söndag 12 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
    • Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
    • Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Bokmässan var ett av de flera evenemang som lockade många besökare till Göteborg under september.
    2025-10-10 20:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.

    Efterfrågan är stark just nu

    September visar tydligt hur stark efterfrågan i Göteborg är. I september ökade hotellbeläggningen från 70 till 78 procent jämfört med samma månad i fjol. Det motsvarar en ökning av efterfrågan på 11 procent (antal sålda rum).

    Även intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) steg, och det med hela 21 procent. I jämförelse stod rumsintäkterna i stort sett still i Stockholm (+1 procent) och ökade bara 4 procent i Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance.

    Den positiva utvecklingen syns hos både större och mindre hotell. Det är störst skillnad för mindre hotell som generellt har en lägre prisnivå och har haft den största procentuella ökningen i intäkter per rum.

    Utrymme att öka beläggningen på vardagar

    Under september hölls flera evenemang, konferenser och mässor som drev upp göteborgssiffrorna. Särskilt värt att nämna är utbildningskonferensen EAIE 2025, som hade mer än 7 000 deltagare från över 100 länder. Även hinderbanemästerskapet OCR-VM, tennislandskampen Davis Cup och Bokmässan lockade många besökare.

    Vardagarna gick starkt i september, men hittills i år är det helgerna som ökar mest. Detta visar att det fortfarande finns utrymme att öka beläggningen på vardagar. Speciellt när trycket är lägre under perioder som vinter och vår.

    Hösten ser lovande ut efter en stark sommar

    I höst är bokningsläget riktigt bra, där helgerna ser särskilt lovande ut. Det är fler rum bokade i oktober nu jämfört med samma tid förra året, även efterfrågan under höstlovet ser bättre ut. På tio år har gästnätterna i Göteborgsregionen fördubblats under höstlovet, medan ökningen i Stockholmsregionen varit endast 54 procent.

    Tendensen med fler bokningar på söndagar fortsätter att hålla i sig och förväntas fortsätta öka kommande månader. VM-kvalmatchen mot Kosovo den 13 oktober märks redan av i bokningsläget.

    En försiktig optimism inom besöksnäringen

    Inför november ser det något bättre ut på helgerna, men något färre rum är bokade på vardagar än så länge. I december är bokningsläget lite starkare överlag, men det finns fortfarande mycket utrymme kvar att öka ännu mer.

    Tips! Ta gärna del av höstens destinationsbarometer. Den visar på en försiktig optimism inom Göteborgs besöksnäring – framtidstron är stark, och många räknar med fler besökare under hösten 2025. Däremot är förväntningarna på lönsamheten fortsatt återhållsamma.

    Göteborg lockar fler från utlandet

    Gästnätterna fortsätter att öka i Göteborgsregionen och är starkast bland storstadsregionerna. Sedan 2019 har gästnätterna ökat nästan tre gånger så mycket som i Stockholm. Det är en utveckling alla som verkar i destinationen Göteborg är med och driver varje dag.

    Mellan januari och augusti 2025 ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med nästan 7 procent jämfört med i fjol. Och det är de utländska besökarna som ökar mest, hittills i år med cirka 10 procent. Samtidigt som de svenska gästnätterna ökade med ungefär 5 procent.

    Står starkt som destination

    Sommaren 2025 var stark och gästnätterna ökade med 5 procent jämfört med förra året och 17 procent jämfört med sommaren 2019. I Stockholmsregionen är motsvarande ökning 4 procent jämfört med sommaren innan pandemin. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader slår rekord i Göteborgsregionen, där Norge och Danmark ökade med cirka 9 procent under sommaren.

    Prognosen för 2025 pekar mot cirka 6 miljoner gästnätter. Det bekräftar att Göteborg står starkt som destination. Verksamheterna i staden är en viktig del av framgången.

    Fler vill resa men plånboken styr valen

    Intresset för utlandsresor ökar bland svenskar, samtidigt vill svenskarna fortsatt semestra inom landet även de kommande månaderna. Hushållens ekonomi ser något ljusare ut, men priskänsligheten är fortfarande hög. Många väljer billigare boenden, transporter och aktiviteter.

    Resebesluten tas sent och bokningsbeteendet är fortsatt försiktigt där flexibilitet är en viktig faktor. Många väntar med att bestämma resmål och boende och vill kunna ändra sina planer vid behov. Fler väljer också att resa utanför högsäsong, då det både är lugnare och mer prisvärt. Detta indikerar Visit Swedens senaste temperaturmätning bland svenskar.

    Turismen i Europa förändras i grunden. Klimatförändringar, demografiska skiften och nya resvanor påverkar hur, när och varför människor reser. För besöksnäringen räcker det inte längre att planera för det närmaste kvartalet. Det gäller att vara beredd på flera möjliga framtider och agera utifrån det.

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025

    Källor och merläsning:

    ◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal och bokningsläge för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
    ◆ Tillväxtverket – Gästnätter. Obs. Förändringar på marknadsnivå har justerats på grund av tidigare rapporteringsfel hos vissa hotell.
    ◆ Svenskars resande nu och 6 månader framåt | Visit Sweden.
    ◆ Radical Retail Volume 1 | Nexer.
    ◆ Möteskalender Göteborg & Co.
    ◆ Evenemangskalender Göteborg & Co.
    ◆ Destinationsbarometern.

    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: Klara Hammerth
    Tweet
  • Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till en spännande kampanjidé.
    2025-10-11 18:49

    Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé

    Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj

  • Halloween kryper närmare och Gröna Lund erbjuder ett kusligt och höstligt event under månaden.
    2025-10-11 17:53

    Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow

    Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.

  • Konceptet Art Halland som lanserats av Region Halland ska inspirera fler att uppleva konstscenen i landskapet.
    2025-10-07 17:51

    Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer

    Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.

  • Utställningen James Cameron – Challenging the Deep som kommer till Vasamuseet 2026 handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och teknikinnovatören.
    2025-10-07 17:12

    James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026

    Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.

  • Det nya flygbolaget Brommaflyg lanserar den 26 oktober sin flyglinje mellan Visby och Bromma.
    2025-10-07 16:28

    Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma

    Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner går nu sju gotländska entreprenörer samman och återstartar den via nya flygbolaget Brommaflyg.

  • Möta Göteborg - besöksnäring
    2025-10-06 01:57

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25

    Mest under Destination, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter samt Utmärkelser/initiativ

  • Gröna Lund uppmanar lättskrämda att "Ghosta Grönan" i ny reklamfilm för Halloween.
    2025-10-05 21:31

    Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween

    Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund. Årets reklamfilm tar ett lite annorlunda grepp än vanligt.

  • Mats Viker - ny VD för Stockholmsmässan.
    2025-10-05 21:09

    Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning

    Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Dessutom tillträdde Mats Viker som VD nyligen.

  • Preliminär statistik visar att sommaren 2025 är en rekordsommar för Höga Kusten. Skuleberget lockar exempelvis turister.
    2025-10-03 15:37

    Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige

    Tillväxtverket har noterat en topp för Sverige gällande sommaren 2025. Här kan ni se ett par destinationers sommarrapporter.

  • Bohusläns temaveckor inleds med ”Smaka på Bohuslän”. Det är ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen.
    2025-10-03 14:01

    ”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten

    Den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor. Ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen. Först ut är ”Smaka på Bohuslän”.

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Ny mätning: Hur tänker svenskarna kring sitt resande?

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Kulturarvsdagarna 13–14 oktober 2025
      2025-10-13
      • Stockholm
      • www.svensktkulturarv.se/foer-medlemsmuseer/kurs-konferens/
    • Kulturpolitisk samling 2025 – Vem betalar för kulturen?
      2025-10-13
      • Stockholm
      • https://app.bwz.se/svenskscenkonst/b/
    • Hotell & Fastigheter (Fastighetsvärlden)
      2025-10-14
      • Stockholm
      • www.fastighetsvarlden.se/seminarier/hotell-fastigheter-2025/
    • Webinar Linda Staaf – Den Regenerative Resenären – så här vill hon se världen
      2025-10-15
      • Digitalt
      • www.lindastaaf.se/webinarier
    • Turismdag och 30-årsjubileum – Jämtland Härjedalen Turism
      2025-10-16
      • Östersund
      • jht.se/turismdagen-2025-jht-30ar/
    • Greentime inspirationsdag
      2025-10-22
      • Landskrona
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-landskrona-22-okt/
    • Webbinarium: Visit Sweden 2026
      2025-10-22
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumvisitsweden2026
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Spritmuseum – Kapten Haddock och hans drycker
      2025-10-24
      • Stockholm (Djurgården)
      • spritmuseum.se/event/kapten-haddock-och-hans-drycker-3/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-03 15:37

      Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige

      Tillväxtverket har rapporterat en toppnotering för Sverige gällande sommaren 2025. Här nedan kan ni se ett par de...

    • 2025-10-05 21:31

      Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween

      Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...

    • 2025-10-03 14:01

      ”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten

      Fredag den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor. Det är ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen....

    • 2025-10-06 01:57

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lite och ta fram lite extraord...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet