-
Svensk tradition och innovation på Grüne Woche i Berlin 2024
Den 19 januari 2024 står Sveriges monter redo att ta emot 300 000 besökare på den internationella livsmedels- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin. På mässan får svenska företag tillfälle att presentera livsmedel producerade i Sverige för den internationella marknaden.
”Vårt mål är att stärka bilden av Sverige som livsmedelsexportör och unikt destinationsmål genom måltidsupplevelser. Mässan är också ett viktigt tillfälle för producenterna att testa den internationella marknaden och få direkt återkoppling från kunderna. Nu ser vi fram emot att låta årets deltagare presentera sina spännande produkter.” Säger Camilla Bender Larson, näringsutvecklare på Jordbruksverket och uppdragsledare för den svenska satsningen.
Produkter som står för både tradition och innovation
Svensk mat och Sverige som destination står högt i kurs hos tyska konsumenter. Det har tydligt återspeglats på mässan Grüne Woche i Berlin där de rödmålade stugorna i Sveriges monter under flera år lockat många besökare att smaka och handla livsmedel producerade i Sverige.
”Årets svenska landslag representerar produkter som står för både tradition och innovation. Här finns allt från de populära älgfärsburgarna och inlagd sill till hantverksöl och knäckebröd tillverkat med sockertång.” Säger Camilla Bender Larson.
Devisen ”Se, smaka och upplev Sverige” förstärks 2024 med en yta för fiskeguider i den svenska montern. Fisketurism lockar allt fler internationella gäster. Jordbruksverket tar även tillfället i akt att informera om hur den viktiga svenska allemansrätten fungerar.
Förberedelser pågår för fullt
Förberedelserna pågår för att få allt på plats till invigningen den 19 januari då bland annat Jordbruksverkets Generaldirektör Christina Nordin och Sveriges ambassadör i Berlin Veronika Wand-Danielsson kommer att inviga montern.
Flera av de svenska deltagarna på 2024 års mässa är nya och inför medverkan får de handledning och praktiskt stöd från Jordbruksverket för att vara redo med produkterna och sin marknadsföring när mässan öppnar. Tidigare års deltagare har också delat med sig av erfarenheter och nya samarbeten har uppkommit mellan företagen i montern.
”En positiv effekt för deltagarna är att knyta nya kontakter och att få inspiration. Det är en bonus när en sådan utveckling startar redan i förberedelserna på hemmaplan. Vi har några företag som kombinerar sina produkter i erbjudandet och i provsmakningar. Det är värdefullt.” Säger Camilla Bender Larson.
Utställare Grüne Woche 2024 – bryggerier
Hantverksbryggare från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar samarbetar under evenemanget.
◆ Beerbliotek
◆ Bustad Brewing Co
◆ Göteborgs Nya bryggerier
◆ Lundabryggeriet AB
◆ Smögenbryggar’n
◆ The Pine Ridge Brewery
◆ The Uncharted Brewing Company”Jag kan passa på att tipsa om att Smögenbryggar’n som var med förra året fick efter deltagandet ett tyskt TV-team på besök. Smögenbryggar’n brygger öl med musselskal som filtrering och använder tång i ölen.” Berättar Malena Bathurst, Näringsutvecklare på Jordbruksverket.
Utställare Grüne Woche 2024 – mat & dryck
Skedvi Bröd – Tillverkar knäckebröd enligt traditionella hantverksmetoder. Företaget bedriver även gårdsbutik. Skedvi Bröd original och extragräddat har nyligen fått skyddad geografisk beteckning inom EU. Detta har Turismnytt skrivit om i en tidigare artikel här.
Mjödhamnen – Mjödhamnen i Hällefors är en pionjär inom mjöd i Sverige. De tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.
Mossagården – Familjeägt företag som innovativt arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter av hampafrön.
Prinsens Sill och Sallader – Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön.
Lanthandeln Sonarp – Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är en småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Företaget bedriver även besöksverksamhet där man tar emot internationella gäster.
Petersborgs Gård – Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen Matrundan Österlen. En måltidsturismupplevelse som arrangeras varje vår.
Skånsk Chili – Ett familjeföretag som innovativt bedriver ekologiskt certifierad chiliodling samt tillverkning av chilisåser.
OMG Plantbased Food AB – Startupföretag grundat 2020 som gör ekologiska växtbaserade livsmedel under varumärket Oh Mungood!. Produkterna; burgare, bits och färs baserade på mungbönor finns att hitta i svenska butiker och restauranger.
Ocean Next – Nystartat bolag som har som mål att utveckla nya matprodukter och koncept kopplat till sockertång och andra marina råvaror. Primär produkt som visas på mässan är ett fröknäcke med sockertång.
Älgburgare – I regi av Christoffer-Robins Mat AB erbjuds besökarna på Grüne Woche en älgburgare med råvaror från Värmland.
Österlenkryddor – Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar. Inför mässan lanseras även en internationell webbshop.
- Text: Jordbruksverket
- Foto: Ludewig Bernhard för Jordbruksverket
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-