-
Regeringen – genomförandet av besöksnäringsstrategin
Regeringen redovisade den 22 juni en sammanställning av pågående insatser inom olika politikområden som bidrar till genomförandet av strategin för hållbar turism och växande besöksnäring.
Redogörelsen visar på den omfattande bredd av åtgärder under olika politikområden som är relevanta för hållbar turism och besöksnäringens utveckling. Det finns en poäng med att lyfta fram hållbar turism och besöksnäringen i ett bredare sammanhang och visa hur dess verksamheter både bidrar till och är beroende av utvecklingen inom flera politikområden.
Hela landet gynnas av en stark besöksnäring
Som ett led i arbetet lyfter regeringen fram många viktiga insatser som pågår under 2022 och framåt som alla bidrar till strategins genomförande. Dessutom pågår ett aktivt och strategiskt arbete i flera kommuner, regioner, i civilsamhället och i besöksnäringen som bidrar till genomförandet av strategin.
“Besöksnäringen är en basnäring som har en viktig roll att fylla när det kommer till att möta våra stora samhällsutmaningar. Genom att fortsätta arbeta med strategins genomförande kan besöksnäringen driva på klimatomställningen, skapa nya jobb och minska segregationen. Hela landet gynnas av en stark besöksnäring.” Säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.
Några exempel på åtgärder som regeringen genomför:
- Förbättrad statistik, analys och kunskap om hållbar turism.
- Marknadsföring av Sverige mot inhemska målgrupper (Svemester-uppdraget).
- Upprustning av det statliga ledsystemet – vandringsleder och fjälleder.
- Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifterna för unga under sommaren 2022.
- Införandet av ett produktionsincitament för filminspelningar i Sverige.
- Text: Regeringen
- Foto: Regeringen
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-