-
2021 gav återhämtning för Parks and Resorts nöjesparker
Trots att samtliga Parks and Resorts nöjesparker öppnade med begränsad kapacitet och utbud till följd av pandemirestriktioner blev omsättningen högre än förväntat, drygt 1,2 miljarder kronor.
En stor efterfrågan på att äntligen få besöka våra parker i kombination med nya affärsmodeller genererade både högre gästnöjdhet och lönsamhet. Vilket gav en behövlig återhämtning för koncernen.
Men det kommer att ta ytterligare en tid innan parkernas ekonomiska situation är tillbaka där den var innan pandemin.
Trots begränsat gästantal nådde parkerna högre lönsamhet
Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts där Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik ingår, redovisar en omsättning på drygt 1,2 miljarder kronor för 2021 (drygt 483 mkr 2020), vilket är en ökning med hela 155 % och kan närmast förklaras med att två av fyra parker var nedstängda under 2020 pga pandemirestriktionerna.
Till följd av lägre smittspridning släpptes successivt restriktionerna under 2021 och Parks and Resorts nöjesparker fick möjlighet att öppna i juni, men med en begränsad kapacitet. Det var en stor efterfrågan från barnfamiljer att kunna roa sig på ett säkert sätt när parkerna äntligen fick öppna för säsongen.
I kombination med nya affärsmodeller och att gästerna spenderade mer när de väl besökte parkerna blev omsättningen högre än förväntat.
“2021 blev något av en revansch för oss. Trots kraftigt begränsat gästantal lyckades vi nå högre lönsamhet. Det är helt och hållet tack vare det mod och det goda omdöme som genomsyrar beslutsfattandet i hela vår organisation.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
Finns återigen möjlighet till nya investeringar i parkerna
Under 2021 besöktes koncernens anläggningar av knappt två miljoner gäster, att jämföra med knappt 600 000 under 2020 och ca tre miljoner under 2019, då man även hade konsertverksamhet på Gröna Lund och Furuvik.
Efter ett starkt 2021 finns återigen möjlighet till nya investeringar i parkerna samt att anställa personal och satsa på verksamheten framåt.
“Vi har två mycket olika och annorlunda år bakom oss. Vi har tvingats tänka nytt för att överleva. Nya affärsmodeller och nya tematiserade säsonger har introducerats. Vi kommer att fortsätta med samma innovationstakt för att utveckla vår verksamhet året runt.” Säger Christer Fogelmarck.
Ekonomiskt resultat och kommentarer per park
Gröna Lund
Gröna Lund var helt stängt under 2020 och inledningen av 2021. Parken kunde inte bedriva verksamhet på Tyrol under då aktuella restriktioner. När restriktionerna successivt släppte kunde Gröna Lund öppna parken för ett begränsat antal besökare i juni.
Gröna Lund arbetade aktivt med ankomsttider för att undvika trängsel, samt delade in dagen i två olika pass. Detta medförde att man totalt kunde ta in knappt 9 000 besökare per dag under högsäsongen, uppdelat på två pass. Denna förändrade affärsmodell innebar även en ökad gästnöjdhet och kortare köer. Däremot kunde ingen konsertverksamhet bedrivas.
Halloween blev en succé, innan smittspridningen återigen tog fart mot slutet av året, som framför allt påverkade julbordsverksamheten på Tyrol.
Under 2018 påbörjade Gröna Lund sin stora investering i fastighetsutveckling på en tredjedel av Gröna Lunds yta. Till säsong 2021 var projektet helt färdigställt med nya områden för spel- och matenheter samt ett helt nytt Biergarten. Därutöver var det premiär för den världsunika berg- och dalbanan Monster från tillverkaren Bolliger & Mabillard.
Antalet gäster uppgick till 810 432 (18 515). Omsättningen uppgick totalt till 537,3 (89,8) mkr. Rörelseresultatet uppgick till 87,2 (-137,4) mkr inkluderat omställningsstöd om 38,6 (32,3) mkr och övriga bidrag om 2,4 (19,7) mkr.
Kolmården och Vildmarkshotellet
Kolmårdens verksamhet reglerades under ett annat regelverk för djurparker och kunde således hållas öppen under 2020 samt inledningen av 2021 med begränsad kapacitet och anpassningar för att undvika trängsel. Viss verksamhet följde dock regelverket för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster, såsom Bamses Värld samt delfinföreställningen, och dessa verksamheter fick hållas stängda under 2020 och inledningen av säsong 2021.
När restriktionerna släpptes upp i juni kunde Kolmården successivt öppna upp större delen av parken och verksamheten. Även Vildmarkshotellets verksamhet påverkades av restriktionerna, med en viss kapacitetsbegränsning samt lägre konferensbeläggning.
Antalet gäster uppgick till 606 545 (456 642), vilket är en ökning med 33 % mot föregående år. Vildmarkshotellet sålde 29 743 (20 918) hotellrum. Omsättningen uppgick totalt till 421,2 (289,8) mkr vilket är en ökning med 45 % jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 16,2 (-59,2) mkr inkluderat omställningsstöd om 3,3 (21,2) mkr och övriga bidrag om 1,8 (5,0) mkr.
Kolmården investerade i fastighetsrelaterat underhåll samt i den nya delfinföreställningen HOPE som hade premiär under 2021. Kolmården fortsatte också satsningen på Halloween och Sagojul med stor framgång.
Skara Sommarland
Efter att ha varit stängt under hela 2020 kunde äntligen Skara Sommarland öppna i juni 2021 med en begränsad kapacitet. Bra väder och god beläggning på campingen bidrog till en stark säsong, givet förutsättningarna.
Antalet gäster uppgick till 230 327 (0). Omsättningen uppgick totalt till 130,5 (8,9) mkr. Rörelseresultatet uppgick till 32,6 (-37,0) mkr inkluderat omställningsstöd om 9,4 (5,2) mkr och övriga bidrag om 0,1 (1,2) mkr.
Skara Sommarland investerade bland annat i åkattraktionen Snake som hade säsongspremiär, liksom även i restaurang Bryggan.
Furuvik
Furuviks verksamhet reglerades under ett annat regelverk för djurparker och kunde således hållas öppen under 2020 samt inledningen av 2021 med begränsad kapacitet och anpassningar för att undvika trängsel. Viss verksamhet följde dock regelverket för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster, såsom konsert- och tivoliverksamheten samt spel, och fick hållas stängt under 2020 och inledningen av säsong 2021.När restriktionerna släpptes upp i juni kunde verksamheten bedrivas i mer normal omfattning. Dock kvarstod kapacitetsbegränsningar samt en utebliven konsertverksamhet.
Antalet gäster uppgick till 215 236 (98 243), vilket är en ökning med 119 % mot föregående år. Omsättningen uppgick totalt till 141,4 (55,1) mkr vilket är en ökning med 311 % jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 24,6 (-26,7) mkr inkluderat omställningsstöd om 5,7 (4,9) mkr och övriga bidrag om 0,3 (4,7) mkr.
Furuvik investerade i visst fastighetsrelaterat underhåll.
- Text: Parks and Resorts
- Foto: Bingo Rimér
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-