-
FlixTrain ser en ökad efterfrågan – nu planerar de expansion
Sju månader efter intåget på den svenska marknaden kan FlixTrain meddela att passagerarantalet har överträffat deras förväntningar. Efter en bra sommar med flera slutsålda avgångar, fortsatte hösten att leverera positiva passagerarsiffror. Nu har företaget siktet inställt på ytterligare expansion i Sverige.
Prisvärda och miljövänliga tågresor för fler
Sverige var bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. FlixTrain som trafikerar sträckan Stockholm– Göteborg blev, i och med lanseringen, Sveriges mest prisvärda tågbolag med ett biljettpris från 129 kr.
Tidigare i år säkrade moderbolaget FlixMobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till framtida expansion med tåg i Sverige och utomlands. Bolaget har nu ansökt om spårläge för linjen Stockholm – Malmö.
“Vi startade i motvind, mitt i en pandemi. Efter en riktigt bra sommar, har passagerarantalet fortsatt att överträffa våra förväntningar. Vi kan den senaste månaden redovisa riktigt bra siffror, trots lågsäsong. Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö. Vi ser fram emot att möjliggöra prisvärda och miljövänliga tågresor för fler resenärer. Parallellt kommer vi även att utveckla vårt bussnätverk och anpassa det till vårt växande tågnätverk. Vi sitter på en unik position där vi kan erbjuda våra kunder ett buss och tåg- nätverk i combination.” Säger Peter Ahlgren, VD för FlixTrain/FlixBus norden.
Expansion både lokalt och globalt
Sedan starten 2013 har moderbolaget FlixMobility vuxit snabbt. FlixBus har kommit att bli ett av världens största långdistansbussbolag med verksamhet i 38 länder. FlixTrain planerar att öppna upp till 20 nya destinationer i Tyskland under nästa år, vilket innebär att man då kommer ha 70 destinationer totalt.
Mitt under pandemin säkrade dessutom FlixMobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till expansion på nya och befintliga marknader. Tidigare i höst köpte företaget bland annat det ikoniska bussbolaget Greyhound i USA samtidigt som man har lanserat FlixBus på en ny kontinent, Sydamerika.
“Vi kan konstatera att efterfrågan på hållbart, kollektivt resande till ett bra pris har kommit att bli vår framgångssaga. Under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss världen över. Vi är övertygade att vi kommer kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler passagerare de närmsta åren både i Sverige och globalt.” Avslutar Peter Ahlgren.
- Text: FlixBus
- Foto: FlixBus
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-