-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Efterfrågan är stark just nu
September visar tydligt hur stark efterfrågan i Göteborg är. I september ökade hotellbeläggningen från 70 till 78 procent jämfört med samma månad i fjol. Det motsvarar en ökning av efterfrågan på 11 procent (antal sålda rum).
Även intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) steg, och det med hela 21 procent. I jämförelse stod rumsintäkterna i stort sett still i Stockholm (+1 procent) och ökade bara 4 procent i Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance.
Den positiva utvecklingen syns hos både större och mindre hotell. Det är störst skillnad för mindre hotell som generellt har en lägre prisnivå och har haft den största procentuella ökningen i intäkter per rum.
Utrymme att öka beläggningen på vardagar
Under september hölls flera evenemang, konferenser och mässor som drev upp göteborgssiffrorna. Särskilt värt att nämna är utbildningskonferensen EAIE 2025, som hade mer än 7 000 deltagare från över 100 länder. Även hinderbanemästerskapet OCR-VM, tennislandskampen Davis Cup och Bokmässan lockade många besökare.
Vardagarna gick starkt i september, men hittills i år är det helgerna som ökar mest. Detta visar att det fortfarande finns utrymme att öka beläggningen på vardagar. Speciellt när trycket är lägre under perioder som vinter och vår.
Hösten ser lovande ut efter en stark sommar
I höst är bokningsläget riktigt bra, där helgerna ser särskilt lovande ut. Det är fler rum bokade i oktober nu jämfört med samma tid förra året, även efterfrågan under höstlovet ser bättre ut. På tio år har gästnätterna i Göteborgsregionen fördubblats under höstlovet, medan ökningen i Stockholmsregionen varit endast 54 procent.
Tendensen med fler bokningar på söndagar fortsätter att hålla i sig och förväntas fortsätta öka kommande månader. VM-kvalmatchen mot Kosovo den 13 oktober märks redan av i bokningsläget.
En försiktig optimism inom besöksnäringen
Inför november ser det något bättre ut på helgerna, men något färre rum är bokade på vardagar än så länge. I december är bokningsläget lite starkare överlag, men det finns fortfarande mycket utrymme kvar att öka ännu mer.
Tips! Ta gärna del av höstens destinationsbarometer. Den visar på en försiktig optimism inom Göteborgs besöksnäring – framtidstron är stark, och många räknar med fler besökare under hösten 2025. Däremot är förväntningarna på lönsamheten fortsatt återhållsamma.
Göteborg lockar fler från utlandet
Gästnätterna fortsätter att öka i Göteborgsregionen och är starkast bland storstadsregionerna. Sedan 2019 har gästnätterna ökat nästan tre gånger så mycket som i Stockholm. Det är en utveckling alla som verkar i destinationen Göteborg är med och driver varje dag.
Mellan januari och augusti 2025 ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med nästan 7 procent jämfört med i fjol. Och det är de utländska besökarna som ökar mest, hittills i år med cirka 10 procent. Samtidigt som de svenska gästnätterna ökade med ungefär 5 procent.
Står starkt som destination
Sommaren 2025 var stark och gästnätterna ökade med 5 procent jämfört med förra året och 17 procent jämfört med sommaren 2019. I Stockholmsregionen är motsvarande ökning 4 procent jämfört med sommaren innan pandemin. Nästan alla prioriterade utlandsmarknader slår rekord i Göteborgsregionen, där Norge och Danmark ökade med cirka 9 procent under sommaren.
Prognosen för 2025 pekar mot cirka 6 miljoner gästnätter. Det bekräftar att Göteborg står starkt som destination. Verksamheterna i staden är en viktig del av framgången.
Fler vill resa men plånboken styr valen
Intresset för utlandsresor ökar bland svenskar, samtidigt vill svenskarna fortsatt semestra inom landet även de kommande månaderna. Hushållens ekonomi ser något ljusare ut, men priskänsligheten är fortfarande hög. Många väljer billigare boenden, transporter och aktiviteter.
Resebesluten tas sent och bokningsbeteendet är fortsatt försiktigt där flexibilitet är en viktig faktor. Många väntar med att bestämma resmål och boende och vill kunna ändra sina planer vid behov. Fler väljer också att resa utanför högsäsong, då det både är lugnare och mer prisvärt. Detta indikerar Visit Swedens senaste temperaturmätning bland svenskar.
Turismen i Europa förändras i grunden. Klimatförändringar, demografiska skiften och nya resvanor påverkar hur, när och varför människor reser. För besöksnäringen räcker det inte längre att planera för det närmaste kvartalet. Det gäller att vara beredd på flera möjliga framtider och agera utifrån det.
Källor och merläsning:
◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal och bokningsläge för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◆ Tillväxtverket – Gästnätter. Obs. Förändringar på marknadsnivå har justerats på grund av tidigare rapporteringsfel hos vissa hotell.
◆ Svenskars resande nu och 6 månader framåt | Visit Sweden.
◆ Radical Retail Volume 1 | Nexer.
◆ Möteskalender Göteborg & Co.
◆ Evenemangskalender Göteborg & Co.
◆ Destinationsbarometern.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Klara Hammerth
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner går nu sju gotländska entreprenörer samman och återstartar den via nya flygbolaget Brommaflyg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Mest under Destination, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter samt Utmärkelser/initiativ
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund. Årets reklamfilm tar ett lite annorlunda grepp än vanligt.
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Dessutom tillträdde Mats Viker som VD nyligen.
-
Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige
Tillväxtverket har noterat en topp för Sverige gällande sommaren 2025. Här kan ni se ett par destinationers sommarrapporter.
-
”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten
Den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor. Ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen. Först ut är ”Smaka på Bohuslän”.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sommarrapporter 2025 från olika destinationer i Sverige
Tillväxtverket har rapporterat en toppnotering för Sverige gällande sommaren 2025. Här nedan kan ni se ett par de...
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten
Fredag den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor. Det är ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
-
Gästbloggare
-