-
Snö och vinterns magi lockade Bianca Ingrosso till Icehotel
Bianca Ingrosso är en framgångsrik entreprenör och en av Sveriges mest kända personer. Hennes sminkimperium Caia omsätter 100-tals miljoner och på helgerna ses den självbetitlade talkshowen ”Bianca” av hundratusentals människor. I sociala medier följer dessutom över en miljon människor hennes liv. Förra vintern följde de med henne till Kiruna och Icehotel via bilder och storys. Och nu syns snö, vinter och Icehotel åter i flödet tillsammans med Bianca.
Starka resmål skapar mer än bara gästnätter
När Bianca Ingrosso besökte Kiruna i början av året var intresset enormt. Spekulationer kring vad hon gjorde på Icehotel trillade in i hennes kommentarsfält. Sedan dess har hon startat egen talkshow under namnet ”Bianca” och intresset för henne är kanske större än någonsin? I oktober kickade marknadsföringen av kosmetikföretaget Caias adventskalender igång. Den kampanjen visade sig vara anledningen till besöket i Kiruna, Jukkasjärvi och på Icehotel.
“Att Icehotel, skönhetsprodukterna och Bianca Ingrosso är den gyllene treenigheten för advents-kampanjen är ett exempel på att starka resmål skapar mer än bara gästnätter. Jag tänker också att vi inte ska underskatta betydelsen av att Jukkas- och Kirunabor ser denna framgångsrika tjej besöka och välja deras plats, kanske skapar det lite extra stolthet för platsen?” Säger Johanna Ögren, marknadsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board. ”Dessutom, den superintressanta och köpstarka målgrupp som Caia når, nås nu även av vår arktiska natur. Produkten som beskrivs ”Inspirerad av skandinavisk vinter, frostiga kalla dagar och norrsken”. De arktiska värden som resmålet Swedish Lapland förknippas med, är värden som även andra företag vill bygga sin kommunikation kring. Vår arktiska vardag har en unik lyskraft.”
Icehotel är ett hem för en isdrottning
Det är en påkostad produktion, med både filmer och stillbilder från ishotellets exteriör och interiör. Här kan du se delar av materialet. Så varför blev Icehotel som inspelningsplats?
“Icehotel valdes som inspelningsplats eftersom vårt ledord för julkalenderns kampanj var ”Nordisk isdrottning”, och det finns bara en plats i Norden där en isdrottning skulle bo – ishotellet. På ishotellet lyckades vi skapa en riktigt vintersagovärld, med ambitionen att inspirera våra kunder att ta vara på vinterns magi och låta den stå för fest, glamour och ögonblick att minnas.” Berättar Emelie Sundesten, chef för produkt & varumärke på CAIA.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: CAIA
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-