-
Höga Kusten levererar återigen på topp – den här gången i besökarnöjdhet
Majoriteten av besökare i Höga Kusten är väldigt nöjda med sin vistelse. I en färsk undersökning som Region Västernorrland och Höga Kusten Destinationsutveckling låtit göra svarar 94 procent att resmålet lever upp till deras förväntningar.
“Fantastiskt kul! Kul också att föreningarna som sköter vandringslederna får ett kvitto från många nöjda vandrare. Det finns alltid förbättringspotential på en tretton mil lång led men överlag är resultatet något att vara stolt över. Nöjda besökare kommer tillbaka. Nu har vi tankar om hur vi kan höja Höga Kusten-leden ytterligare.” Säger Niklas Selin, projektledare vid Region Västernorrland.
Arbete pågår för att göra leden bättre
Den 13 mil långa Höga Kusten-leden sträcker sig genom hela världsarvet, från Hornöberget i söder till Örnsköldsvik i norr. Leden är indelad i 13 etapper och i sommar kunde vandrarna med hjälp av utspridda QR-koder ge sina åsikter om sin upplevelse. Nu är svaren sammanställda och arbete pågår för att göra leden ännu bättre.
“Jätteroligt att vi återigen fått bekräftat att Höga Kustens varumärke är mycket starkt bland målgruppen friluftsintresserade i Sverige. Mer än 95 procent av de tillfrågade potentiella besökarna känner till Höga Kusten-leden och mer än 90 procent ser destinationen som ett framtida resmål. Vi pratar ofta om fler produkter på hyllan och det framgår att besökarna vill ta del av aktiviteter som klättring, kajak och vandringsupplevelser. Även matställen, campingplatser och andra sevärdheter lyfts som viktiga reseanledningar. Vår duktiga näring arbetar året runt med att utveckla destinationens utbud gällande dessa bitar.” Säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Exempel på sådant som efterfrågas är mer faciliteter så som vatten eller rastplatser. Andra vill ha fler öppna matställen och mer information om sevärdheter längs leden.Det är något som projektet: Ledutveckling för företagsutveckling nu ska ta hänsyn till i fortsatt arbete.
Naturen imponerar på besökare
Majoriteten av de som deltagit i undersökningen har vandrat i Kramfors kommun. Därefter har närmare tolv procent utgått från Örnsköldsvik och sju procent har vandrat flera etapper längs med leden.
Många besökare är imponerade, inte minst av naturen och vyerna. De beskriver naturen som spektakulär och enastående. Nedan ser ni några citat från besökare.
“Allt var enligt mina förväntningar. Oavsett vad man går upp på för berg så är allt så naturligt men ändå tillrättalagt så att det är lätt att hitta.”
“Över förväntan och det har verkligen blivit bättre med åren tack vare mer uppmärksamhet och fler turister.”
”Det var fantastiskt, jättefina vyer och bra skött led.”
Om undersökningen
Undersökningens urval har bestått av respondenter som har besökt Höga Kusten-leden senaste året. Insamlingen har skett med hjälp av 23 unika QR-koder utspridda längs med leden, onlinepaneler samt mejlutskick till destinationens intressentregister.
Svarsinsamlingen pågick från och med 17 juni till och med 22 september. Antal svarande: 294.
Här hittar ni resultatet från undersökningen som gjorts bland de som besökt Höga Kusten-leden.
Här kan ni se resultatet från undersökningen som gjorts bland potentiella besökare. De som funderar på att besöka destinationen men ännu inte har gjort det.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-