-
Svensk tradition och innovation på Grüne Woche i Berlin 2024
Den 19 januari 2024 står Sveriges monter redo att ta emot 300 000 besökare på den internationella livsmedels- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin. På mässan får svenska företag tillfälle att presentera livsmedel producerade i Sverige för den internationella marknaden.
”Vårt mål är att stärka bilden av Sverige som livsmedelsexportör och unikt destinationsmål genom måltidsupplevelser. Mässan är också ett viktigt tillfälle för producenterna att testa den internationella marknaden och få direkt återkoppling från kunderna. Nu ser vi fram emot att låta årets deltagare presentera sina spännande produkter.” Säger Camilla Bender Larson, näringsutvecklare på Jordbruksverket och uppdragsledare för den svenska satsningen.
Produkter som står för både tradition och innovation
Svensk mat och Sverige som destination står högt i kurs hos tyska konsumenter. Det har tydligt återspeglats på mässan Grüne Woche i Berlin där de rödmålade stugorna i Sveriges monter under flera år lockat många besökare att smaka och handla livsmedel producerade i Sverige.
”Årets svenska landslag representerar produkter som står för både tradition och innovation. Här finns allt från de populära älgfärsburgarna och inlagd sill till hantverksöl och knäckebröd tillverkat med sockertång.” Säger Camilla Bender Larson.
Devisen ”Se, smaka och upplev Sverige” förstärks 2024 med en yta för fiskeguider i den svenska montern. Fisketurism lockar allt fler internationella gäster. Jordbruksverket tar även tillfället i akt att informera om hur den viktiga svenska allemansrätten fungerar.
Förberedelser pågår för fullt
Förberedelserna pågår för att få allt på plats till invigningen den 19 januari då bland annat Jordbruksverkets Generaldirektör Christina Nordin och Sveriges ambassadör i Berlin Veronika Wand-Danielsson kommer att inviga montern.
Flera av de svenska deltagarna på 2024 års mässa är nya och inför medverkan får de handledning och praktiskt stöd från Jordbruksverket för att vara redo med produkterna och sin marknadsföring när mässan öppnar. Tidigare års deltagare har också delat med sig av erfarenheter och nya samarbeten har uppkommit mellan företagen i montern.
”En positiv effekt för deltagarna är att knyta nya kontakter och att få inspiration. Det är en bonus när en sådan utveckling startar redan i förberedelserna på hemmaplan. Vi har några företag som kombinerar sina produkter i erbjudandet och i provsmakningar. Det är värdefullt.” Säger Camilla Bender Larson.
Utställare Grüne Woche 2024 – bryggerier
Hantverksbryggare från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar samarbetar under evenemanget.
◆ Beerbliotek
◆ Bustad Brewing Co
◆ Göteborgs Nya bryggerier
◆ Lundabryggeriet AB
◆ Smögenbryggar’n
◆ The Pine Ridge Brewery
◆ The Uncharted Brewing Company”Jag kan passa på att tipsa om att Smögenbryggar’n som var med förra året fick efter deltagandet ett tyskt TV-team på besök. Smögenbryggar’n brygger öl med musselskal som filtrering och använder tång i ölen.” Berättar Malena Bathurst, Näringsutvecklare på Jordbruksverket.
Utställare Grüne Woche 2024 – mat & dryck
Skedvi Bröd – Tillverkar knäckebröd enligt traditionella hantverksmetoder. Företaget bedriver även gårdsbutik. Skedvi Bröd original och extragräddat har nyligen fått skyddad geografisk beteckning inom EU. Detta har Turismnytt skrivit om i en tidigare artikel här.
Mjödhamnen – Mjödhamnen i Hällefors är en pionjär inom mjöd i Sverige. De tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.
Mossagården – Familjeägt företag som innovativt arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter av hampafrön.
Prinsens Sill och Sallader – Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön.
Lanthandeln Sonarp – Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är en småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Företaget bedriver även besöksverksamhet där man tar emot internationella gäster.
Petersborgs Gård – Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen Matrundan Österlen. En måltidsturismupplevelse som arrangeras varje vår.
Skånsk Chili – Ett familjeföretag som innovativt bedriver ekologiskt certifierad chiliodling samt tillverkning av chilisåser.
OMG Plantbased Food AB – Startupföretag grundat 2020 som gör ekologiska växtbaserade livsmedel under varumärket Oh Mungood!. Produkterna; burgare, bits och färs baserade på mungbönor finns att hitta i svenska butiker och restauranger.
Ocean Next – Nystartat bolag som har som mål att utveckla nya matprodukter och koncept kopplat till sockertång och andra marina råvaror. Primär produkt som visas på mässan är ett fröknäcke med sockertång.
Älgburgare – I regi av Christoffer-Robins Mat AB erbjuds besökarna på Grüne Woche en älgburgare med råvaror från Värmland.
Österlenkryddor – Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar. Inför mässan lanseras även en internationell webbshop.
- Text: Jordbruksverket
- Foto: Ludewig Bernhard för Jordbruksverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Detta ...
-
-
Gästbloggare
-