-
Tidsresan i Linköping marknadsför kulturhistoriska besöksmål
Ta med dina barn och gör en hållbar tidsresa mellan fem kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Det är innehållet i den kampanj som Visit Linköping & Co nu lanserar för att få fler barnfamiljer att upptäcka Linköpings kulturhistoriska besöksmål – på ett hållbart sätt.
En ny reklamfilm – Tidsresan
Linköping har en rik historia och många besöksmål i staden baseras på just det kulturhistoriska arvet. Fem av dem knyts ihop i en ny reklamfilm med hållbart resande som lanseras av Visit Linköping & Co.
Östergötlands museum, Domkyrkan, Slotts- och domkyrkomuseet, Gamla Linköping och Flygvapenmuseum figurerar alla i filmen Tidsresan där två barn i kronologisk ordning besöker de fem platserna och får uppleva allt från stenålder till nutid med hjälp av magi.
“Det moderna hållbara resandet görs med kollektivtrafik. Det är förstås också hållbart att uppleva våra starka befintliga besöksmål och att nå dem via en och samma busslinje, som precis som besöksmålen är väldigt prisvärd. Det är lätt att bli hemmablind och exempelvis ligger den stora majoriteten av Linköpings hotell inom promenadavstånd till Resecentrum och Stora Torget. Denna möjlighet har mig veterligen inte paketerats tidigare och har heller aldrig varit viktigare än nu.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Uppmuntrar fler att resa hållbart till aktiviteter
Barnen i filmen reser med Östgötatrafiken som knyter ihop alla besöksmålen och gör det enkelt att ta sig emellan dem.
“Vi arbetar hårt med att uppmuntra fler att resa hållbart till olika typer av aktiviteter. Det är positivt att kollektivtrafiken kan möjliggöra att fler kan uppleva exempelvis Tidsresan även utan att välja bilen. Vi ser mycket positivt på att Visit Linköping & Co alltmer uppmuntrar besökare till hållbart resande och tillsammans med dem och några andra aktörer lanserade vi också hållbara vandringar i våras.” Säger Lina Thurfjell på Östgötatrafiken.
Kreativt sätt att uppmärksamma kulturhistoriska besöksmål
Besöksmålen längs Tidsresan erbjuder aktiviteter som passar för hela familjen och är anpassade för barn i olika åldrar. Flygvapenmuseum är det sista stoppet på resan.
“Tidsresan är ett kreativt sätt att uppmärksamma och tillgängliggöra våra kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Då vi som besöksmål har liknande målgrupper kan vi erbjuda en större helhet för besökarna genom att samverka. Det ska bli väldigt roligt att se vad kampanjen resulterar i.” Säger Noomi Eriksson, museichef på Flygvapenmuseum.
En klok investering för framtidens resande
Kampanjen kommer att rulla främst genom annonsering i sociala medier och riktas till barnfamiljer i Östergötland med omnejd.
“Nu vrider vi tillbaka klockverket på Domkyrkan för framtiden. Vi menar att en resa tillbaka i tiden med Östgötatrafiken i kulturhistoriska Linköping är en mycket klok investering för framtidens resande.” Avslutar Jörgen Nilsson.
Tidsresan är producerad av Visit Linköping & Co i samarbete med Filmfinity.
Läs mer om kampanjen Tidsresan och se filmen här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Filmfinity
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-