tisdag 2 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
    • Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
    • Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Marcus Ståhl föreläser om hur man når internationella gäster
    2025-10-12 17:27

    Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång

    Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster. Många gör redan ett fantastiskt jobb med värdskap, ambassadörskap och attraktiva produkter – men för att nå längre internationellt behövs även förståelse för trender, målgrupper och hur man når ut digitalt.

    Exportdagen gick av stapeln på Framtidsbruket i Hälleforsnäs, stort tack för att jag fick komma och dessutom se denna unika destination.

    STUA går i graven

    Innan jag går in på mina tips vill jag ta tillfället i akt och passa på att tacka STUA för roliga och givande samarbeten genom åren. Jag tycker alltid att ni uppfattats som proffsiga och schysta att ha att göra med. Men ännu viktigare är att jag upplever att företagen och kommunerna i Sörmland har uppskattat era insatser. Ni som jobbat på STUA kan vara stolta!

    Här är en sammanfattning av de viktigaste insikterna och några av mina tips för effektiv internationell marknadsföring.

    Trender att ha koll på

    Resetrenderna för 2024/25 visar tydligt att resenärerna söker mer än bara ett boende. De vill ha mening, lugn och genuina möten.

    Några starka strömningar är

    • “Noise canceling” och “light pollution escapes” – nattliga upplevelser trendar och behovet av tystnad och mörker verkar vara en trend att paketera.
    • “Adventure for all ages” – Ålder är bara en siffra I takt med att vi blir allt äldre efterfrågas äventyr allt högre upp i åldrarna.
    • “COOLcation” – Det säger sig självt att man inte kan stå ut med 45 grader hela somrarna, här spelar klimatförändringarna oss i händerna så lyft den friska luften och det svala klimatet i er kommunikation.
    • “Deeper connection” – Resenärer vill handla och smaka lokalt.
    • AI som reseplanerare – Allt fler använder AI-verktyg för att hitta inspiration och planera resor, det är dock bara en bråkdel av den volymen som finns på exempelvis Google så sätt det i paritet och försök att prioritera. Men absolut en trend värd att hålla koll på. Det är dock så att mycket av det arbetet du gör för att jobba med SEO även gynnar din synlighet i AI-verktygen.

    Det kan sammanfattas som att din plats eller verksamhet har mycket att vinna på att erbjuda autenticitet, lugn, närhet och personliga berättelser – värden som Sverige har i överflöd.

    Förstå den internationella gästen

    Resenärer från olika länder söker olika saker, du har mycket att vinna på att förstå vad som efterfrågas från den specifika marknaden. Och även hur de söker, vilka söktermer de använder och vilka plattformar de nyttjar. Att förstå dessa skillnader är avgörande när du väljer språk, bilder och kanaler.

    5 av 9 steg till effektiv internationell marknadsföring

    1. Tripadvisor är din vän

    Internationella gäster använder Tripadvisor långt mer än inhemska turister.
    Tips: Testa “Ad Express” för att nå specifika målgrupper direkt i rätt land.

    1. Skriv på flera språk

    Du behöver inte översätta hela webbplatsen, men börja med nyckelsidor/eller en landningssida.
    Tips: Använd AI för att översätta

    1. Förstå gästen genom data

    Kombinera egen data (Google Analytics, Search Console) med extern (Google Trends, Answer the Public).
    Tips: Analysera vilka sökord som används i olika länder.

    1. Paketera med andra

    Skapa inspiration genom att koppla ihop boende, mat och aktiviteter i området så det blir enkelt för gästen.
    Tips: Våga vara nischad – “fågelskådning i Sörmland” kan vara mer lockande än “semester i Sverige”.

    1. Välj ett land och en målgrupp i taget

    Börja smått, lär känna marknaden, och bygg därifrån.
    Tips: Hitta lokala samarbeten och relevanta kanaler i det landet.

    Vill du få de andra tipsen får du anmäla dig till Fjällbyråns nyhetsbrev eller varför inte boka en workshop eller ett strategimöte för att prata mer specifikt kring hur er destination eller företag kan förbättra er digitala marknadsföring.

    Tack för att du läst!

    /Marcus

    Här kan ni läsa fler av Marcus Ståhls blogginlägg på Turismnytt.

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Marcus Ståhl
    Tweet
  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Västerbottens besöksnäringsdagar Sveriges bäst bevarade hemlighet - Västerbotten
    2025-11-30 21:40

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2

    Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober

  • Flygbild Kalmar Slott
    2025-11-30 13:12

    Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan

    Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra

  • Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
    2025-11-29 20:07

    Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna

    Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.

  • Bygdespelet Höga Kusten
    2025-11-29 18:56

    Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten

    Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong

  • Turismräkenskaperna 2024
    2025-11-29 12:19

    Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024

    Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan

  • Hamlet återvänder som en helt elektrisk färja – en ny milstolpe för den gröna korridoren som Öresundslinjen vill skapa.
    2025-11-28 21:01

    Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

    Med konvertering av färjor till batteridrift fortsätter Öresundslinjen ambitionen att skapa en grön korridor mellan Sverige och Danmark.

  • Vinterköping 2025
    2025-11-28 20:01

    Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

    Första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med aktiviteter för hela familjen

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-24 22:20

      Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...

    • 2025-11-24 05:34

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Hå...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet