torsdag 31 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
    • Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
    • Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • norra Sverige
    2022-04-12 15:51

    Nytt projekt i norra Sverige – Ella Jonsson rekryteras som Innovation Manager

    Världens blickar riktas mot norra Sverige när hundratals miljarder kronor investeras för fossilfri omställning och tusentals nya arbetstillfällen. Under våren 2022 startar därför North Sweden Green Deal, EU-projektet med fyra delprogram i Norrbotten – Attraktion, Kompetensförsörjning, Fysisk planering och Energi.

    Projektet tar sikte på avancerad samverkan på en helt ny nivå och innovativa metoder för att möta framtiden. Swedish Lapland Visitors Board leder delprojektet Attraktion.

    “Region Norrbotten har gett oss förtroendet att vara samarbetspartner i delprojektet ”Attraktion – marknadsföring och mottagarkapacitet”. Parallellt med de stora nya investeringarna som görs behöver den befintliga arbetsmarknaden och kommunerna också förstärkas. Både för att klara sitt grundläggande samhällsuppdrag och för att kunna bidra till en attraktiv livsmiljö, en mångfacetterad arbetsmarknad och ett starkt kulturliv.” Säger Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board. “Jag gläds åt att presentera Ella Jonsson som en ny viktig resurs för länet i sin roll som Innovation Manager och processledare i projektteamet.”

    Innovationsledare med erfarenhet av besöksnäringen

    Ella Jonsson kommer närmast från konsultföretaget Tromb, där hon arbetat som digital affärsutvecklare, processledare för bolagets innovationsmetoder samt ansvarat för Trombs eget varumärke och kommunikation.

    Bland Ellas kunduppdrag kan nämnas arbetet med strategisk kommunikation och rådgivning för Bodens Energis ledning. Med fokus på det kommunala bolagets hållbara transformation.

    “Mitt hjärta klappar varmt för Norrbotten. Jag ser fram emot att få kroka arm med andra innovativa eldsjälar i projektteamet, med kommunerna, samarbetspartners. I samverkan med övriga delprojekt ska vi rusta vår region för en hållbar och jämställd framtid. Vi måste vara innovativa och modiga när vi söker nya vägar framåt för att växa.” Berättar Ella Jonsson. “Åren på Tromb har stärkt insikten om att digitalisering och ny teknik är en förutsättning för att möta framtidens stora utmaningar. I min ryggsäck finns också många års erfarenhet av affärsutveckling och strategisk kommunikation för besöksnäringen, regionalt såväl som nationellt. Det är minst sagt ett drömuppdrag när dessa erfarenheter nu faller på plats i den nya rollen som Innovation Manager för delprojektet Attraktion i North Sweden Green Deal.”

    Fler norrbottningar är det övergripande målet

    Just nu sätts projektteamet samman, med både nya rekryteringar och befintliga medarbetare på Swedish Lapland Visitors Board. Projektet i norra Sverige påbörjas redan under april 2022.

    “Vi befinner oss vid ett extraordinärt vägskäl och det kräver extraordinära insatser. Besöksnäringen har erfarenheter av att arbeta med regionens attraktiva fördelar, metoder och verktyg för att nå ut till, och attrahera, utpekade målgrupper samt att förvalta det goda värdskapet. Vi ska dela dessa tillgångar med kommunerna och även samverka med forskning, både RISE och Luleå Tekniska Universitet.” Säger Annika Fredriksson.

    “Tillsammans med Norrbottens 14 kommuner ska vi bidra till att öppna omvärldens ögon. Samt öka lusten att flytta hit så vi blir fler invånare i norra Sverige.” Avslutar Ella Jonsson som tillträder sin nya tjänst som Innovation Manager senare under våren.

    Fakta – North Sweden Green Deal:

    Norra Sverige befinner sig i Sveriges och världens centrum genom de stora investeringar som nu genomförs för att bygga verksamheter som stödjer en hållbar utveckling inom olika sektorer. Det handlar om mycket stora investeringar i infrastruktur, bostäder, utbildning och kultur som ska genomföras på kort tid med långtgående konsekvenser för framtiden och kommande generationer.

    Omställningen kräver avancerad samverkan på en helt ny nivå. Under våren 2022 kommer därför EU-projektet The North Sweden Green Deal att starta och drivas till och med oktober 2023. Projektet ska bidra till att bygga hållbara samhällen på regional och lokal nivå, förverkligat genom målen i Agenda 2030.

    Projektet genomförs i samverkan mellan Region Norrbotten och Region Västerbotten. Samverkanspartner är Norrbottens Kommuner, Luleå tekniska universitet, Länsstyrelsen Norrbotten, Swedish Lapland Visitors Board, samtliga kommuner i Norrbotten och deras näringsliv samt Skellefteå kommun i Västerbotten.

    Läs mer om projektet North Sweden Green Deal här.

    • Text: Swedish Lapland Visitors Board
    • Foto: Swedish Lapland Visitors Board
    Tweet
  • Sommar 2025 - Besöksnäring Hermanö
    2025-07-28 04:47

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25

    Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalsveckan 2025 - Mikael Genberg om stugan på månen
    2025-07-28 01:35

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5

  • Västerås Cityfestival 2025. Torsdag den 26 juni under Jireels konsert.
    2025-07-27 16:04

    Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”

    Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.

  • Bistron & köket - Vår Gårds nyrenoverade restaurang.
    2025-07-24 21:06

    Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur

    Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,

  • Parkera bilen och låna en fatbike istället, bo klimatsmart i en Zero cabin eller hälsa på fåren som bekämpar invasiv jätteloka. Det är några exempel på hur boenden som är anslutna till Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista mer hållbart i hela landet.
    2025-07-24 18:00

    Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå

    Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.

  • En AI-genererad skiss av hur Svenska Musikmuseet i Västervik kan komma att se ut.
    2025-07-24 17:19

    Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027

    I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.

  • Låna till semestern?
    2025-07-24 01:55

    Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna

    Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...

  • Bad under sommaren är omåttligt populärt. En ny undersökning från Momondo visar också att nakenbad inte alls är så ovanligt som man kan tro.
    2025-07-23 13:31

    Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder

    Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.

  • Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping.
    2025-07-23 12:56

    Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping

    Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.

  • Sverige växer som en populär campingdestination i Europa. Trenden syns tydligt under sommaren.
    2025-07-23 12:02

    Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend

    Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-23 13:31

      Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder

      Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...

    • 2025-07-23 12:02

      Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend

      Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...

    • 2025-07-24 21:06

      Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur

      Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...

    • 2025-07-24 17:19

      Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027

      Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet