lördag 25 juni 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
    • Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
    • Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
    • Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
  • Platsannonser:
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
    • Sales Manager sökes till Paradox Museum Stockholm
    • Hållbar personal på Skogshem & Wijk – Christoffer Frances: 38 år i tjänst
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • stadskärna
    2022-06-20 17:08

    Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna

    Vem vill inte ha en stadskärna som sjuder av liv och rörelse? Ett levande centrum som inte bara ger mer skatteintäkter utan också fler arbetstillfällen, ökad trygghet och livskvalitet. Det är just detta som 46 städer runt om i landet vill lyfta fram i en ny upplysningskampanj.

    Konsumenternas val påverkar samhällsfunktioner

    ”Ingen puls utan din” är ett nationellt initiativ för att belysa vikten av människor i stadskärnan. Det handlar om betydligt mer än ett fint centrum. Ökade flöden ger trygghet till det offentliga rummet. Det skapar också finansiering av viktiga samhällsfunktioner.

    “Stadskärnan är en motor för hela kommunen med en lång kedja av reaktioner. Ju fler som väljer att handla hos de lokala aktörerna desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete, desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Exempelvis bidrar konsumtion i landets stadskärnor till drygt 30 miljarder i momsintäkter som går till just vård, skola och omsorg.” Säger Aljosa Lagumdzija, VD på Södertälje City.

    20 procent av alla svenska momsintäkter från butiker, restauranger, caféer och hotell genereras av företag som verkar i stadskärnor enligt statistik från WSP.

    Handla lokalt, handla hållbart

    Kampanjen lyfter också fram det hållbara i att handla lokalt. I stadskärnan möts alla.

    “Att handla lokalt är att handla hållbart, som alla kan vara med och påverka i olika grad. Ett sätt kan vara att ta sig till stadskärnan med ett miljösmart fordon. Ett annat sätt kan vara att handla lokalproducerade varor. Samtidigt minskar de övergripande transporterna eftersom man redan i butiken får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka några returer.” Fortsätter Aljosa.

    Öppet brev till näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson

    Städerna fokuserar på hur konsumenternas val påverkar viktiga samhällsfunktioner. Syftet är att skapa nyfikenhet och debatt, bland annat genom annonser med rubriker som ”Beställ in en dagens, få bättre sjukvård”, ”Köp en tröja, få fler behöriga lärare” och ”Gå på konsert, få bättre bibliotek”.

    “Vi har också skrivit ett öppet brev till Karl-Petter Thorwaldsson, landets näringsminister för att lyfta frågorna på nationell nivå – exempelvis utse ett ansvarigt statsråd och utreda samt säkerställa stadskärnans betydelse för hållbar tillväxt och välfärd.” Avslutar Aljosa Lagumdzija.

    ”Ingen puls utan din” är del två av ett nationellt initiativ för att belysa vikten av levande stadskärnor. 46 städer runt om i Sverige står bakom uppropet.

    Läs mer om det nationella initiativet här.

    • Text: Södertälje City
    • Foto: Svenska Stadskärnor
    • Tweet
  • hållbar platsutveckling
    2022-06-23 17:03

    Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

    Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.

  • besöksnäringen
    2022-06-22 17:48

    Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare

    Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.

  • Södra Ädla
    2022-06-22 17:21

    Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation

    Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.

  • Nykvarn
    2022-06-22 16:59

    Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn

    Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.

  • Destination Kalmar
    2022-06-22 16:27

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.

  • Näckrospaddeln
    2022-06-21 18:37

    Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren

    Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.

  • Region Örebro
    2022-06-21 17:54

    Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen

    Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.

  • Winter Wonderland
    2022-06-21 17:24

    Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland

    Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.

  • SHR-Hoteliers Playbook ökar hotellets intäkter
    2022-06-21 08:59

    Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan

    SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna

  • vandringspaket
    2022-06-20 16:36

    Visit Linköping & Co lanserar nya klimatsmarta vandringspaket

    Visit Linköping & Co lanserar klimatsmarta vandringspaket i samarbete med Östgötatrafiken och centralt belägna hotell i staden.

  • Veckans profil

    Fredrik Reinfeldt

    Fredrik Reinfeldt

    Ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt har tagit över ordförandeskapet i Visita. Turismnytt har intervjuat honom om hur han ser på olika besöksnäringsfrågor.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tretton nya projekt ska främja hållbar platsutveckling

    • Uppsving för vinterturismen efter pandemin

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 1 juni 2022

    • Föreläsning om paketreselagen

    • Hur tänker svenska resenärer om sitt resande, maj 2022?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Kick-off för innovationsprogrammet för upplevelseindustrin – Xperience Next
      2022-09-01
      • Göteborg
      • www.lindholmen.se/XperienceNext
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-06-23 17:03

      Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

      Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...

    • 2022-06-20 02:17

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022

      Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...

    • 2022-06-16 08:10

      Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september

      Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...

    • 2022-06-16 14:48

      Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning

      Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkni...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet