-
Joanna Hammar blir ny vice VD på Parks and Resorts
Parks and Resorts marknadsdirektör Joanna Hammar tillsätts som vice VD för nöjesparkskoncernen med ansvar för kommersiell utveckling. I en satsning mot en framtida åretruntverksamhet i koncernens alla fyra parker kommer Joanna även att leda och driva koncernens affärsråd med fokus på intäkter och affärsutveckling.
“Joanna är en mycket kompetent affärsutvecklare med ett stort personligt engagemang för våra parker. Jag är så glad och stolt över att ha henne i vårt team.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
Både kul och spännande att anta ett nytt uppdrag
Joanna Hammar började sin karriär inom Parks and Resorts som marknadschef på Gröna Lund 2015. 2018 tog hon över marknadsansvaret för koncernens alla nöjesparker då hon tillsattes som marknadsdirektör. Med ett tydligt fokus på att utveckla parkernas kommunikation och B2C-försäljning.
När pandemin slog till 2020 var Joanna drivande i att starta affärsråd i alla nöjesparkerna, för att snabbt kunna parera effekterna av pandemin och utveckla och anpassa parkernas affärsmodeller till den nya situation som pandemin och restriktionerna krävde.
“Det är känns både kul och spännande att anta ett nytt uppdrag inom Sveriges roligaste företag. När jag började här hade vi bara sommarsäsonger i tre av fyra parker. Men i och med lyckade satsningar som bland annat Halloween och Night Rider öppnade det dörrarna för fler möjligheter och andra säsonger. Det ska också bli spännande att utveckla hela vår affär inom B2B där det finns oändliga möjligheter för företag i våra magiska verksamheter.” Säger Joanna Hammar, tillträdande vice VD för Parks and Resorts.
Kommer att leda och driva koncernens affärsråd
Den 1 april kliver Joanna Hammar in i sin nya roll som vice VD för Parks and Resorts med ansvar för kommersiell utveckling. Joanna kommer att leda och driva koncernens affärsråd samt utvecklingen av kommersiella produkter och tjänster.
Hon kommer övergripande ansvara för koncernens marknadsavdelning och säljavdelning samt leda och driva den koncernövergripande samordningen av tematiserade säsonger.
Det direkta marknadsansvaret kommer framöver att axlas av två marknadschefer. Parks and Resorts Brand Manager, Sebastian Delefors, tillsätts som marknadschef för Gröna Lund och Skara Sommarland. Ytterligare en marknadschef tillsätts inom kort med ansvar för Kolmården och Furuvik.
- Text: Parks and Resorts
- Foto: Parks and Resorts
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-