-
Året 2022 på Marinmuseum i Karlskrona
Under 2022 har 239 081 personer besökt Marinmuseum i Karlskrona. Det är en ökning med 102 742 personer jämfört med år 2021 då museet på grund av coronapandemin höll stängt fram till i slutet av maj.
2022 har varit ett händelserikt år för Marinmuseum, ett av södra Sveriges största besöksmål.
”Det har varit ännu ett annorlunda år, påverkat av både pandemin och kriget mot Ukraina. Men det har också varit ett år då vi fått se våra besökare återvända till vårt museum och fått möta alla våra utställningar och aktiviteter.” Säger Mats Persson, museichef för Marinmuseum.
Marinen har funnits i 500 år – nya föremål på museet
Under hela året uppmärksammade Marinmuseum att Marinen funnits i 500 år. I utställningen ”Svenskt sjöförsvar 500 år” berättas om den svenska flottans historia och det erbjöds föreläsningar, visades filmer och museet deltog också i Marindagarna.
Systermuseet Järnvägsmuseet kom på besök till Karlskrona central med ett av sina många museitåg som visades för intresserade besökare.
Bärgade föremål från vrak och Dark Tourism
Under sommaren fick Marinmuseum ta emot flera bärgade föremål från vraket av det svenska örlogskeppet Prinsessan Sophia Albertina, från Nederländerna, utanför vars kust skeppet sjönk 1781. Föremålen har inventerats, ordnats och registrerats i Marinmuseums samlingar. Ett urval visas nu i Temarummet på museet.
”Vi har också invigt Knopboden, varit värd för konferens om världsarvens roll i samhället, haft dykande marinarkeologer på besök, diskuterat Dark Tourism, firat 25 år på Stumholmen och mycket, mycket mer. Jag ser nu fram mot ett minst lika händelserikt, men friskare och fredligare, 2023.” Säger Mats Persson.
Vad händer under 2023?
Den 17 januari inför Marinmuseum entréavgifter för vuxna. För barn och unga upp till och med 18 år är det fortfarande fri entré.
Under 2023 har Marinmuseums programverksamhet temat samtid. Bland annat handlar två av vårens evenemang om Förintelsen, med fokus på vad människor tar med sig när man flyr. Genom alla tider har människor flytt från krig, men för första gången på länge sker detta nu också i vårt närområde.
Som tidigare blir det också skollovsaktiviteter och andra spännande aktiviteter för stora och små.
- Text: Marinmuseum
- Foto: Marinmuseum, SMTM
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-