-
Höga Kusten levererar återigen på topp – den här gången i besökarnöjdhet
Majoriteten av besökare i Höga Kusten är väldigt nöjda med sin vistelse. I en färsk undersökning som Region Västernorrland och Höga Kusten Destinationsutveckling låtit göra svarar 94 procent att resmålet lever upp till deras förväntningar.
“Fantastiskt kul! Kul också att föreningarna som sköter vandringslederna får ett kvitto från många nöjda vandrare. Det finns alltid förbättringspotential på en tretton mil lång led men överlag är resultatet något att vara stolt över. Nöjda besökare kommer tillbaka. Nu har vi tankar om hur vi kan höja Höga Kusten-leden ytterligare.” Säger Niklas Selin, projektledare vid Region Västernorrland.
Arbete pågår för att göra leden bättre
Den 13 mil långa Höga Kusten-leden sträcker sig genom hela världsarvet, från Hornöberget i söder till Örnsköldsvik i norr. Leden är indelad i 13 etapper och i sommar kunde vandrarna med hjälp av utspridda QR-koder ge sina åsikter om sin upplevelse. Nu är svaren sammanställda och arbete pågår för att göra leden ännu bättre.
“Jätteroligt att vi återigen fått bekräftat att Höga Kustens varumärke är mycket starkt bland målgruppen friluftsintresserade i Sverige. Mer än 95 procent av de tillfrågade potentiella besökarna känner till Höga Kusten-leden och mer än 90 procent ser destinationen som ett framtida resmål. Vi pratar ofta om fler produkter på hyllan och det framgår att besökarna vill ta del av aktiviteter som klättring, kajak och vandringsupplevelser. Även matställen, campingplatser och andra sevärdheter lyfts som viktiga reseanledningar. Vår duktiga näring arbetar året runt med att utveckla destinationens utbud gällande dessa bitar.” Säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Exempel på sådant som efterfrågas är mer faciliteter så som vatten eller rastplatser. Andra vill ha fler öppna matställen och mer information om sevärdheter längs leden.Det är något som projektet: Ledutveckling för företagsutveckling nu ska ta hänsyn till i fortsatt arbete.
Naturen imponerar på besökare
Majoriteten av de som deltagit i undersökningen har vandrat i Kramfors kommun. Därefter har närmare tolv procent utgått från Örnsköldsvik och sju procent har vandrat flera etapper längs med leden.
Många besökare är imponerade, inte minst av naturen och vyerna. De beskriver naturen som spektakulär och enastående. Nedan ser ni några citat från besökare.
“Allt var enligt mina förväntningar. Oavsett vad man går upp på för berg så är allt så naturligt men ändå tillrättalagt så att det är lätt att hitta.”
“Över förväntan och det har verkligen blivit bättre med åren tack vare mer uppmärksamhet och fler turister.”
”Det var fantastiskt, jättefina vyer och bra skött led.”
Om undersökningen
Undersökningens urval har bestått av respondenter som har besökt Höga Kusten-leden senaste året. Insamlingen har skett med hjälp av 23 unika QR-koder utspridda längs med leden, onlinepaneler samt mejlutskick till destinationens intressentregister.
Svarsinsamlingen pågick från och med 17 juni till och med 22 september. Antal svarande: 294.
Här hittar ni resultatet från undersökningen som gjorts bland de som besökt Höga Kusten-leden.
Här kan ni se resultatet från undersökningen som gjorts bland potentiella besökare. De som funderar på att besöka destinationen men ännu inte har gjort det.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-