-
FlixTrain ser en ökad efterfrågan – nu planerar de expansion
Sju månader efter intåget på den svenska marknaden kan FlixTrain meddela att passagerarantalet har överträffat deras förväntningar. Efter en bra sommar med flera slutsålda avgångar, fortsatte hösten att leverera positiva passagerarsiffror. Nu har företaget siktet inställt på ytterligare expansion i Sverige.
Prisvärda och miljövänliga tågresor för fler
Sverige var bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. FlixTrain som trafikerar sträckan Stockholm– Göteborg blev, i och med lanseringen, Sveriges mest prisvärda tågbolag med ett biljettpris från 129 kr.
Tidigare i år säkrade moderbolaget FlixMobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till framtida expansion med tåg i Sverige och utomlands. Bolaget har nu ansökt om spårläge för linjen Stockholm – Malmö.
“Vi startade i motvind, mitt i en pandemi. Efter en riktigt bra sommar, har passagerarantalet fortsatt att överträffa våra förväntningar. Vi kan den senaste månaden redovisa riktigt bra siffror, trots lågsäsong. Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö. Vi ser fram emot att möjliggöra prisvärda och miljövänliga tågresor för fler resenärer. Parallellt kommer vi även att utveckla vårt bussnätverk och anpassa det till vårt växande tågnätverk. Vi sitter på en unik position där vi kan erbjuda våra kunder ett buss och tåg- nätverk i combination.” Säger Peter Ahlgren, VD för FlixTrain/FlixBus norden.
Expansion både lokalt och globalt
Sedan starten 2013 har moderbolaget FlixMobility vuxit snabbt. FlixBus har kommit att bli ett av världens största långdistansbussbolag med verksamhet i 38 länder. FlixTrain planerar att öppna upp till 20 nya destinationer i Tyskland under nästa år, vilket innebär att man då kommer ha 70 destinationer totalt.
Mitt under pandemin säkrade dessutom FlixMobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till expansion på nya och befintliga marknader. Tidigare i höst köpte företaget bland annat det ikoniska bussbolaget Greyhound i USA samtidigt som man har lanserat FlixBus på en ny kontinent, Sydamerika.
“Vi kan konstatera att efterfrågan på hållbart, kollektivt resande till ett bra pris har kommit att bli vår framgångssaga. Under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss världen över. Vi är övertygade att vi kommer kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler passagerare de närmsta åren både i Sverige och globalt.” Avslutar Peter Ahlgren.
- Text: FlixBus
- Foto: FlixBus
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-