-
Mattila natur- & kulturförening vinnare av Värmlands Turismpris 2022
Nu har vinnaren av Värmlands Turismpris 2022 röstats fram via sociala kanaler. Det blev Mattila natur- & kulturförening som tog hem vinsten. De blir även Värmlands bidrag till Stora Turismpriset 2022.
Turismnytt skrev om finalisterna till priset i en tidigare artikel här.
“Även i år har allmänheten kunnat rösta på sin favoritfinalist i våra sociala kanaler. Nu kan vi äntligen presentera vinnaren. Mattila natur- & kulturförening är en engagerad och värdig vinnare som bidrar till besöksnäringen genom att föra kulturarvet vidare och stärka platsens identitet och attraktionskraft via digitala upplevelser och ett nytänkande som samspelar med naturen, kulturen och historien.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Intresset för natur-och kulturarvet är drivkraften
Inom föreningen sker innovativa utvecklingsarbeten av finnbygdens traditioner. Det övergripande målet är att aktivt bidra till att fler besökare hittar och besöker området, upplever och kan konsumera ett bra utbud utifrån bo, äta och göra.
Bland annat har två nya teman för upplevelser lanserats under 2022; ”Skogens olika rum” och ”Smaker av Finnskogen”. Utöver dessa teman erbjuds också fler evenemang och kurser utifrån vad naturen ger och skogsfinska traditioner.
“Vi är oerhört stolta och glada. Föreningens arbete skapar gemenskap, trygghet och identitet för platsen. Intresset för natur-och kulturarvet är drivkraften i engagemanget för Mattila och Finnskogen. Här möts generations- och nationsgränser för att bejaka kreativitet, småskalighet och mångfald.” Säger Bengt Fjellstedt, talesperson, drivkraft och fd ordförande i Mattila natur- & kulturförening.
“Vi gläds åt engagemanget som gjort det möjligt att lyfta ledsystemet och utveckla upplevelser av olika slag. Vi ser gärna att ännu fler väljer att gå med i föreningen och bidrar till att stärka områdets attraktionskraft ytterligare. Med så starka finalister vågade vi inte tro på seger så det kom lite överraskande. Tusen tack till alla er som röstade på oss.” Säger Göran Nilsson, ordförande i Mattila natur- & kulturförening.
Tillgängliggör platsen och dess värden
Föreningen verkar för en hållbar och levande Finnskog och ett hållbart samhälle genom att förena det förgångna med nutiden. Naturen och kulturen är tillgänglig för besökare.
För att på ett enkelt och tidsenligt sätt sprida information om kulturella och naturmässiga värden (personer, platser, händelser, skogstyper, mm) längs vandringsleder, cykelvägar och allmänt inom Mattilaområdet, har det tagits fram en app (Vägvisare Mattila) med ca 100 intressepunkter där besökarna får en guidning i mobiltelefonen på plats.
Appen består i grunden av en karta över Mattila med omnejd där leder och intressanta platser finns utmarkerade. Alla platser har en kort förklaring men på flera platser kan man ta del av fördjupade berättelser. Exempelvis om livet på Finnskogen förr eller spännande historiska eller nutida fakta. Vissa av berättelserna är ”låsta” och kan enbart konsumeras på plats i naturen. På många platser utmanas också besökaren att reflektera över olika frågeställningar. Ett exempel är, i berättelsen om Finnskogens sista vandringsman Nittaho-Jussi som avslutas med hans ord: ”Detta är mina skogar men jag äger dem inte.” Vad betyder detta för dig?
Klar som Värmlands kandidat till Stora Turismpriset 2022
Priset blir en värdecheck på 10 000 kronor från Visit Värmland för att kunna utveckla verksamheten ytterligare och delas ut den 17 november på Värmlands besöksnäringsdagar 2022.
Mattila natur- & kulturförening står nu också klar som Värmlands kandidat till Stora Turismpriset 2022.
Kandidaterna har nominerats av respektive län och priset delas ut den 30 november i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-