-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Under tisdagen den 21 november blev det klart att Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning (SGB) från EU. Knäckebrödet från Stora Skedvi kan nu sälla sig till skaran av läckra produkter som Serranoskinka och Gruyèreost, men även Skånsk spettekaka, Grännas polkagrisar och Sveciaost.
”Våra varmaste gratulationer till Skedvi Bröd! Det här är fantastiska nyheter för hela Dalarna som destination. Det ger dessutom en extra skjuts till arbetet för lokala, äkta och genuina mat- och dryckesupplevelser som stärker Dalarnas attraktionskraft. Vem vet, kanske kan det här även få fler lokala aktörer att utreda möjligheten till märkningen.” Säger Chatarina Eriksson, VD för Visit Dalarna.
SGB-märkningen ger ett skydd av ett produktnamn
SGB är en märkning av livsmedel från EU. Ett eget kvalitetssystem. Märkningen har ursprungligen varit allra störst i sydligare delar av Europa, eftersom den till stor del har handlat om vin- och spritdrycker. Till ungefär en tredjedel har den handlat om livsmedel och jordbruksprodukter. Många av oss känner till Serranoskinka och Gruyère. Två exempel på välkända produkter med samma beteckning.
SGB ger ett skydd av ett produktnamn, där produkten produceras på en definierad geografisk plats och ingen annanstans. Där produktens namn, som Skedvi Bröd och dess särskilda egenskaper knyts till en specifik geografisk plats. En plats där naturen ger särskilda förutsättningar och där mänskligt kunnande gör den unik. Det geografiska området är Stora Skedvi socken. Produkten ska uppvisa ”kvalitet, rykte eller andra egenskaper som huvudsakligen beror på det geografiska området”.
EU vill med märkningen stärka landsbygden
EU vill med den här märkningen stärka landsbygden och ge den bättre förutsättningar för ökade inkomster från produktion och förädling av livsmedel och jordbruksprodukter. Dessutom ser EU värdet i det man kallar ”immateriell kunskap”. I det här fallet bagarnas alldeles unika kunnande och fingertoppskänsla när knäckebrödet gräddas i vedeldade ugnar, som eldas med gran- och tallved från skogarna i trakten. Allt detta gör knäckebrödet helt unikt.
Eftersom märkningen är väletablerad hos gemene man i sydligare delar av Europa, så är förhoppningen att den ska locka fler besökare. Inte bara till bygden Stora Skedvi, utan också till området och Dalarna i stort. Besökare som intresserar sig för och söker kvalitetsprodukter kommer att ha större möjlighet att hitta Skedvi Bröd. Både som knäckebröd och som besöksmål.
”Vi är otroligt stolta! Det här ger oss råg i ryggen i vårt fortsatta arbete för att bli ett internationellt besöksmål med knäckebrödet i fokus.” Säger Riina Myrsell, verksamhetsansvarig på Skedvi Bröd.
Läs mer om Dalarna på Turismnytt här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-