-
Visit Sweden – rekordresultat 2023 och världens 13:e bästa marknadsföringsbolag
Genom fler än 8100 publicerade artiklar i över 40 länder på alla kontinenter, drygt 8 miljoner engagerade besökare och följare på sajter och i sociala medier samt närmare 100 000 prenumeranter av bolagets nyhetsbrev, var räckvidden för Visit Swedens marknadsföring rekordartade 2,7 miljarder personer år 2023. Visit Sweden rankas nu som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag.
”Med de resurser vi förfogar över, gör våra 51 medarbetarna på Visit Sweden ett fantastiskt arbete varje dag med att öka intresset för Sverige som resmål, som aldrig uppmätts vara större än nu.” Säger Visit Swedens stolta VD, Susanne Andersson. ”En viktig del av framgången beror på datadrivna och digitala arbetssätt och tvärfunktionella team med effektiva strukturer där vi omvandlar strategier till handling som skapar engagemang.”
Ökat intresse för turistlandet Sverige 2023
Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden räknar inte rekord i intäkter eller försäljning – utan i intresse för resmålet Sverige och räckvidd samt hur många som tagit del av marknadsföringen.
Visit Swedens uppdrag är helt enkelt att genom imagemarknadsföring skapa internationellt intresse för turistlandet Sverige hos den målgrupp som har störst potential att resa hit. I stark konkurrens med andra nationer och destinationer.
Ökat intresse för Sverige som turistland, mäts bland annat genom reserelaterat googlande om Sverige, som ökar i takt med Visit Swedens marknadsföring – något som syns i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige. Bland annat Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och delar av Norden.
Stärkt, positiv bild av Sverige som når fram
Turism och marknadsföring av Sverige som turistland håller den positiva Sverigebilden och mediebilden stadigt under armarna i utmanande tider och bidrar effektivt till svensk ekonomi och export. Visit Sweden når genom sin kreativa marknadsföring fram till människor. Räckvidden på 2,7 miljarder under 2023 är ett kvitto på hur den positiva bilden av resmålet Sverige når ut.
Den positiva bild av Sverige, som förmedlas genom Visit Sweden, gynnar utöver besöksnäringen även andra svenska verksamheter. Det innebär att Visit Swedens arbete stärker attraktionskraften för platser i Sverige som till exempel behöver attrahera nya invånare, kompetens och investeringar.
Uppfyller de ekonomiska målen för bolaget
Visit Sweden får ett statligt anslag som år 2023 var det 104,6 miljoner kronor. Vår svenska marknadsföringsbolag uppfyllde de ekonomiska målen för 2023 om en positiv rörelsemarginal om 0,5 procent och en soliditet på 41 procent.
Visit Sweden förstärker den svenska besöksnäringens förmåga att marknadsföra sina erbjudanden och därmed resmålet Sverige, genom att förmedla fakta, insikter och kunskaper om målgrupper, marknader och marknadsföring – utan kostnad för svenska företag. Bolaget erbjuder även aktiviteter till företag för att nå ut till potentiella, internationella kunder.
Sju av tio av Visit Swedens kunder och användare i besöksnäringen anger i bolagets Nöjd Kund Index år 2023 att Visit Sweden bidrar med ökad affärsnytta. Detta är ett mål som Visit Sweden satt för år 2025 – som redan nu uppnås.
Visit Sweden rankat som världens 13:e bästa marknadsföringsföretag
2023 listas Visit Sweden (och Sveriges Regering) som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag av ansedda WARC i rankningen ”WARC Media 100”.
Sedan 1999 har WARC Media 100 bedömt och rankat världens bästa globala marknadsföringskampanjer och mediaföretag. Enligt en metod som tagits fram i samarbete med King’s College i London. WARC Media 100 bygger på resultat från en lång rad internationella rankningar och listningar och fungerar som globalt benchmark och jämförelse av likvärdiga marknadsförare.
Visit Sweden blev även utnämnd till Top 100 Marketing Team Award av OnCon Icon Awards under 2023.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
Fler utmärkelser för Visit Swedens kampanjer under 2023:
Discover the Originals
◆ The Andy Awards – guld och Best of Region (Europe).
Spellbound by Sweden
◆ Guldägget – Silverägg + Shortlist.
◆ Strategy Awards – 2 x vinnare.
◆ Cannes Lions – 1 silver + 1 brons.
◆ Clio Awards – 4 x brons.
◆ Webby Awards – 2 x vinnare (Jury + People’s choice).
◆ MMG Awards – 2 x vinnare.
◆ The One show – guld.
◆ Golden Drum – 2 x guld, 1 x silver, 2 x brons, 2 x shortlist.
◆ European PR Excellence Awards – 1 x vinnare.
◆ D&AD Awards – 1 x shortlist.
◆ Eurobest Awards– 1 x GrandPrix, 1 x guld.Cover Sweden
◆ Swedish Content Awards – 1 x silver.
Sweden (not Switzerland)
◆ Epica – 1 x silver.
Reebot US, nordisk gemensam aktivitet
◆ Magellan Awards – vinnare (Nordic Collaboration – Reboot US).
- Text: Visit Sweden
- Foto: Jonas Borg/Visit Sweden
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-