-
Tidsresan i Linköping marknadsför kulturhistoriska besöksmål
Ta med dina barn och gör en hållbar tidsresa mellan fem kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Det är innehållet i den kampanj som Visit Linköping & Co nu lanserar för att få fler barnfamiljer att upptäcka Linköpings kulturhistoriska besöksmål – på ett hållbart sätt.
En ny reklamfilm – Tidsresan
Linköping har en rik historia och många besöksmål i staden baseras på just det kulturhistoriska arvet. Fem av dem knyts ihop i en ny reklamfilm med hållbart resande som lanseras av Visit Linköping & Co.
Östergötlands museum, Domkyrkan, Slotts- och domkyrkomuseet, Gamla Linköping och Flygvapenmuseum figurerar alla i filmen Tidsresan där två barn i kronologisk ordning besöker de fem platserna och får uppleva allt från stenålder till nutid med hjälp av magi.
“Det moderna hållbara resandet görs med kollektivtrafik. Det är förstås också hållbart att uppleva våra starka befintliga besöksmål och att nå dem via en och samma busslinje, som precis som besöksmålen är väldigt prisvärd. Det är lätt att bli hemmablind och exempelvis ligger den stora majoriteten av Linköpings hotell inom promenadavstånd till Resecentrum och Stora Torget. Denna möjlighet har mig veterligen inte paketerats tidigare och har heller aldrig varit viktigare än nu.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Uppmuntrar fler att resa hållbart till aktiviteter
Barnen i filmen reser med Östgötatrafiken som knyter ihop alla besöksmålen och gör det enkelt att ta sig emellan dem.
“Vi arbetar hårt med att uppmuntra fler att resa hållbart till olika typer av aktiviteter. Det är positivt att kollektivtrafiken kan möjliggöra att fler kan uppleva exempelvis Tidsresan även utan att välja bilen. Vi ser mycket positivt på att Visit Linköping & Co alltmer uppmuntrar besökare till hållbart resande och tillsammans med dem och några andra aktörer lanserade vi också hållbara vandringar i våras.” Säger Lina Thurfjell på Östgötatrafiken.
Kreativt sätt att uppmärksamma kulturhistoriska besöksmål
Besöksmålen längs Tidsresan erbjuder aktiviteter som passar för hela familjen och är anpassade för barn i olika åldrar. Flygvapenmuseum är det sista stoppet på resan.
“Tidsresan är ett kreativt sätt att uppmärksamma och tillgängliggöra våra kulturhistoriska besöksmål i Linköping. Då vi som besöksmål har liknande målgrupper kan vi erbjuda en större helhet för besökarna genom att samverka. Det ska bli väldigt roligt att se vad kampanjen resulterar i.” Säger Noomi Eriksson, museichef på Flygvapenmuseum.
En klok investering för framtidens resande
Kampanjen kommer att rulla främst genom annonsering i sociala medier och riktas till barnfamiljer i Östergötland med omnejd.
“Nu vrider vi tillbaka klockverket på Domkyrkan för framtiden. Vi menar att en resa tillbaka i tiden med Östgötatrafiken i kulturhistoriska Linköping är en mycket klok investering för framtidens resande.” Avslutar Jörgen Nilsson.
Tidsresan är producerad av Visit Linköping & Co i samarbete med Filmfinity.
Läs mer om kampanjen Tidsresan och se filmen här.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Filmfinity
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-