-
FlixTrain ser en ökad efterfrågan – nu planerar de expansion
Sju månader efter intåget på den svenska marknaden kan FlixTrain meddela att passagerarantalet har överträffat deras förväntningar. Efter en bra sommar med flera slutsålda avgångar, fortsatte hösten att leverera positiva passagerarsiffror. Nu har företaget siktet inställt på ytterligare expansion i Sverige.
Prisvärda och miljövänliga tågresor för fler
Sverige var bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. FlixTrain som trafikerar sträckan Stockholm– Göteborg blev, i och med lanseringen, Sveriges mest prisvärda tågbolag med ett biljettpris från 129 kr.
Tidigare i år säkrade moderbolaget FlixMobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till framtida expansion med tåg i Sverige och utomlands. Bolaget har nu ansökt om spårläge för linjen Stockholm – Malmö.
“Vi startade i motvind, mitt i en pandemi. Efter en riktigt bra sommar, har passagerarantalet fortsatt att överträffa våra förväntningar. Vi kan den senaste månaden redovisa riktigt bra siffror, trots lågsäsong. Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö. Vi ser fram emot att möjliggöra prisvärda och miljövänliga tågresor för fler resenärer. Parallellt kommer vi även att utveckla vårt bussnätverk och anpassa det till vårt växande tågnätverk. Vi sitter på en unik position där vi kan erbjuda våra kunder ett buss och tåg- nätverk i combination.” Säger Peter Ahlgren, VD för FlixTrain/FlixBus norden.
Expansion både lokalt och globalt
Sedan starten 2013 har moderbolaget FlixMobility vuxit snabbt. FlixBus har kommit att bli ett av världens största långdistansbussbolag med verksamhet i 38 länder. FlixTrain planerar att öppna upp till 20 nya destinationer i Tyskland under nästa år, vilket innebär att man då kommer ha 70 destinationer totalt.
Mitt under pandemin säkrade dessutom FlixMobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till expansion på nya och befintliga marknader. Tidigare i höst köpte företaget bland annat det ikoniska bussbolaget Greyhound i USA samtidigt som man har lanserat FlixBus på en ny kontinent, Sydamerika.
“Vi kan konstatera att efterfrågan på hållbart, kollektivt resande till ett bra pris har kommit att bli vår framgångssaga. Under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss världen över. Vi är övertygade att vi kommer kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler passagerare de närmsta åren både i Sverige och globalt.” Avslutar Peter Ahlgren.
- Text: FlixBus
- Foto: FlixBus
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-