-
Framgångsrikt nätverk i skärgården får fler att stanna längre på öarna
Fler och nöjdare gäster som spenderar mer tid i skärgården. Det är resultatet av vad som från början startades som ett projekt i Göteborgs skärgård. I samarbete mellan Öckerö kommun, stadsdelsförvaltningen i väst och Göteborg & Co – och där även Business Region Göteborg numera ingår. Sedan tre år har det gemensamma arbetet mynnat ut i ett affärsdrivande nätverk med ett 20-tal företag på fem öar i skärgården, från Björkö i norr till Donsö i söder.
Lars-Gösta Alsterberg är vice ordförande i föreningen Öckerö Företag och är även med i styrgruppen för Göteborgs skärgårds-projektet.
“Vi jobbar med att hitta möjligheter för företagare här att samverka och bidra till ett levande samhälle för både öbor och näringsidkare – året om. Som företagare och skärgårdsbo har jag insyn i utmaningarna här på öarna, men också möjligheterna. Tankarna på ett nätverk mellan företagen här har funnits i flera år. Målet är att få besökare att stanna längre i skärgården. Det gynnar affärerna och företagsklimatet.”
Affärsnätverk som bygger på rekommendationer
Idag samarbetar ett 20-tal företag från Björkö i norr till Donsö i söder på ett nätverksliknande sätt för att stärka och lyfte varandras verksamheter. Företagen finns på fem öar – Hönö, Öckerö, Björkö, Donsö och Vrångö – och inkluderar gästhamnar, boenden och restauranger.
Nätverket bygger på rekommendationer, att företagen rekommenderar varandra till sina besökare.
“Företagen i nätverket ger personligen rekommendationer om närliggande företag till sina besökare. Det skapar ett personligt engagemang och ger även det lilla extra så att gästerna känner sig sedda och omhändertagna. Det genererar fler kunder. Jag tror generellt sett att det är ett framgångskoncept.”
Pandemin har påskyndat utvecklingen
Prövningarna som besöksnäringen utsatts för under coronapandemin har påskyndat utvecklingen av nätverket. Där har även Business Region Göteborg bidragit på bred front, i sin satsning med utökade resurser för pandemidrabbade företag inom besöksnäring och handel via Göteborgs Stad under det gångna året. Utveckling av nya affärer företagare emellan har varit ett fokusområde i projektet, tillsammans med kostnadsfri rådgivning och kompetenshöjande webbinarier.
“Behovet av nätverk, samarbete och nytänkande har visat sig extra tydligt de senaste 1,5 åren. Pandemin har tvingat oss att tänka i nya banor och påskynda processen. Det positiva bemötandet och stora engagemanget hos företagen vi varit i kontakt med har underlättat processen och också gjort projektet med nätverket oerhört givande att jobba med.” Fortsätter Lars-Gösta Alsterberg.
Ökning av bokningar och fler gäster
Sedan pandemin började märks ett ökat intresse för att komma ut och vandra och många har fått upp ögonen för möjligheterna att stanna längre i skärgården.
“Att få reda på att man kan sova över på boenden i anslutning i gästhamnen och inte behöva åka hem på kvällen, eller om man inte har båt få tips på bra ställen att övernatta på och saker att se och göra är avgörande för hur länge man som besökare stannar. Ju fler tips man ger dem, desto mer ger det.”
Medverkande företag är hittills nöjda och de märker av ökning av bokningar och att gäster kommer för att de fått rekommendationer. Att kunna stötta och ta hjälp av varandra är en styrka.
“Det ger en bra känsla att veta att man bidrar till att få gäster att flytta ut i skärgården kanske redan i april – maj och även förlänga säsongen och få dem att stanna kvar längre, kanske in i september – oktober. Det här är viktigt för dem som driver företag, alla som bor på öarna och även för turismen totalt sett i regionen.”
Framgångskoncept som utvecklas med fler erbjudanden
Fler företag i fler gästhamnar kan komma att engageras och erbjudandet utvecklas framöver.
I slutet av året väntas Västsvenska Turistrådets utvärdering för att se mer konkret vad nätverket har gett, hur många klick och varifrån bokningar kommit.
“Vi kan redan nu säga att nätverket är ett framgångskoncept. Tankar finns redan på att ta idén ett steg vidare och titta på att ta fram olika prispaket och kombinationserbjudanden för att stimulera företagen ekonomiskt.” Avslutar Lars-Gösta Alsterberg.
Lars-Göstas tips på hur du får fler kunder
1. Prata med andra företagare om att rekommendera varandras företag och lyfta fördelarna. När du rekommenderar andra företag ger det ringar på vattnet. Företagen kommer i sin tur att rekommendera ditt företag till sina besökare.
2. Ge kunder personliga rekommendationer om ställen att besöka och berätta varför just de ställena är bra. Det inger förtroende och gör att gästen känner sig sedd. Det ökar också chansen att gästen kommer tillbaka – och rekommenderar ditt företag till andra.
3. Skapa mervärde – bjud på oväntade tips!
- Text: Business Region Göteborg
- Foto: Business Region Göteborg/Hamn på Öckerö
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-