-
Två miljoner har rest med Viking Glory
Viking Glory designades för att förnya kryssningsupplevelsen på Östersjön och erbjuda upplevelser för alla resenärer. På två år har Viking Lines flaggskepp uppfyllt sitt löfte och haft över två miljoner resenärer ombord. Vilket ökat marknadsandelen på linjen och bidragit till rederiets rekordresultat för 2023.
Viking Glory kastade för första gången loss den 1 mars 2022
Viking Glory kastade för första gången loss från Åbo hamn med kurs mot Mariehamn och Stockholm den 1 mars 2022. Två år, 1 420 avgångar och 2 057 000 passagerare senare har Viking Lines storsatsning på 225 miljoner euro visat sig vara en framgång ur såväl resenärernas som rederiets synvinkel.
Tillsammans med Viking Grace dominerar skeppet linjen mellan Stockholm och Åbo med en marknadsandel på över 70 procent. Den har även fått nya målgrupper att åka på kryssning i Östersjön. Det nya fartyget har lockat betydligt fler svenska resenärer till linjen än tidigare och är också ett populärt fartyg för konferensgrupper av olika slag.
Designades för att vara en upplevelse för alla sinnen
”Viking Glory designades för att vara en upplevelse för alla sinnen: skärgårdsvyerna är ständigt närvarande genom de stora fönstren, ute på däck finns fina solterrasser, restaurangerna serverar Östersjöns bästa mat och i hytterna väntar sköna specialmadrasser. Glorys popularitet spelade en viktig roll i vårt rekordresultat för fjolåret”. Säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.
Viking Glory avgår varje kväll från Stadsgårdskajen i Stockholm klockan 20.00. Ombord finns totalt 10 restauranger och barer, en välsorterad taxfreebutik och bekväma hytter i olika kategorier och storlekar.
Läs mer om Viking Line på Turismnytt här.
- Text: Viking Line
- Foto: Viking Line
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-