-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
Vem vill inte ha en stadskärna som sjuder av liv och rörelse? Ett levande centrum som inte bara ger mer skatteintäkter utan också fler arbetstillfällen, ökad trygghet och livskvalitet. Det är just detta som 46 städer runt om i landet vill lyfta fram i en ny upplysningskampanj.
Konsumenternas val påverkar samhällsfunktioner
”Ingen puls utan din” är ett nationellt initiativ för att belysa vikten av människor i stadskärnan. Det handlar om betydligt mer än ett fint centrum. Ökade flöden ger trygghet till det offentliga rummet. Det skapar också finansiering av viktiga samhällsfunktioner.
“Stadskärnan är en motor för hela kommunen med en lång kedja av reaktioner. Ju fler som väljer att handla hos de lokala aktörerna desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete, desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Exempelvis bidrar konsumtion i landets stadskärnor till drygt 30 miljarder i momsintäkter som går till just vård, skola och omsorg.” Säger Aljosa Lagumdzija, VD på Södertälje City.
20 procent av alla svenska momsintäkter från butiker, restauranger, caféer och hotell genereras av företag som verkar i stadskärnor enligt statistik från WSP.
Handla lokalt, handla hållbart
Kampanjen lyfter också fram det hållbara i att handla lokalt. I stadskärnan möts alla.
“Att handla lokalt är att handla hållbart, som alla kan vara med och påverka i olika grad. Ett sätt kan vara att ta sig till stadskärnan med ett miljösmart fordon. Ett annat sätt kan vara att handla lokalproducerade varor. Samtidigt minskar de övergripande transporterna eftersom man redan i butiken får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka några returer.” Fortsätter Aljosa.
Öppet brev till näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson
Städerna fokuserar på hur konsumenternas val påverkar viktiga samhällsfunktioner. Syftet är att skapa nyfikenhet och debatt, bland annat genom annonser med rubriker som ”Beställ in en dagens, få bättre sjukvård”, ”Köp en tröja, få fler behöriga lärare” och ”Gå på konsert, få bättre bibliotek”.
“Vi har också skrivit ett öppet brev till Karl-Petter Thorwaldsson, landets näringsminister för att lyfta frågorna på nationell nivå – exempelvis utse ett ansvarigt statsråd och utreda samt säkerställa stadskärnans betydelse för hållbar tillväxt och välfärd.” Avslutar Aljosa Lagumdzija.
”Ingen puls utan din” är del två av ett nationellt initiativ för att belysa vikten av levande stadskärnor. 46 städer runt om i Sverige står bakom uppropet.
Läs mer om det nationella initiativet här.
- Text: Södertälje City
- Foto: Svenska Stadskärnor
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-