-
Turism – ett kraftfullt verktyg för en stärkt Sverigebild
Turismen är ett kraftfullt verktyg för att stärka Sverigebilden utomlands. Turism skapar intresse för landet och nyanserar bilden av Sverige. Svensk Turism AB uppmanar därför regeringen att öka resurserna till Visit Sweden för att marknadsföra Sverige som resmål.
Turism skapar intresse och nyfikenhet för Sverige
En positiv bild av Sverige utomlands är en nyckel för att främja investeringar, export och attraherande av talanger. Den traditionellt positiva bilden av Sverige utmanas idag av olika faktorer, och det är nödvändigt att aktivt arbeta för att stärka det svenska nationsvarumärket utomlands.
Turismen är ett kraftfullt verktyg för att återupprätta och stärka Sverigebilden utomlands. Visit Swedens undersökningar visar att bilden av Sverige som semesterdestination är fortsatt positiv globalt. Turism skapar intresse och nyfikenhet för Sverige. De positiva bilderna av landets utbud av evenemang, mat, shopping, upplevelser, natur och kultur, fungerar som motvikt till negativa beskrivningar av landet. Samt bidrar de till en balanserad och nyanserad bild av Sverige som helhet.
Uppmanar regeringen att öka resurserna till Visit Sweden
Det är därför av yttersta vikt att intensifiera arbetet med att öka kännedomen om Sverige. Att få fler människor att uppleva landet och skapa sig en egen, positiv bild.
Svensk Turism uppmanar nu regeringen att öka resurserna till Visit Sweden för att konkurrenskraftigt kunna marknadsföra Sverige som resmål globalt. Och på så sätt ytterligare kunna bidra till att stärka Sverigebilden utomlands.
Svensk Turism AB:s skrivelse till Näringsdepartementet hittar ni här.
- Text: Svensk Turism AB
- Foto: Svensk Turism AB
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-