-
Västmanland testar nya grepp för att nå ut internationellt
Västmanland testar något helt nytt när man låter den holländske äventyraren Jeroen Wams resa runt i Västmanland i sommar helt styrd av omröstningar i sociala medier. Människor i hela världen kan rösta på vilka av de 88 olika upplevelser som tagits fram som Jeroen skall genomföra. Efter omröstningen ger han sig ut, rustad med GoPro-kamera och selfiepinne, för att tillfredsställa de röstandes önskningar. Hans resa kan sedan följas i livestreamade reportage och chattar.
Bland de 88 alternativa upplevelserna finns adrenalinfyllda aktiviteter som wake-boarding, rib-båtsturer och grottkrypning men också lugnare historiska turer till Sala Silvergruva, Arboga Medeltidsstad och Engelsbergs bruk. Förutom dessa specifikt västmanländska aktiviteter finns andra typiskt svenska aktiviteter som att cruisa med raggare och äta tunnbrödsrulle vid gatuköket eller ta sig in på en surströmmingsskiva med allt vad det innebär.
Bakgrunden till detta projekt är att semestern trots att den är tänkt att vara avkopplande alltför ofta präglas av stress kring planeringen och alla val man ställs inför. Nu vill man testa om detta kan vara framtidens turism – att låta andra ta hand om det som stressar och bara ”go with the flow”. Allt Jeroen gör har andra röstat fram och han behöver ”bara” genomföra det. Kanske krävs det dock att man är äventyrare för att släppa kontrollen i den utsträckningen…
Eller som Jeroen själv säger: ”Det här är en jätterolig idé och jag är glad att just jag får möjligheten att låta världen bestämma vad jag gör på semestern. Jag är öppen för alla förslag – jag kan till och med äta mask om det krävs, men ni kanske inte gör sånt i Sverige?”
Även om det är Turismfunktionen på Västmanlands Kommuner och Landsting, VKL, som ligger bakom detta så är det de duktiga lokala turistföretagen och deras produkter man vill lyfta fram. Man hoppas på stort engagemang både i Västmanland och resten av världen.
Henrik Wester, turistchef på VKL säger: ”Vårt främsta mål är att öka försäljningen på den internationella marknaden, vilket även ger spinoff-effekter nationellt då allt fler västmanländska produkter även säljs via nationella kanaler. Genom denna kampanj kommer nästan hundra enskilda aktiviteter att lyftas fram, vilka alla på ett eller annat sätt stärker bilden av ett attraktivt Västmanland.”
- Text: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...
-
-
Gästbloggare
-