-
Skåne – mer medvetna nationalparksbesökare ska värna naturen
Tourism in Skåne AB har tillsammans med Länsstyrelsen testat en fråga under det gångna höstlovet i Söderåsens nationalpark. Hur mycket kan man påverka hur besökare beter sig i naturen på plats?
Vill hitta nya lösningar för besök i naturen – på naturens villkor
Förra hösten anordnade Tourism in Skåne ett innovationscamp i Söderåsens nationalpark. Där kom deltagarna fram till flera intressanta idéer till lösningar som destinationen sedan har arbetat vidare med. Det blev också startskottet för ett långsiktigt samarbete med Länsstyrelsen Skåne för att hitta nya lösningar för besök i naturen – på naturens villkor.
Under höstlovet 3-4 november var innovationsbyrån InUse och Tourism in Skåne på plats i Söderåsens nationalpark. I syftet att testa hur man kan hjälpa besökare att bli en mer medveten och hänsynsfull gäst i naturen.
“Vi tror att den tillrättalagda infrastrukturen runt våra nationalparker och deras entréer är en bidragande faktor till att så många besökare söker sig dit. Service såsom stora parkeringar, grillplatser, picknickbord och skyltning ökar risken för att man som besökare kanske glömmer bort att man går in i ett känsligt, skyddat naturområde. Vi vill försöka hitta lösningar på hur man kan tydliggöra det för besökaren.” Säger Josefine Carlsson som ansvarar för naturturism på Tourism in Skåne och leder arbetet.
Hoppas få mer kunskap om vad som påverkar besökarna
Länsstyrelsen har sedan tidigare planer på att bygga om den stora entrén vid Skäralid vid Söderåsens nationalpark.
“Förhoppningsvis kan vi få kunskap om vad som påverkar besökarna och implementera några av lösningarna när vi bygger om.” Säger Guillermo Chaminade, projektsamordnare i Söderåsens nationalpark.
Trenden pekar på att fler människor söker naturupplevelser. Men Josefine poängterar att då blir det ännu viktigare att värna om naturen. Därmed blir besökarnas beteende ute på plats avgörande för en positiv utveckling av naturturismen.
“Vi hoppas hitta lösningar som kan fungera på fler platser och är öppna för nya samarbeten och erfarenhetsutbyten.” Avslutar Josefine Carlsson.
- Text: Tourism in Skåne & Isa Mörk
- Foto: Rebecca Gustafsson Apelöga
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-