-
2021 gav återhämtning för Parks and Resorts nöjesparker
Trots att samtliga Parks and Resorts nöjesparker öppnade med begränsad kapacitet och utbud till följd av pandemirestriktioner blev omsättningen högre än förväntat, drygt 1,2 miljarder kronor.
En stor efterfrågan på att äntligen få besöka våra parker i kombination med nya affärsmodeller genererade både högre gästnöjdhet och lönsamhet. Vilket gav en behövlig återhämtning för koncernen.
Men det kommer att ta ytterligare en tid innan parkernas ekonomiska situation är tillbaka där den var innan pandemin.
Trots begränsat gästantal nådde parkerna högre lönsamhet
Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts där Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik ingår, redovisar en omsättning på drygt 1,2 miljarder kronor för 2021 (drygt 483 mkr 2020), vilket är en ökning med hela 155 % och kan närmast förklaras med att två av fyra parker var nedstängda under 2020 pga pandemirestriktionerna.
Till följd av lägre smittspridning släpptes successivt restriktionerna under 2021 och Parks and Resorts nöjesparker fick möjlighet att öppna i juni, men med en begränsad kapacitet. Det var en stor efterfrågan från barnfamiljer att kunna roa sig på ett säkert sätt när parkerna äntligen fick öppna för säsongen.
I kombination med nya affärsmodeller och att gästerna spenderade mer när de väl besökte parkerna blev omsättningen högre än förväntat.
“2021 blev något av en revansch för oss. Trots kraftigt begränsat gästantal lyckades vi nå högre lönsamhet. Det är helt och hållet tack vare det mod och det goda omdöme som genomsyrar beslutsfattandet i hela vår organisation.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
Finns återigen möjlighet till nya investeringar i parkerna
Under 2021 besöktes koncernens anläggningar av knappt två miljoner gäster, att jämföra med knappt 600 000 under 2020 och ca tre miljoner under 2019, då man även hade konsertverksamhet på Gröna Lund och Furuvik.
Efter ett starkt 2021 finns återigen möjlighet till nya investeringar i parkerna samt att anställa personal och satsa på verksamheten framåt.
“Vi har två mycket olika och annorlunda år bakom oss. Vi har tvingats tänka nytt för att överleva. Nya affärsmodeller och nya tematiserade säsonger har introducerats. Vi kommer att fortsätta med samma innovationstakt för att utveckla vår verksamhet året runt.” Säger Christer Fogelmarck.
Ekonomiskt resultat och kommentarer per park
Gröna Lund
Gröna Lund var helt stängt under 2020 och inledningen av 2021. Parken kunde inte bedriva verksamhet på Tyrol under då aktuella restriktioner. När restriktionerna successivt släppte kunde Gröna Lund öppna parken för ett begränsat antal besökare i juni.
Gröna Lund arbetade aktivt med ankomsttider för att undvika trängsel, samt delade in dagen i två olika pass. Detta medförde att man totalt kunde ta in knappt 9 000 besökare per dag under högsäsongen, uppdelat på två pass. Denna förändrade affärsmodell innebar även en ökad gästnöjdhet och kortare köer. Däremot kunde ingen konsertverksamhet bedrivas.
Halloween blev en succé, innan smittspridningen återigen tog fart mot slutet av året, som framför allt påverkade julbordsverksamheten på Tyrol.
Under 2018 påbörjade Gröna Lund sin stora investering i fastighetsutveckling på en tredjedel av Gröna Lunds yta. Till säsong 2021 var projektet helt färdigställt med nya områden för spel- och matenheter samt ett helt nytt Biergarten. Därutöver var det premiär för den världsunika berg- och dalbanan Monster från tillverkaren Bolliger & Mabillard.
Antalet gäster uppgick till 810 432 (18 515). Omsättningen uppgick totalt till 537,3 (89,8) mkr. Rörelseresultatet uppgick till 87,2 (-137,4) mkr inkluderat omställningsstöd om 38,6 (32,3) mkr och övriga bidrag om 2,4 (19,7) mkr.
Kolmården och Vildmarkshotellet
Kolmårdens verksamhet reglerades under ett annat regelverk för djurparker och kunde således hållas öppen under 2020 samt inledningen av 2021 med begränsad kapacitet och anpassningar för att undvika trängsel. Viss verksamhet följde dock regelverket för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster, såsom Bamses Värld samt delfinföreställningen, och dessa verksamheter fick hållas stängda under 2020 och inledningen av säsong 2021.
När restriktionerna släpptes upp i juni kunde Kolmården successivt öppna upp större delen av parken och verksamheten. Även Vildmarkshotellets verksamhet påverkades av restriktionerna, med en viss kapacitetsbegränsning samt lägre konferensbeläggning.
Antalet gäster uppgick till 606 545 (456 642), vilket är en ökning med 33 % mot föregående år. Vildmarkshotellet sålde 29 743 (20 918) hotellrum. Omsättningen uppgick totalt till 421,2 (289,8) mkr vilket är en ökning med 45 % jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 16,2 (-59,2) mkr inkluderat omställningsstöd om 3,3 (21,2) mkr och övriga bidrag om 1,8 (5,0) mkr.
Kolmården investerade i fastighetsrelaterat underhåll samt i den nya delfinföreställningen HOPE som hade premiär under 2021. Kolmården fortsatte också satsningen på Halloween och Sagojul med stor framgång.
Skara Sommarland
Efter att ha varit stängt under hela 2020 kunde äntligen Skara Sommarland öppna i juni 2021 med en begränsad kapacitet. Bra väder och god beläggning på campingen bidrog till en stark säsong, givet förutsättningarna.
Antalet gäster uppgick till 230 327 (0). Omsättningen uppgick totalt till 130,5 (8,9) mkr. Rörelseresultatet uppgick till 32,6 (-37,0) mkr inkluderat omställningsstöd om 9,4 (5,2) mkr och övriga bidrag om 0,1 (1,2) mkr.
Skara Sommarland investerade bland annat i åkattraktionen Snake som hade säsongspremiär, liksom även i restaurang Bryggan.
Furuvik
Furuviks verksamhet reglerades under ett annat regelverk för djurparker och kunde således hållas öppen under 2020 samt inledningen av 2021 med begränsad kapacitet och anpassningar för att undvika trängsel. Viss verksamhet följde dock regelverket för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster, såsom konsert- och tivoliverksamheten samt spel, och fick hållas stängt under 2020 och inledningen av säsong 2021.När restriktionerna släpptes upp i juni kunde verksamheten bedrivas i mer normal omfattning. Dock kvarstod kapacitetsbegränsningar samt en utebliven konsertverksamhet.
Antalet gäster uppgick till 215 236 (98 243), vilket är en ökning med 119 % mot föregående år. Omsättningen uppgick totalt till 141,4 (55,1) mkr vilket är en ökning med 311 % jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 24,6 (-26,7) mkr inkluderat omställningsstöd om 5,7 (4,9) mkr och övriga bidrag om 0,3 (4,7) mkr.
Furuvik investerade i visst fastighetsrelaterat underhåll.
- Text: Parks and Resorts
- Foto: Bingo Rimér
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-