lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Älgburgare från Sverige är populära bland de tyska besökarna på Grüne Woche i Berlin.
    2024-01-12 17:32

    Svensk tradition och innovation på Grüne Woche i Berlin 2024

    Den 19 januari 2024 står Sveriges monter redo att ta emot 300 000 besökare på den internationella livsmedels- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin. På mässan får svenska företag tillfälle att presentera livsmedel producerade i Sverige för den internationella marknaden.

    ”Vårt mål är att stärka bilden av Sverige som livsmedelsexportör och unikt destinationsmål genom måltidsupplevelser. Mässan är också ett viktigt tillfälle för producenterna att testa den internationella marknaden och få direkt återkoppling från kunderna. Nu ser vi fram emot att låta årets deltagare presentera sina spännande produkter.” Säger Camilla Bender Larson, näringsutvecklare på Jordbruksverket och uppdragsledare för den svenska satsningen.

    Produkter som står för både tradition och innovation

    Svensk mat och Sverige som destination står högt i kurs hos tyska konsumenter. Det har tydligt återspeglats på mässan Grüne Woche i Berlin där de rödmålade stugorna i Sveriges monter under flera år lockat många besökare att smaka och handla livsmedel producerade i Sverige.

    ”Årets svenska landslag representerar produkter som står för både tradition och innovation. Här finns allt från de populära älgfärsburgarna och inlagd sill till hantverksöl och knäckebröd tillverkat med sockertång.” Säger Camilla Bender Larson.

    Devisen ”Se, smaka och upplev Sverige” förstärks 2024 med en yta för fiskeguider i den svenska montern. Fisketurism lockar allt fler internationella gäster. Jordbruksverket tar även tillfället i akt att informera om hur den viktiga svenska allemansrätten fungerar.

    Förberedelser pågår för fullt

    Förberedelserna pågår för att få allt på plats till invigningen den 19 januari då bland annat Jordbruksverkets Generaldirektör Christina Nordin och Sveriges ambassadör i Berlin Veronika Wand-Danielsson kommer att inviga montern.

    Flera av de svenska deltagarna på 2024 års mässa är nya och inför medverkan får de handledning och praktiskt stöd från Jordbruksverket för att vara redo med produkterna och sin marknadsföring när mässan öppnar. Tidigare års deltagare har också delat med sig av erfarenheter och nya samarbeten har uppkommit mellan företagen i montern.

    ”En positiv effekt för deltagarna är att knyta nya kontakter och att få inspiration. Det är en bonus när en sådan utveckling startar redan i förberedelserna på hemmaplan. Vi har några företag som kombinerar sina produkter i erbjudandet och i provsmakningar. Det är värdefullt.” Säger Camilla Bender Larson.

    Svensk tradition och innovation på Grüne Woche i Berlin 2024

    Utställare Grüne Woche 2024 – bryggerier

    Hantverksbryggare från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar samarbetar under evenemanget.

    ◆ Beerbliotek
    ◆ Bustad Brewing Co
    ◆ Göteborgs Nya bryggerier
    ◆ Lundabryggeriet AB
    ◆ Smögenbryggar’n
    ◆ The Pine Ridge Brewery
    ◆ The Uncharted Brewing Company

    ”Jag kan passa på att tipsa om att Smögenbryggar’n som var med förra året fick efter deltagandet ett tyskt TV-team på besök. Smögenbryggar’n brygger öl med musselskal som filtrering och använder tång i ölen.” Berättar Malena Bathurst, Näringsutvecklare på Jordbruksverket.

    Utställare Grüne Woche 2024 – mat & dryck

    Skedvi Bröd – Tillverkar knäckebröd enligt traditionella hantverksmetoder. Företaget bedriver även gårdsbutik. Skedvi Bröd original och extragräddat har nyligen fått skyddad geografisk beteckning inom EU. Detta har Turismnytt skrivit om i en tidigare artikel här.

    Mjödhamnen – Mjödhamnen i Hällefors är en pionjär inom mjöd i Sverige. De tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.

    Mossagården – Familjeägt företag som innovativt arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter av hampafrön.

    Prinsens Sill och Sallader – Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön.

    Lanthandeln Sonarp – Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är en småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Företaget bedriver även besöksverksamhet där man tar emot internationella gäster.

    Petersborgs Gård – Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen Matrundan Österlen. En måltidsturismupplevelse som arrangeras varje vår.

    Skånsk Chili – Ett familjeföretag som innovativt bedriver ekologiskt certifierad chiliodling samt tillverkning av chilisåser.

    OMG Plantbased Food AB – Startupföretag grundat 2020 som gör ekologiska växtbaserade livsmedel under varumärket Oh Mungood!. Produkterna; burgare, bits och färs baserade på mungbönor finns att hitta i svenska butiker och restauranger.

    Ocean Next – Nystartat bolag som har som mål att utveckla nya matprodukter och koncept kopplat till sockertång och andra marina råvaror. Primär produkt som visas på mässan är ett fröknäcke med sockertång.

    Älgburgare – I regi av Christoffer-Robins Mat AB erbjuds besökarna på Grüne Woche en älgburgare med råvaror från Värmland.

    Österlenkryddor – Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar. Inför mässan lanseras även en internationell webbshop.

    • Text: Jordbruksverket
    • Foto: Ludewig Bernhard för Jordbruksverket
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet