-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
När arbetet med Lidköpings platsvarumärke inleddes blev det snabbt tydligt att en utmaning fanns: många blandade ihop Lidköping med Linköping. I den nationella attitydundersökningen syntes förväxlingen tydligt och istället för att se det som ett hinder väcktes idén om att göra något roligt av det.
Inspirerad av Visit Swedens internationella kampanj “Sweden (not Switzerland)”, där en liknande förväxling lyftes med glimten i ögat, skapades en svensk version. Resultatet blev en nationell kampanj som på ett humoristiskt sätt skulle sätta Lidköping och Linköping på kartan.
Från idé till kampanj
Kampanjidén byggde på att vända ett problem till en styrka. Destination Läckö-Kinnekulle, Visit Linköping och reklambyrån Intellecta utvecklade ett koncept där just förväxlingen mellan städerna blev den röda tråden. Genom att lyfta misstaget med humor skapades både igenkänning och uppmärksamhet.
Kampanjen bestod av flera delar som förstärkte varandra:
◆ Ett medvetet misstag på Instagram dagen innan start, för att skapa engagemang och nyfikenhet.
◆ Budskap på infartsskyltar som överraskade och väckte leenden.
◆ Landningssidan upplevlindkoping.se som samlade innehållet.
◆ Tre filmer som på ett humoristiskt sätt visade hur förväxlingen kan se ut i vardagen.”Vi på Visit Linköping har arbetat med både humor och samarbeten med andra destinationer sedan pandemin och ser stora fördelar med det. Kampanjen tillsammans med Lidköping blev extra rolig eftersom förväxlingen bygger på en verklig vardagsförvirring. Det blev en PR-succé – men det bästa är nog att städerna behåller sina namn och därmed fortsätter möjligheten till nya gemensamma kampanjer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring/affärsutvecklare vid Visit Linköping.
Resultat
Responsen kom snabbt. Genom annonsering nådde kampanjen omkring 800 000 personer och fick stort genomslag i media. Totalt noterades 157 publiceringar, över 2 700 interaktioner och ett beräknat mediavärde på cirka 5 miljoner kronor.
Bland de medier som uppmärksammade kampanjen fanns:
◆ Landet Runt i SVT och SVT Östnytt.
◆ P4 Extra med Titti Schultz, Morgonpasset i P3 samt P4 Skaraborg och P4 Östergötland.
◆ Radio Sweden (SR:s engelska kanal).
◆ Resumé, Turismnytt, Nya Lidköpings Tidningen och Corren.Lärdomar och vägen framåt
Kampanjen blev ett tydligt exempel på kraften i att tänka nytt och använda humor som kommunikationsverktyg. Den visade också värdet av samarbete – när två städer med liknande namn förenas kan resultatet bli både oväntat och framgångsrikt.
”Kampanjen har verkligen gett Lidköping ett lyft i synlighet och stärkt bilden av staden som ett modigt och kreativt varumärke. Genom att våga skämta om förväxlingen och samtidigt samarbeta med en annan destination har vi lyckats nå ut på ett sätt som både överraskat och engagerat. Det visar vilken kraft som finns i att tänka nytt och göra marknadsföring med glimten i ögat.” Säger Malin Johansson Fahlström, Marknadskommunikatör vid Destination Läckö-Kinnekulle.
Här kan ni läsa mer om LiDköping på Turismnytt.
Läs mer om LiNköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-