-
Två miljoner har rest med Viking Glory
Viking Glory designades för att förnya kryssningsupplevelsen på Östersjön och erbjuda upplevelser för alla resenärer. På två år har Viking Lines flaggskepp uppfyllt sitt löfte och haft över två miljoner resenärer ombord. Vilket ökat marknadsandelen på linjen och bidragit till rederiets rekordresultat för 2023.
Viking Glory kastade för första gången loss den 1 mars 2022
Viking Glory kastade för första gången loss från Åbo hamn med kurs mot Mariehamn och Stockholm den 1 mars 2022. Två år, 1 420 avgångar och 2 057 000 passagerare senare har Viking Lines storsatsning på 225 miljoner euro visat sig vara en framgång ur såväl resenärernas som rederiets synvinkel.
Tillsammans med Viking Grace dominerar skeppet linjen mellan Stockholm och Åbo med en marknadsandel på över 70 procent. Den har även fått nya målgrupper att åka på kryssning i Östersjön. Det nya fartyget har lockat betydligt fler svenska resenärer till linjen än tidigare och är också ett populärt fartyg för konferensgrupper av olika slag.
Designades för att vara en upplevelse för alla sinnen
”Viking Glory designades för att vara en upplevelse för alla sinnen: skärgårdsvyerna är ständigt närvarande genom de stora fönstren, ute på däck finns fina solterrasser, restaurangerna serverar Östersjöns bästa mat och i hytterna väntar sköna specialmadrasser. Glorys popularitet spelade en viktig roll i vårt rekordresultat för fjolåret”. Säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.
Viking Glory avgår varje kväll från Stadsgårdskajen i Stockholm klockan 20.00. Ombord finns totalt 10 restauranger och barer, en välsorterad taxfreebutik och bekväma hytter i olika kategorier och storlekar.
Läs mer om Viking Line på Turismnytt här.
- Text: Viking Line
- Foto: Viking Line
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-