-
Skåne – mer medvetna nationalparksbesökare ska värna naturen
Tourism in Skåne AB har tillsammans med Länsstyrelsen testat en fråga under det gångna höstlovet i Söderåsens nationalpark. Hur mycket kan man påverka hur besökare beter sig i naturen på plats?
Vill hitta nya lösningar för besök i naturen – på naturens villkor
Förra hösten anordnade Tourism in Skåne ett innovationscamp i Söderåsens nationalpark. Där kom deltagarna fram till flera intressanta idéer till lösningar som destinationen sedan har arbetat vidare med. Det blev också startskottet för ett långsiktigt samarbete med Länsstyrelsen Skåne för att hitta nya lösningar för besök i naturen – på naturens villkor.
Under höstlovet 3-4 november var innovationsbyrån InUse och Tourism in Skåne på plats i Söderåsens nationalpark. I syftet att testa hur man kan hjälpa besökare att bli en mer medveten och hänsynsfull gäst i naturen.
“Vi tror att den tillrättalagda infrastrukturen runt våra nationalparker och deras entréer är en bidragande faktor till att så många besökare söker sig dit. Service såsom stora parkeringar, grillplatser, picknickbord och skyltning ökar risken för att man som besökare kanske glömmer bort att man går in i ett känsligt, skyddat naturområde. Vi vill försöka hitta lösningar på hur man kan tydliggöra det för besökaren.” Säger Josefine Carlsson som ansvarar för naturturism på Tourism in Skåne och leder arbetet.
Hoppas få mer kunskap om vad som påverkar besökarna
Länsstyrelsen har sedan tidigare planer på att bygga om den stora entrén vid Skäralid vid Söderåsens nationalpark.
“Förhoppningsvis kan vi få kunskap om vad som påverkar besökarna och implementera några av lösningarna när vi bygger om.” Säger Guillermo Chaminade, projektsamordnare i Söderåsens nationalpark.
Trenden pekar på att fler människor söker naturupplevelser. Men Josefine poängterar att då blir det ännu viktigare att värna om naturen. Därmed blir besökarnas beteende ute på plats avgörande för en positiv utveckling av naturturismen.
“Vi hoppas hitta lösningar som kan fungera på fler platser och är öppna för nya samarbeten och erfarenhetsutbyten.” Avslutar Josefine Carlsson.
- Text: Tourism in Skåne & Isa Mörk
- Foto: Rebecca Gustafsson Apelöga
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-