-
Visit Sweden – rekordresultat 2023 och världens 13:e bästa marknadsföringsbolag
Genom fler än 8100 publicerade artiklar i över 40 länder på alla kontinenter, drygt 8 miljoner engagerade besökare och följare på sajter och i sociala medier samt närmare 100 000 prenumeranter av bolagets nyhetsbrev, var räckvidden för Visit Swedens marknadsföring rekordartade 2,7 miljarder personer år 2023. Visit Sweden rankas nu som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag.
”Med de resurser vi förfogar över, gör våra 51 medarbetarna på Visit Sweden ett fantastiskt arbete varje dag med att öka intresset för Sverige som resmål, som aldrig uppmätts vara större än nu.” Säger Visit Swedens stolta VD, Susanne Andersson. ”En viktig del av framgången beror på datadrivna och digitala arbetssätt och tvärfunktionella team med effektiva strukturer där vi omvandlar strategier till handling som skapar engagemang.”
Ökat intresse för turistlandet Sverige 2023
Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden räknar inte rekord i intäkter eller försäljning – utan i intresse för resmålet Sverige och räckvidd samt hur många som tagit del av marknadsföringen.
Visit Swedens uppdrag är helt enkelt att genom imagemarknadsföring skapa internationellt intresse för turistlandet Sverige hos den målgrupp som har störst potential att resa hit. I stark konkurrens med andra nationer och destinationer.
Ökat intresse för Sverige som turistland, mäts bland annat genom reserelaterat googlande om Sverige, som ökar i takt med Visit Swedens marknadsföring – något som syns i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige. Bland annat Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och delar av Norden.

Stärkt, positiv bild av Sverige som når fram
Turism och marknadsföring av Sverige som turistland håller den positiva Sverigebilden och mediebilden stadigt under armarna i utmanande tider och bidrar effektivt till svensk ekonomi och export. Visit Sweden når genom sin kreativa marknadsföring fram till människor. Räckvidden på 2,7 miljarder under 2023 är ett kvitto på hur den positiva bilden av resmålet Sverige når ut.
Den positiva bild av Sverige, som förmedlas genom Visit Sweden, gynnar utöver besöksnäringen även andra svenska verksamheter. Det innebär att Visit Swedens arbete stärker attraktionskraften för platser i Sverige som till exempel behöver attrahera nya invånare, kompetens och investeringar.
Uppfyller de ekonomiska målen för bolaget
Visit Sweden får ett statligt anslag som år 2023 var det 104,6 miljoner kronor. Vår svenska marknadsföringsbolag uppfyllde de ekonomiska målen för 2023 om en positiv rörelsemarginal om 0,5 procent och en soliditet på 41 procent.
Visit Sweden förstärker den svenska besöksnäringens förmåga att marknadsföra sina erbjudanden och därmed resmålet Sverige, genom att förmedla fakta, insikter och kunskaper om målgrupper, marknader och marknadsföring – utan kostnad för svenska företag. Bolaget erbjuder även aktiviteter till företag för att nå ut till potentiella, internationella kunder.
Sju av tio av Visit Swedens kunder och användare i besöksnäringen anger i bolagets Nöjd Kund Index år 2023 att Visit Sweden bidrar med ökad affärsnytta. Detta är ett mål som Visit Sweden satt för år 2025 – som redan nu uppnås.
Visit Sweden rankat som världens 13:e bästa marknadsföringsföretag
2023 listas Visit Sweden (och Sveriges Regering) som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag av ansedda WARC i rankningen ”WARC Media 100”.
Sedan 1999 har WARC Media 100 bedömt och rankat världens bästa globala marknadsföringskampanjer och mediaföretag. Enligt en metod som tagits fram i samarbete med King’s College i London. WARC Media 100 bygger på resultat från en lång rad internationella rankningar och listningar och fungerar som globalt benchmark och jämförelse av likvärdiga marknadsförare.
Visit Sweden blev även utnämnd till Top 100 Marketing Team Award av OnCon Icon Awards under 2023.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
Fler utmärkelser för Visit Swedens kampanjer under 2023:
Discover the Originals
◆ The Andy Awards – guld och Best of Region (Europe).
Spellbound by Sweden
◆ Guldägget – Silverägg + Shortlist.
◆ Strategy Awards – 2 x vinnare.
◆ Cannes Lions – 1 silver + 1 brons.
◆ Clio Awards – 4 x brons.
◆ Webby Awards – 2 x vinnare (Jury + People’s choice).
◆ MMG Awards – 2 x vinnare.
◆ The One show – guld.
◆ Golden Drum – 2 x guld, 1 x silver, 2 x brons, 2 x shortlist.
◆ European PR Excellence Awards – 1 x vinnare.
◆ D&AD Awards – 1 x shortlist.
◆ Eurobest Awards– 1 x GrandPrix, 1 x guld.Cover Sweden
◆ Swedish Content Awards – 1 x silver.
Sweden (not Switzerland)
◆ Epica – 1 x silver.
Reebot US, nordisk gemensam aktivitet
◆ Magellan Awards – vinnare (Nordic Collaboration – Reboot US).
- Text: Visit Sweden
- Foto: Jonas Borg/Visit Sweden
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-