-
Västmanland testar nya grepp för att nå ut internationellt
Västmanland testar något helt nytt när man låter den holländske äventyraren Jeroen Wams resa runt i Västmanland i sommar helt styrd av omröstningar i sociala medier. Människor i hela världen kan rösta på vilka av de 88 olika upplevelser som tagits fram som Jeroen skall genomföra. Efter omröstningen ger han sig ut, rustad med GoPro-kamera och selfiepinne, för att tillfredsställa de röstandes önskningar. Hans resa kan sedan följas i livestreamade reportage och chattar.
Bland de 88 alternativa upplevelserna finns adrenalinfyllda aktiviteter som wake-boarding, rib-båtsturer och grottkrypning men också lugnare historiska turer till Sala Silvergruva, Arboga Medeltidsstad och Engelsbergs bruk. Förutom dessa specifikt västmanländska aktiviteter finns andra typiskt svenska aktiviteter som att cruisa med raggare och äta tunnbrödsrulle vid gatuköket eller ta sig in på en surströmmingsskiva med allt vad det innebär.
Bakgrunden till detta projekt är att semestern trots att den är tänkt att vara avkopplande alltför ofta präglas av stress kring planeringen och alla val man ställs inför. Nu vill man testa om detta kan vara framtidens turism – att låta andra ta hand om det som stressar och bara ”go with the flow”. Allt Jeroen gör har andra röstat fram och han behöver ”bara” genomföra det. Kanske krävs det dock att man är äventyrare för att släppa kontrollen i den utsträckningen…
Eller som Jeroen själv säger: ”Det här är en jätterolig idé och jag är glad att just jag får möjligheten att låta världen bestämma vad jag gör på semestern. Jag är öppen för alla förslag – jag kan till och med äta mask om det krävs, men ni kanske inte gör sånt i Sverige?”
Även om det är Turismfunktionen på Västmanlands Kommuner och Landsting, VKL, som ligger bakom detta så är det de duktiga lokala turistföretagen och deras produkter man vill lyfta fram. Man hoppas på stort engagemang både i Västmanland och resten av världen.
Henrik Wester, turistchef på VKL säger: ”Vårt främsta mål är att öka försäljningen på den internationella marknaden, vilket även ger spinoff-effekter nationellt då allt fler västmanländska produkter även säljs via nationella kanaler. Genom denna kampanj kommer nästan hundra enskilda aktiviteter att lyftas fram, vilka alla på ett eller annat sätt stärker bilden av ett attraktivt Västmanland.”
- Text: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-