-
Snö och vinterns magi lockade Bianca Ingrosso till Icehotel
Bianca Ingrosso är en framgångsrik entreprenör och en av Sveriges mest kända personer. Hennes sminkimperium Caia omsätter 100-tals miljoner och på helgerna ses den självbetitlade talkshowen ”Bianca” av hundratusentals människor. I sociala medier följer dessutom över en miljon människor hennes liv. Förra vintern följde de med henne till Kiruna och Icehotel via bilder och storys. Och nu syns snö, vinter och Icehotel åter i flödet tillsammans med Bianca.
Starka resmål skapar mer än bara gästnätter
När Bianca Ingrosso besökte Kiruna i början av året var intresset enormt. Spekulationer kring vad hon gjorde på Icehotel trillade in i hennes kommentarsfält. Sedan dess har hon startat egen talkshow under namnet ”Bianca” och intresset för henne är kanske större än någonsin? I oktober kickade marknadsföringen av kosmetikföretaget Caias adventskalender igång. Den kampanjen visade sig vara anledningen till besöket i Kiruna, Jukkasjärvi och på Icehotel.
“Att Icehotel, skönhetsprodukterna och Bianca Ingrosso är den gyllene treenigheten för advents-kampanjen är ett exempel på att starka resmål skapar mer än bara gästnätter. Jag tänker också att vi inte ska underskatta betydelsen av att Jukkas- och Kirunabor ser denna framgångsrika tjej besöka och välja deras plats, kanske skapar det lite extra stolthet för platsen?” Säger Johanna Ögren, marknadsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board. ”Dessutom, den superintressanta och köpstarka målgrupp som Caia når, nås nu även av vår arktiska natur. Produkten som beskrivs ”Inspirerad av skandinavisk vinter, frostiga kalla dagar och norrsken”. De arktiska värden som resmålet Swedish Lapland förknippas med, är värden som även andra företag vill bygga sin kommunikation kring. Vår arktiska vardag har en unik lyskraft.”
Icehotel är ett hem för en isdrottning
Det är en påkostad produktion, med både filmer och stillbilder från ishotellets exteriör och interiör. Här kan du se delar av materialet. Så varför blev Icehotel som inspelningsplats?
“Icehotel valdes som inspelningsplats eftersom vårt ledord för julkalenderns kampanj var ”Nordisk isdrottning”, och det finns bara en plats i Norden där en isdrottning skulle bo – ishotellet. På ishotellet lyckades vi skapa en riktigt vintersagovärld, med ambitionen att inspirera våra kunder att ta vara på vinterns magi och låta den stå för fest, glamour och ögonblick att minnas.” Berättar Emelie Sundesten, chef för produkt & varumärke på CAIA.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: CAIA
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-