-
Hur Hotel At Six utnyttjade digital merförsäljning för att öka marginalintäkter och gästnöjdhet under pandemin
Hotel At Six i Stockholm är känt för sin förstklassiga service. När pandemin slog till stod hotellets team inför branschens universella utmaningar som att erbjuda en personlig upplevelse, driva marginalintäkter och behöva minska den fysiska kontakten med gästerna.
När teamet letade efter ett kreativt sätt att ta itu med dessa problem bestämde de sig för att implementera Oakys automatiserade merförsäljningsplattform som skapade möjligheter att ta itu med alla dessa tre områden. Så snart verktyget var live började teamet se fördelar.
Ökad effektivitet och räckvidd
Innan man började använda Oaky lyfte receptionsteamet på At Six fram sidotjänster eller erbjöd betalda uppgraderingar vid ankomsten. Eftersom det inte finns så mycket tid och möjlighet att marknadsföra tillägg under incheckningen blev resultaten begränsade.
Till det kom också utmaningen att ge rätt erbjudande till rätt gäst. Oaky tar nu itu med allt detta genom att automatisera meddelanden före ankomst, utöka räckvidden till att omfatta OTA-gäster och segmentera resenärer för att kunna skicka dem mer personliga utbudsval.
”Den största utmaningen vi hade innan Oaky var att erbjuda tilläggstjänster till gästerna på ett sätt som skulle vara lätt för dem att boka. Det var svårt att anpassa gästupplevelsen och anpassa en gästs vistelse beroende på deras önskemål. Dessutom hade vi inte möjlighet att sälja sidotjänster till OTA-gäster.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Förutom att förbättra receptionspersonalens arbetsflöde och nå fler gäster, tillåter Oaky också resenärer att välja tillägg när det passar dem. Detta tar bort ytterligare ett hinder för gäster som bokar tillägg eftersom de inte längre behöver söka hjälp från en anställd.
Ett brett utbud av erbjudanden för en personlig vistelse
Sedan Hotel At Six började använda Oaky har man börjat presentera ett brett utbud av erbjudanden och extra tjänster. Detta inkluderar att sälja uppgraderingar till rum med vacker utsikt, erbjuda mat- och dryckeserbjudanden eller wellnesspaket.
”Oaky har haft en positiv inverkan på vår övergripande gästupplevelse. Gästerna kan anpassa sin vistelse och se till att de får vad de personligen förväntar sig av ett lyxhotell. Plattformen visar vad vi erbjuder och låter gästerna välja efter sina egna önskemål. Genom att titta igenom alla våra tjänster kan de välja att lägga till saker de inte ens visste att de ville ha.” säger Diana Zambrano
Naturligtvis har den ökade räckvidden och det breda utbudet av tillgängliga erbjudanden också haft en kraftfull inverkan på Hotel At Sixs bruttointäkt. På bara några månader kunde man öka sin TRevPAR med 5,50.
Med denna fantastiska start på deras merförsäljningsresa inspireras teamet att ytterligare optimera sitt tillvägagångssätt genom att fördjupa sig i segmentering och testa nya avtalsidéer.
”Vårt mål är att fortsätta lägga till unika erbjudanden och tilläggsupplevelser och verkligen få ut det mesta av vad Oaky kan göra.” säger Diana Zambrano, Guest Relations and Service Manager på Hotel At Six
Läs vidare om lärdomarna från At Six Hotel i rapporten.
Om Hotel At Six:
At Six Hotel ligger i vad som en gång var en gammal bank, förvandlad till ett elegant hotell med över 2000 kvadratmeter bestående av barer, restauranger, lounger och naturligtvis rum och sviter. Rummen på översta våningen har panoramautsikt och är extremt populära bland gästerna – vilket man kan läsa i en senare del av ärenderapporten.
At Six är ett femstjärnigt hotell som drivs av Nordic Hotels & Resorts i allians med Amerikalinjen, The Thief, Sankt Petri och Kämp Hotel och är ansluten till Preferred Hotels &Resorts.
Om Oaky:
Oaky är en hyperanpassad och automatiserad merförsäljningsmotor som hjälper hotell att driva ytterligare vinst från sina befintliga kunder genom att leverera en överlägsen gästupplevelse. Genom att skanna bästsäljande erbjudanden kan hotellägare lägga till personaliserade gästerbjudanden med några få klick och marknadsföra dem genom perfekt tajmad gästkommunikation. Oaky är betrodda av innovativa hotell, hotellgrupper och kedjor över hela världen, inklusive Amaris hospitality, Onyx Hospitality & Radisson Hotel Group.
- Text: Oaky
- Foto: Hotel At Six
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-