-
Höga Kusten levererar återigen på topp – den här gången i besökarnöjdhet
Majoriteten av besökare i Höga Kusten är väldigt nöjda med sin vistelse. I en färsk undersökning som Region Västernorrland och Höga Kusten Destinationsutveckling låtit göra svarar 94 procent att resmålet lever upp till deras förväntningar.
“Fantastiskt kul! Kul också att föreningarna som sköter vandringslederna får ett kvitto från många nöjda vandrare. Det finns alltid förbättringspotential på en tretton mil lång led men överlag är resultatet något att vara stolt över. Nöjda besökare kommer tillbaka. Nu har vi tankar om hur vi kan höja Höga Kusten-leden ytterligare.” Säger Niklas Selin, projektledare vid Region Västernorrland.
Arbete pågår för att göra leden bättre
Den 13 mil långa Höga Kusten-leden sträcker sig genom hela världsarvet, från Hornöberget i söder till Örnsköldsvik i norr. Leden är indelad i 13 etapper och i sommar kunde vandrarna med hjälp av utspridda QR-koder ge sina åsikter om sin upplevelse. Nu är svaren sammanställda och arbete pågår för att göra leden ännu bättre.
“Jätteroligt att vi återigen fått bekräftat att Höga Kustens varumärke är mycket starkt bland målgruppen friluftsintresserade i Sverige. Mer än 95 procent av de tillfrågade potentiella besökarna känner till Höga Kusten-leden och mer än 90 procent ser destinationen som ett framtida resmål. Vi pratar ofta om fler produkter på hyllan och det framgår att besökarna vill ta del av aktiviteter som klättring, kajak och vandringsupplevelser. Även matställen, campingplatser och andra sevärdheter lyfts som viktiga reseanledningar. Vår duktiga näring arbetar året runt med att utveckla destinationens utbud gällande dessa bitar.” Säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Exempel på sådant som efterfrågas är mer faciliteter så som vatten eller rastplatser. Andra vill ha fler öppna matställen och mer information om sevärdheter längs leden.Det är något som projektet: Ledutveckling för företagsutveckling nu ska ta hänsyn till i fortsatt arbete.
Naturen imponerar på besökare
Majoriteten av de som deltagit i undersökningen har vandrat i Kramfors kommun. Därefter har närmare tolv procent utgått från Örnsköldsvik och sju procent har vandrat flera etapper längs med leden.
Många besökare är imponerade, inte minst av naturen och vyerna. De beskriver naturen som spektakulär och enastående. Nedan ser ni några citat från besökare.
“Allt var enligt mina förväntningar. Oavsett vad man går upp på för berg så är allt så naturligt men ändå tillrättalagt så att det är lätt att hitta.”
“Över förväntan och det har verkligen blivit bättre med åren tack vare mer uppmärksamhet och fler turister.”
”Det var fantastiskt, jättefina vyer och bra skött led.”
Om undersökningen
Undersökningens urval har bestått av respondenter som har besökt Höga Kusten-leden senaste året. Insamlingen har skett med hjälp av 23 unika QR-koder utspridda längs med leden, onlinepaneler samt mejlutskick till destinationens intressentregister.
Svarsinsamlingen pågick från och med 17 juni till och med 22 september. Antal svarande: 294.
Här hittar ni resultatet från undersökningen som gjorts bland de som besökt Höga Kusten-leden.
Här kan ni se resultatet från undersökningen som gjorts bland potentiella besökare. De som funderar på att besöka destinationen men ännu inte har gjort det.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-