-
Tidsresan i Linköping marknadsför kulturhistoriska besöksmål
Ta med dina barn och gör en hållbar tidsresa mellan fem kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Det är innehållet i den kampanj som Visit Linköping & Co nu lanserar för att få fler barnfamiljer att upptäcka Linköpings kulturhistoriska besöksmål – på ett hållbart sätt.
En ny reklamfilm – Tidsresan
Linköping har en rik historia och många besöksmål i staden baseras på just det kulturhistoriska arvet. Fem av dem knyts ihop i en ny reklamfilm med hållbart resande som lanseras av Visit Linköping & Co.
Östergötlands museum, Domkyrkan, Slotts- och domkyrkomuseet, Gamla Linköping och Flygvapenmuseum figurerar alla i filmen Tidsresan där två barn i kronologisk ordning besöker de fem platserna och får uppleva allt från stenålder till nutid med hjälp av magi.
“Det moderna hållbara resandet görs med kollektivtrafik. Det är förstås också hållbart att uppleva våra starka befintliga besöksmål och att nå dem via en och samma busslinje, som precis som besöksmålen är väldigt prisvärd. Det är lätt att bli hemmablind och exempelvis ligger den stora majoriteten av Linköpings hotell inom promenadavstånd till Resecentrum och Stora Torget. Denna möjlighet har mig veterligen inte paketerats tidigare och har heller aldrig varit viktigare än nu.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Uppmuntrar fler att resa hållbart till aktiviteter
Barnen i filmen reser med Östgötatrafiken som knyter ihop alla besöksmålen och gör det enkelt att ta sig emellan dem.
“Vi arbetar hårt med att uppmuntra fler att resa hållbart till olika typer av aktiviteter. Det är positivt att kollektivtrafiken kan möjliggöra att fler kan uppleva exempelvis Tidsresan även utan att välja bilen. Vi ser mycket positivt på att Visit Linköping & Co alltmer uppmuntrar besökare till hållbart resande och tillsammans med dem och några andra aktörer lanserade vi också hållbara vandringar i våras.” Säger Lina Thurfjell på Östgötatrafiken.
Kreativt sätt att uppmärksamma kulturhistoriska besöksmål
Besöksmålen längs Tidsresan erbjuder aktiviteter som passar för hela familjen och är anpassade för barn i olika åldrar. Flygvapenmuseum är det sista stoppet på resan.
“Tidsresan är ett kreativt sätt att uppmärksamma och tillgängliggöra våra kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Då vi som besöksmål har liknande målgrupper kan vi erbjuda en större helhet för besökarna genom att samverka. Det ska bli väldigt roligt att se vad kampanjen resulterar i.” Säger Noomi Eriksson, museichef på Flygvapenmuseum.
En klok investering för framtidens resande
Kampanjen kommer att rulla främst genom annonsering i sociala medier och riktas till barnfamiljer i Östergötland med omnejd.
“Nu vrider vi tillbaka klockverket på Domkyrkan för framtiden. Vi menar att en resa tillbaka i tiden med Östgötatrafiken i kulturhistoriska Linköping är en mycket klok investering för framtidens resande.” Avslutar Jörgen Nilsson.
Tidsresan är producerad av Visit Linköping & Co i samarbete med Filmfinity.
Läs mer om kampanjen Tidsresan och se filmen här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Filmfinity
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-