-
Visit Sweden – rekordresultat 2023 och världens 13:e bästa marknadsföringsbolag
Genom fler än 8100 publicerade artiklar i över 40 länder på alla kontinenter, drygt 8 miljoner engagerade besökare och följare på sajter och i sociala medier samt närmare 100 000 prenumeranter av bolagets nyhetsbrev, var räckvidden för Visit Swedens marknadsföring rekordartade 2,7 miljarder personer år 2023. Visit Sweden rankas nu som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag.
”Med de resurser vi förfogar över, gör våra 51 medarbetarna på Visit Sweden ett fantastiskt arbete varje dag med att öka intresset för Sverige som resmål, som aldrig uppmätts vara större än nu.” Säger Visit Swedens stolta VD, Susanne Andersson. ”En viktig del av framgången beror på datadrivna och digitala arbetssätt och tvärfunktionella team med effektiva strukturer där vi omvandlar strategier till handling som skapar engagemang.”
Ökat intresse för turistlandet Sverige 2023
Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden räknar inte rekord i intäkter eller försäljning – utan i intresse för resmålet Sverige och räckvidd samt hur många som tagit del av marknadsföringen.
Visit Swedens uppdrag är helt enkelt att genom imagemarknadsföring skapa internationellt intresse för turistlandet Sverige hos den målgrupp som har störst potential att resa hit. I stark konkurrens med andra nationer och destinationer.
Ökat intresse för Sverige som turistland, mäts bland annat genom reserelaterat googlande om Sverige, som ökar i takt med Visit Swedens marknadsföring – något som syns i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige. Bland annat Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och delar av Norden.
Stärkt, positiv bild av Sverige som når fram
Turism och marknadsföring av Sverige som turistland håller den positiva Sverigebilden och mediebilden stadigt under armarna i utmanande tider och bidrar effektivt till svensk ekonomi och export. Visit Sweden når genom sin kreativa marknadsföring fram till människor. Räckvidden på 2,7 miljarder under 2023 är ett kvitto på hur den positiva bilden av resmålet Sverige når ut.
Den positiva bild av Sverige, som förmedlas genom Visit Sweden, gynnar utöver besöksnäringen även andra svenska verksamheter. Det innebär att Visit Swedens arbete stärker attraktionskraften för platser i Sverige som till exempel behöver attrahera nya invånare, kompetens och investeringar.
Uppfyller de ekonomiska målen för bolaget
Visit Sweden får ett statligt anslag som år 2023 var det 104,6 miljoner kronor. Vår svenska marknadsföringsbolag uppfyllde de ekonomiska målen för 2023 om en positiv rörelsemarginal om 0,5 procent och en soliditet på 41 procent.
Visit Sweden förstärker den svenska besöksnäringens förmåga att marknadsföra sina erbjudanden och därmed resmålet Sverige, genom att förmedla fakta, insikter och kunskaper om målgrupper, marknader och marknadsföring – utan kostnad för svenska företag. Bolaget erbjuder även aktiviteter till företag för att nå ut till potentiella, internationella kunder.
Sju av tio av Visit Swedens kunder och användare i besöksnäringen anger i bolagets Nöjd Kund Index år 2023 att Visit Sweden bidrar med ökad affärsnytta. Detta är ett mål som Visit Sweden satt för år 2025 – som redan nu uppnås.
Visit Sweden rankat som världens 13:e bästa marknadsföringsföretag
2023 listas Visit Sweden (och Sveriges Regering) som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag av ansedda WARC i rankningen ”WARC Media 100”.
Sedan 1999 har WARC Media 100 bedömt och rankat världens bästa globala marknadsföringskampanjer och mediaföretag. Enligt en metod som tagits fram i samarbete med King’s College i London. WARC Media 100 bygger på resultat från en lång rad internationella rankningar och listningar och fungerar som globalt benchmark och jämförelse av likvärdiga marknadsförare.
Visit Sweden blev även utnämnd till Top 100 Marketing Team Award av OnCon Icon Awards under 2023.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
Fler utmärkelser för Visit Swedens kampanjer under 2023:
Discover the Originals
◆ The Andy Awards – guld och Best of Region (Europe).
Spellbound by Sweden
◆ Guldägget – Silverägg + Shortlist.
◆ Strategy Awards – 2 x vinnare.
◆ Cannes Lions – 1 silver + 1 brons.
◆ Clio Awards – 4 x brons.
◆ Webby Awards – 2 x vinnare (Jury + People’s choice).
◆ MMG Awards – 2 x vinnare.
◆ The One show – guld.
◆ Golden Drum – 2 x guld, 1 x silver, 2 x brons, 2 x shortlist.
◆ European PR Excellence Awards – 1 x vinnare.
◆ D&AD Awards – 1 x shortlist.
◆ Eurobest Awards– 1 x GrandPrix, 1 x guld.Cover Sweden
◆ Swedish Content Awards – 1 x silver.
Sweden (not Switzerland)
◆ Epica – 1 x silver.
Reebot US, nordisk gemensam aktivitet
◆ Magellan Awards – vinnare (Nordic Collaboration – Reboot US).
- Text: Visit Sweden
- Foto: Jonas Borg/Visit Sweden
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-