-
Hur Hotel At Six utnyttjade digital merförsäljning för att öka marginalintäkter och gästnöjdhet under pandemin
Hotel At Six i Stockholm är känt för sin förstklassiga service. När pandemin slog till stod hotellets team inför branschens universella utmaningar som att erbjuda en personlig upplevelse, driva marginalintäkter och behöva minska den fysiska kontakten med gästerna.
När teamet letade efter ett kreativt sätt att ta itu med dessa problem bestämde de sig för att implementera Oakys automatiserade merförsäljningsplattform som skapade möjligheter att ta itu med alla dessa tre områden. Så snart verktyget var live började teamet se fördelar.
Ökad effektivitet och räckvidd
Innan man började använda Oaky lyfte receptionsteamet på At Six fram sidotjänster eller erbjöd betalda uppgraderingar vid ankomsten. Eftersom det inte finns så mycket tid och möjlighet att marknadsföra tillägg under incheckningen blev resultaten begränsade.
Till det kom också utmaningen att ge rätt erbjudande till rätt gäst. Oaky tar nu itu med allt detta genom att automatisera meddelanden före ankomst, utöka räckvidden till att omfatta OTA-gäster och segmentera resenärer för att kunna skicka dem mer personliga utbudsval.
”Den största utmaningen vi hade innan Oaky var att erbjuda tilläggstjänster till gästerna på ett sätt som skulle vara lätt för dem att boka. Det var svårt att anpassa gästupplevelsen och anpassa en gästs vistelse beroende på deras önskemål. Dessutom hade vi inte möjlighet att sälja sidotjänster till OTA-gäster.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Förutom att förbättra receptionspersonalens arbetsflöde och nå fler gäster, tillåter Oaky också resenärer att välja tillägg när det passar dem. Detta tar bort ytterligare ett hinder för gäster som bokar tillägg eftersom de inte längre behöver söka hjälp från en anställd.
Ett brett utbud av erbjudanden för en personlig vistelse
Sedan Hotel At Six började använda Oaky har man börjat presentera ett brett utbud av erbjudanden och extra tjänster. Detta inkluderar att sälja uppgraderingar till rum med vacker utsikt, erbjuda mat- och dryckeserbjudanden eller wellnesspaket.
”Oaky har haft en positiv inverkan på vår övergripande gästupplevelse. Gästerna kan anpassa sin vistelse och se till att de får vad de personligen förväntar sig av ett lyxhotell. Plattformen visar vad vi erbjuder och låter gästerna välja efter sina egna önskemål. Genom att titta igenom alla våra tjänster kan de välja att lägga till saker de inte ens visste att de ville ha.” säger Diana Zambrano
Naturligtvis har den ökade räckvidden och det breda utbudet av tillgängliga erbjudanden också haft en kraftfull inverkan på Hotel At Sixs bruttointäkt. På bara några månader kunde man öka sin TRevPAR med 5,50.
Med denna fantastiska start på deras merförsäljningsresa inspireras teamet att ytterligare optimera sitt tillvägagångssätt genom att fördjupa sig i segmentering och testa nya avtalsidéer.
”Vårt mål är att fortsätta lägga till unika erbjudanden och tilläggsupplevelser och verkligen få ut det mesta av vad Oaky kan göra.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Läs vidare om lärdomarna från At Six Hotel i rapporten.
Om Hotel At Six:
At Six Hotel ligger i vad som en gång var en gammal bank, förvandlad till ett elegant hotell med över 2000 kvadratmeter bestående av barer, restauranger, lounger och naturligtvis rum och sviter. Rummen på översta våningen har panoramautsikt och är extremt populära bland gästerna – vilket man kan läsa i en senare del av ärenderapporten.
At Six är ett femstjärnigt hotell som drivs av Nordic Hotels & Resorts i allians med Amerikalinjen, The Thief, Sankt Petri och Kämp Hotel och är ansluten till Preferred Hotels &Resorts.
Om Oaky:
Oaky är en hyperanpassad och automatiserad merförsäljningsmotor som hjälper hotell att driva ytterligare vinst från sina befintliga kunder genom att leverera en överlägsen gästupplevelse. Genom att skanna bästsäljande erbjudanden kan hotellägare lägga till personaliserade gästerbjudanden med några få klick och marknadsföra dem genom perfekt tajmad gästkommunikation. Oaky är betrodda av innovativa hotell, hotellgrupper och kedjor över hela världen, inklusive Amaris hospitality, Onyx Hospitality & Radisson Hotel Group.
- Text: Oaky
- Foto: Hotel At Six
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-