-
Nytt projekt i norra Sverige – Ella Jonsson rekryteras som Innovation Manager
Världens blickar riktas mot norra Sverige när hundratals miljarder kronor investeras för fossilfri omställning och tusentals nya arbetstillfällen. Under våren 2022 startar därför North Sweden Green Deal, EU-projektet med fyra delprogram i Norrbotten – Attraktion, Kompetensförsörjning, Fysisk planering och Energi.
Projektet tar sikte på avancerad samverkan på en helt ny nivå och innovativa metoder för att möta framtiden. Swedish Lapland Visitors Board leder delprojektet Attraktion.
“Region Norrbotten har gett oss förtroendet att vara samarbetspartner i delprojektet ”Attraktion – marknadsföring och mottagarkapacitet”. Parallellt med de stora nya investeringarna som görs behöver den befintliga arbetsmarknaden och kommunerna också förstärkas. Både för att klara sitt grundläggande samhällsuppdrag och för att kunna bidra till en attraktiv livsmiljö, en mångfacetterad arbetsmarknad och ett starkt kulturliv.” Säger Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board. “Jag gläds åt att presentera Ella Jonsson som en ny viktig resurs för länet i sin roll som Innovation Manager och processledare i projektteamet.”
Innovationsledare med erfarenhet av besöksnäringen
Ella Jonsson kommer närmast från konsultföretaget Tromb, där hon arbetat som digital affärsutvecklare, processledare för bolagets innovationsmetoder samt ansvarat för Trombs eget varumärke och kommunikation.
Bland Ellas kunduppdrag kan nämnas arbetet med strategisk kommunikation och rådgivning för Bodens Energis ledning. Med fokus på det kommunala bolagets hållbara transformation.
“Mitt hjärta klappar varmt för Norrbotten. Jag ser fram emot att få kroka arm med andra innovativa eldsjälar i projektteamet, med kommunerna, samarbetspartners. I samverkan med övriga delprojekt ska vi rusta vår region för en hållbar och jämställd framtid. Vi måste vara innovativa och modiga när vi söker nya vägar framåt för att växa.” Berättar Ella Jonsson. “Åren på Tromb har stärkt insikten om att digitalisering och ny teknik är en förutsättning för att möta framtidens stora utmaningar. I min ryggsäck finns också många års erfarenhet av affärsutveckling och strategisk kommunikation för besöksnäringen, regionalt såväl som nationellt. Det är minst sagt ett drömuppdrag när dessa erfarenheter nu faller på plats i den nya rollen som Innovation Manager för delprojektet Attraktion i North Sweden Green Deal.”
Fler norrbottningar är det övergripande målet
Just nu sätts projektteamet samman, med både nya rekryteringar och befintliga medarbetare på Swedish Lapland Visitors Board. Projektet i norra Sverige påbörjas redan under april 2022.
“Vi befinner oss vid ett extraordinärt vägskäl och det kräver extraordinära insatser. Besöksnäringen har erfarenheter av att arbeta med regionens attraktiva fördelar, metoder och verktyg för att nå ut till, och attrahera, utpekade målgrupper samt att förvalta det goda värdskapet. Vi ska dela dessa tillgångar med kommunerna och även samverka med forskning, både RISE och Luleå Tekniska Universitet.” Säger Annika Fredriksson.
“Tillsammans med Norrbottens 14 kommuner ska vi bidra till att öppna omvärldens ögon. Samt öka lusten att flytta hit så vi blir fler invånare i norra Sverige.” Avslutar Ella Jonsson som tillträder sin nya tjänst som Innovation Manager senare under våren.
Fakta – North Sweden Green Deal:
Norra Sverige befinner sig i Sveriges och världens centrum genom de stora investeringar som nu genomförs för att bygga verksamheter som stödjer en hållbar utveckling inom olika sektorer. Det handlar om mycket stora investeringar i infrastruktur, bostäder, utbildning och kultur som ska genomföras på kort tid med långtgående konsekvenser för framtiden och kommande generationer.
Omställningen kräver avancerad samverkan på en helt ny nivå. Under våren 2022 kommer därför EU-projektet The North Sweden Green Deal att starta och drivas till och med oktober 2023. Projektet ska bidra till att bygga hållbara samhällen på regional och lokal nivå, förverkligat genom målen i Agenda 2030.
Projektet genomförs i samverkan mellan Region Norrbotten och Region Västerbotten. Samverkanspartner är Norrbottens Kommuner, Luleå tekniska universitet, Länsstyrelsen Norrbotten, Swedish Lapland Visitors Board, samtliga kommuner i Norrbotten och deras näringsliv samt Skellefteå kommun i Västerbotten.
Läs mer om projektet North Sweden Green Deal här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-