måndag 6 februari 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
    • Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
    • Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
  • Platsannonser:
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • norra Sverige
    2022-04-12 15:51

    Nytt projekt i norra Sverige – Ella Jonsson rekryteras som Innovation Manager

    Världens blickar riktas mot norra Sverige när hundratals miljarder kronor investeras för fossilfri omställning och tusentals nya arbetstillfällen. Under våren 2022 startar därför North Sweden Green Deal, EU-projektet med fyra delprogram i Norrbotten – Attraktion, Kompetensförsörjning, Fysisk planering och Energi.

    Projektet tar sikte på avancerad samverkan på en helt ny nivå och innovativa metoder för att möta framtiden. Swedish Lapland Visitors Board leder delprojektet Attraktion.

    “Region Norrbotten har gett oss förtroendet att vara samarbetspartner i delprojektet ”Attraktion – marknadsföring och mottagarkapacitet”. Parallellt med de stora nya investeringarna som görs behöver den befintliga arbetsmarknaden och kommunerna också förstärkas. Både för att klara sitt grundläggande samhällsuppdrag och för att kunna bidra till en attraktiv livsmiljö, en mångfacetterad arbetsmarknad och ett starkt kulturliv.” Säger Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board. “Jag gläds åt att presentera Ella Jonsson som en ny viktig resurs för länet i sin roll som Innovation Manager och processledare i projektteamet.”

    Innovationsledare med erfarenhet av besöksnäringen

    Ella Jonsson kommer närmast från konsultföretaget Tromb, där hon arbetat som digital affärsutvecklare, processledare för bolagets innovationsmetoder samt ansvarat för Trombs eget varumärke och kommunikation.

    Bland Ellas kunduppdrag kan nämnas arbetet med strategisk kommunikation och rådgivning för Bodens Energis ledning. Med fokus på det kommunala bolagets hållbara transformation.

    “Mitt hjärta klappar varmt för Norrbotten. Jag ser fram emot att få kroka arm med andra innovativa eldsjälar i projektteamet, med kommunerna, samarbetspartners. I samverkan med övriga delprojekt ska vi rusta vår region för en hållbar och jämställd framtid. Vi måste vara innovativa och modiga när vi söker nya vägar framåt för att växa.” Berättar Ella Jonsson. “Åren på Tromb har stärkt insikten om att digitalisering och ny teknik är en förutsättning för att möta framtidens stora utmaningar. I min ryggsäck finns också många års erfarenhet av affärsutveckling och strategisk kommunikation för besöksnäringen, regionalt såväl som nationellt. Det är minst sagt ett drömuppdrag när dessa erfarenheter nu faller på plats i den nya rollen som Innovation Manager för delprojektet Attraktion i North Sweden Green Deal.”

    Fler norrbottningar är det övergripande målet

    Just nu sätts projektteamet samman, med både nya rekryteringar och befintliga medarbetare på Swedish Lapland Visitors Board. Projektet i norra Sverige påbörjas redan under april 2022.

    “Vi befinner oss vid ett extraordinärt vägskäl och det kräver extraordinära insatser. Besöksnäringen har erfarenheter av att arbeta med regionens attraktiva fördelar, metoder och verktyg för att nå ut till, och attrahera, utpekade målgrupper samt att förvalta det goda värdskapet. Vi ska dela dessa tillgångar med kommunerna och även samverka med forskning, både RISE och Luleå Tekniska Universitet.” Säger Annika Fredriksson.

    “Tillsammans med Norrbottens 14 kommuner ska vi bidra till att öppna omvärldens ögon. Samt öka lusten att flytta hit så vi blir fler invånare i norra Sverige.” Avslutar Ella Jonsson som tillträder sin nya tjänst som Innovation Manager senare under våren.

    Fakta – North Sweden Green Deal:

    Norra Sverige befinner sig i Sveriges och världens centrum genom de stora investeringar som nu genomförs för att bygga verksamheter som stödjer en hållbar utveckling inom olika sektorer. Det handlar om mycket stora investeringar i infrastruktur, bostäder, utbildning och kultur som ska genomföras på kort tid med långtgående konsekvenser för framtiden och kommande generationer.

    Omställningen kräver avancerad samverkan på en helt ny nivå. Under våren 2022 kommer därför EU-projektet The North Sweden Green Deal att starta och drivas till och med oktober 2023. Projektet ska bidra till att bygga hållbara samhällen på regional och lokal nivå, förverkligat genom målen i Agenda 2030.

    Projektet genomförs i samverkan mellan Region Norrbotten och Region Västerbotten. Samverkanspartner är Norrbottens Kommuner, Luleå tekniska universitet, Länsstyrelsen Norrbotten, Swedish Lapland Visitors Board, samtliga kommuner i Norrbotten och deras näringsliv samt Skellefteå kommun i Västerbotten.

    Läs mer om projektet North Sweden Green Deal här.

    • Text: Swedish Lapland Visitors Board
    • Foto: Swedish Lapland Visitors Board
    • Tweet
  • Thomas Walfridsson VD Borås TME.
    2023-02-06 15:40

    Thomas Walfridsson blir ny VD för Borås TME våren 2023

    Han tillträder under våren och tar därmed över stafettpinnen från Helena Alcenius, bolagets nuvarande VD.

  • Stromma vinter 2023 besöksnäring
    2023-02-06 03:46

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023

    Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer

  • E-go finns nu även i Höga Kusten
    2023-02-05 00:59

    Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten

    Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart

  • undersökning
    2023-02-04 15:56

    Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

    En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.

  • Handbolls-VM i Göteborg 2023
    2023-02-04 15:48

    Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.

  • Sturebadet bassäng med Orbital Showers.
    2023-02-04 09:57

    Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

    I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.

  • Solhem Hotel i Visby
    2023-02-02 18:54

    Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare

    Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.

  • Årets varumärke
    2023-02-02 18:30

    Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022

    Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.

  • Manga Royals på Livrustkammaren turnerar ute i landet
    2023-02-02 12:45

    Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné

    Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.

  • Scandinavian XPO
    2023-01-31 22:40

    Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

    Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.

  • Veckans profil

    Annemarie Gubanski, Taktikon

    Annemarie Gubanski

    VD, Taktikon

    Intervju med Annemarie Gubanski om varför Taktikon skapar ett nytt softbrand - Taktikon Hotels

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Besöksnäring på agendan – anmäl dig nu!

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 2 februari 2023

    • Hur tänker de svenska resenärerna om sitt resande just nu? December 2022

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Branschforum för kompetens i turismindustrin
      2023-02-16
      • Eskilstuna
      • sv-se.invajo.com/event/stua/branschforumf%C3%B6rkompetensiturismindustrin
    • Västmanlands Turismdag 2023
      2023-02-24
      • Västerås
      • rv.powerinit.com/Data/Event/EventTemplates/4450/?EventId=550
    • OnSpotStory-dagen
      2023-03-15
      • Stockholm
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-dagen/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Museernas vårmöte 25-27 april (save the date)
      2023-04-25
      • Västerås
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-01-30 03:24

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023

      Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...

    • 2023-02-04 09:57

      Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

      I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...

    • 2023-01-31 22:40

      Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

      Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...

    • 2023-02-04 15:56

      Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

      En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Turistbyråer blir infopoints i förhoppning att alla är digitala. I måldokument ersätts ord som besökare och turism av ordet platsattraktivit...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet