-
Visit Sweden – rekordresultat 2023 och världens 13:e bästa marknadsföringsbolag
Genom fler än 8100 publicerade artiklar i över 40 länder på alla kontinenter, drygt 8 miljoner engagerade besökare och följare på sajter och i sociala medier samt närmare 100 000 prenumeranter av bolagets nyhetsbrev, var räckvidden för Visit Swedens marknadsföring rekordartade 2,7 miljarder personer år 2023. Visit Sweden rankas nu som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag.
”Med de resurser vi förfogar över, gör våra 51 medarbetarna på Visit Sweden ett fantastiskt arbete varje dag med att öka intresset för Sverige som resmål, som aldrig uppmätts vara större än nu.” Säger Visit Swedens stolta VD, Susanne Andersson. ”En viktig del av framgången beror på datadrivna och digitala arbetssätt och tvärfunktionella team med effektiva strukturer där vi omvandlar strategier till handling som skapar engagemang.”
Ökat intresse för turistlandet Sverige 2023
Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden räknar inte rekord i intäkter eller försäljning – utan i intresse för resmålet Sverige och räckvidd samt hur många som tagit del av marknadsföringen.
Visit Swedens uppdrag är helt enkelt att genom imagemarknadsföring skapa internationellt intresse för turistlandet Sverige hos den målgrupp som har störst potential att resa hit. I stark konkurrens med andra nationer och destinationer.
Ökat intresse för Sverige som turistland, mäts bland annat genom reserelaterat googlande om Sverige, som ökar i takt med Visit Swedens marknadsföring – något som syns i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige. Bland annat Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA och delar av Norden.
Stärkt, positiv bild av Sverige som når fram
Turism och marknadsföring av Sverige som turistland håller den positiva Sverigebilden och mediebilden stadigt under armarna i utmanande tider och bidrar effektivt till svensk ekonomi och export. Visit Sweden når genom sin kreativa marknadsföring fram till människor. Räckvidden på 2,7 miljarder under 2023 är ett kvitto på hur den positiva bilden av resmålet Sverige når ut.
Den positiva bild av Sverige, som förmedlas genom Visit Sweden, gynnar utöver besöksnäringen även andra svenska verksamheter. Det innebär att Visit Swedens arbete stärker attraktionskraften för platser i Sverige som till exempel behöver attrahera nya invånare, kompetens och investeringar.
Uppfyller de ekonomiska målen för bolaget
Visit Sweden får ett statligt anslag som år 2023 var det 104,6 miljoner kronor. Vår svenska marknadsföringsbolag uppfyllde de ekonomiska målen för 2023 om en positiv rörelsemarginal om 0,5 procent och en soliditet på 41 procent.
Visit Sweden förstärker den svenska besöksnäringens förmåga att marknadsföra sina erbjudanden och därmed resmålet Sverige, genom att förmedla fakta, insikter och kunskaper om målgrupper, marknader och marknadsföring – utan kostnad för svenska företag. Bolaget erbjuder även aktiviteter till företag för att nå ut till potentiella, internationella kunder.
Sju av tio av Visit Swedens kunder och användare i besöksnäringen anger i bolagets Nöjd Kund Index år 2023 att Visit Sweden bidrar med ökad affärsnytta. Detta är ett mål som Visit Sweden satt för år 2025 – som redan nu uppnås.
Visit Sweden rankat som världens 13:e bästa marknadsföringsföretag
2023 listas Visit Sweden (och Sveriges Regering) som världens 13:e bästa marknadsföringsbolag av ansedda WARC i rankningen ”WARC Media 100”.
Sedan 1999 har WARC Media 100 bedömt och rankat världens bästa globala marknadsföringskampanjer och mediaföretag. Enligt en metod som tagits fram i samarbete med King’s College i London. WARC Media 100 bygger på resultat från en lång rad internationella rankningar och listningar och fungerar som globalt benchmark och jämförelse av likvärdiga marknadsförare.
Visit Sweden blev även utnämnd till Top 100 Marketing Team Award av OnCon Icon Awards under 2023.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
Fler utmärkelser för Visit Swedens kampanjer under 2023:
Discover the Originals
◆ The Andy Awards – guld och Best of Region (Europe).
Spellbound by Sweden
◆ Guldägget – Silverägg + Shortlist.
◆ Strategy Awards – 2 x vinnare.
◆ Cannes Lions – 1 silver + 1 brons.
◆ Clio Awards – 4 x brons.
◆ Webby Awards – 2 x vinnare (Jury + People’s choice).
◆ MMG Awards – 2 x vinnare.
◆ The One show – guld.
◆ Golden Drum – 2 x guld, 1 x silver, 2 x brons, 2 x shortlist.
◆ European PR Excellence Awards – 1 x vinnare.
◆ D&AD Awards – 1 x shortlist.
◆ Eurobest Awards– 1 x GrandPrix, 1 x guld.Cover Sweden
◆ Swedish Content Awards – 1 x silver.
Sweden (not Switzerland)
◆ Epica – 1 x silver.
Reebot US, nordisk gemensam aktivitet
◆ Magellan Awards – vinnare (Nordic Collaboration – Reboot US).
- Text: Visit Sweden
- Foto: Jonas Borg/Visit Sweden
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-