-
Sjötrafiken – ett hinder för ökad turism i skärgård
I Östergötlands skärgård försöker företagare att leva på turismen. Det bedrivs pensionat, vandrarhem, stugor, kajakuthyrning, handelsbodar, bagerier och restauranger.
Företagarna upplever dock ett hinder mot att att utveckla turismen – båttrafiken. Irritationen ligger och pyr gentemot Östgötatrafikens tidtabeller. Östgötatrafiken minskar nämligen ned antal turer på sommaren och tar inte hänsyn till turisternas behov anser de boende. Anropsturer finns men då måste man veta exakt när man vill åka och det förutsätter att inte båten är full för att få komma med.
De boende tror att detta beror på samma dilemma som gotlänningarna hade förut – att man inte vill skjuta till skattepengar för att subventionera turistresorna. På Gotland löste man det genom att ge gotlänningarna lägre priser på färjorna än de som inte var det.
Företagarna är nu oroliga för att investeringsviljan på öarna skall minska vilket kommer att leda till minskad sysselsättning, utflyttning och mindre skatteintäkter.
Turismnytt tog kontakt med den ansvarige inom Östgötatrafiken, VD Paul Håkansson, för att få veta varför det ser ut som det gör med trafiken till skärgården.
Så här svarade Håkansson i frågan:
”- Trafiken i Östgötaskärgården som ÖstgötaTrafiken bedriver utgår från
lagen om kollektivtrafik där det är vardagligt resande som skall
tillgodoses. Därutöver bedrivs skolskjuts och särskild kollektivtrafik. Den
kraftiga ambitionshöjning som gjordes för några år sedan har varit mycket
uppskattad av de avsedda målgrupperna. Trafiken möjliggör också för deltids-
och fritidsboende att nyttja skärgårdsboenden i ökad utsträckning.”” – Även rena turistresor underlättas med trafiken. Däremot är inte uppdraget
att bedriva turisttrafik exempelvis med större grupper. Den helt
turistorienterade trafiken bör bedrivas av trafikföretag som i sin helhet
finansieras av kunderna eller i vartfall inte stöds som kollektivtrafik
enligt lagens mening”.Frågan verkar ligga på politikernas bord för att plocka upp för diskussion…
Källa: Östgötatrafiken, ServiceScore
- Text: Maria Lindqvist
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-