två olika uppdrag; ”Pelle har dåligt flyt”, och ”Var katten är Frallan”. De kan spelas på plats i Carolinaparken och Stadsträdgården med egen medhavd mobiltelefon.
“Vi är glada att kunna erbjuda både uppsalabor och besökare en ny upplevelse där man på ett roligt sätt kan ta del av Sveriges mest kända katt på plats i Uppsala.” Säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala. “Många svenskar planerar för en semester inom landet i sommar och det finns en stark efterfrågan på bland annat aktiviteter för barnfamiljer. Genom de digitala spelen kan man uppleva Pelle Svanslös i stadsrummet. Det blir ett komplement till det övriga, spännande utbudet som finns.”
Lockar lekfullt barn att röra sig
Spelet ska på ett enkelt och lekfullt sätt locka barn att röra sig samtidigt som de lär känna Pelle och hans vänner. Spelaren får ett uppdrag där man ska plocka upp digitala föremål genom att förflytta sig fysiskt på platsen.
Då spelet sker utomhus och föremålen placeras ut olika kan trängsel undvikas. Spelaren guidas genom spelet av en berättarröst och det innehåller nya illustrationer och nyskriven musik.
Spelen är ett komplement till de många andra aktiviteter och upplevelser i Uppsala med koppling till berättelserna om Pelle Svanslös. Förhoppningen är att besökare ska vilja ta del av fler aktiviteter under sitt besök.
Fler Pelle Svanslös aktiviteter
Inför sommaren har Destination Uppsala tagit fram en karta riktad mot barnfamiljer som visar upp vad som finns att uppleva på temat.
Här visas temalekparken och angränsande Pelles café i Carolinaparken, guidade stadsvandringar och Pelles badmedalj på Fyrishov. Här finns också Sveriges enda kattövergångsställe, gluggen med ett tittskåp på Åsgränd där Pelle bodde samt hans egen staty i Stadsträdgården.
Ett av Uppsalas hotell arrangerar också temahelger under sommaren där familjer som bor över får möjlighet att träffa den populära karaktären tillsammans med Maja Gräddnos vid frukosten. Nytt för i år är även den 15 meter höga väggmålningen i Påvel Snickares gränd.
Läs mer om spelet Pelles Äventyr här.
- Text: Destination Uppsala
- Foto: Gustav Dalesjö
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-