-
Ökat intresse för campingplatser med fokus på miljö och hållbarhet
Allt fler campingplatser fokuserar på miljön. En del väljer även att bli certifierade enligt vissa miljökrav. Så vem är den stora vinnaren om semesterveckorna görs grönare?
“Givetvis vår natur. Men eftersom allt fler besökare vill vara klimatsmarta ökar intresset för campingar om de satsar hållbart eller är certifierade.” Säger Bertil Persson, rådgivare på SCR Svensk Camping.
Spelar ingen roll om det handlar om sommar- eller vinterresan
Värmepumpar, solenergi, laddstolpar och närodlade råvaror på restaurangerna. Det är några punkter som många campinggäster har som krav eller önskemål när det är dags att boka in semesterveckorna. Och det spelar ingen roll om det handlar om sommar- eller vinterresan.
“Hållbarhet i form av sortering, uppvärmning, samhälls- och personalansvar är områden där vi ser en generell intresseökning hos campinggästerna.” Fortsätter Bertil. “Om campingplatser kan marknadsföra sig som klimatsmarta och hållbara innebär på sikt en affärsmässig vinning.”
Energi och uppvärmning är två särskilt uppmärksammade områden
I dag har många campingplatser runt om i landet redan ett stort miljöfokus. Flera är dessutom certifierade enligt exempelvis Green Key, Svensk Miljöbas, Svanen, Swedish Welcome eller Tripadvisor Green leaders, silver.
Men även om inte alla är certifierade har SCR Svensk Camping sett ett ökat miljöintresse hos många campingar bara under de senaste åren.
“Två områden som är särskilt uppmärksammade är energi och uppvärmning, där vi har sett en stor förändring efter att elpriset rusade i höjden. Numera är det oftast värmepumpar eller solenergi i stället för olja eller el som värmer vatten och anläggningar.” Berättar Bertil Persson. “Och i takt med att allt fler nu kör elbil ser vi även en ökning på antal laddstolpar. Både för de boende och besökare.”
Bra om det lyfts fram att campingen är miljömedveten eller certifierad
Att en campingplats ska ha möjligheter att källsortera avfall ser många gäster som en självklarhet. Man vill kunna sortera hushållsavfallet på samma sätt som man gör hemma även under semestern.
Men många vill även ha garantier att aktiviteter, affärer och restauranger arbetar på samma sätt.
“Det kan handla om allt från material i minigolfbanan till om råvarorna på matstället är ekologiska och närodlade. För en campingplats är det bra om det lyfts fram att den är miljömedveten eller certifierad. Sådan information sprider sig som ringar på vatten.” Säger Bertil.
Nischade vildmarkscampingar populära bland internationella gäster
Sett ur miljö- och hållbarhetssynpunkt ökar även populariteten med nischade vildmarkscampingar. Med fokus på exempelvis vandringsleder eller kanotuppleveler. Framför allt lockar detta gäster från Tyskland och Nederländerna, men intresset från svenskar ökar stadigt.
“Under pandemin valde många just sådana här naturnära semestrar och det har hållit i sig sedan dess. Trots att många av platserna inte ens har el. Vi ser också att folk från Europa gärna åker till Sverige för att undvika extrem sommarvärme. Då söker man sig gärna till platser som vill vara med och bidra till att klimatet förbättras.” Avslutar Bertil Persson.
Läs mer om SCR Svensk Camping på Turismnytt här.
- Text: Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
- Foto: Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
-
Nu öppnar Sofiero slott i Helsingborg igen
Efter ett år av renovering är det dags att slå upp portarna till Sofiero slott. Detta firas med evenemanget "Fest för slottet" den 5–9 juni.
-
Visit Roslagen i konkurs – ett hårt slag mot Roslagens besöksnäring
Trots intensiva försök att rädda Visit Roslagen har bolaget hamnat på obestånd. Styrelsen har lämnat en ansökan om konkurs till Uppsala.
-
Svenska evenemang omsätter över 53 miljarder kronor
En rapport visar att evenemang inom idrott och kultur bidrar gemensamt med en omsättning på över 53 miljarder kronor.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld. Där får besökaren säll...
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterades Rosendals Trädgårds största satsning någonsin. Nya byggnader och ett va...
-
-
Gästbloggare
-