-
Nytt EU-direktiv för förmedling av reseförsäkringar
Driver du resebyrå eller är researrangör?
Då är det bra att veta att EU har tagit fram ett nytt direktiv för försäkringsförmedling av rese- och avbeställningsförsäkringar. Beslut kommer troligtvis att gå igenom i slutet av 2015 sedan måste bestämmelserna föras in i i ländernas lagar, senast under år 2017.
Enligt direktivet måste försäkringsförmedlaren se till att:
- premien (dvs. priset) för sålda reseförsäkringar får inte överstiga 600 euro, räknat per år
- om försäkringen avser en period som omfattar högst tre månader, får premien inte överstiga 200 euro
- försäkringen måste vara en tilläggstjänst till resetjänsten och omfatta skada eller förlust av bagage och andra risker förenade med den köpta resan eller skada på grund av att tjänsten inte kan utnyttjas
- se till att kunden ges information, innan avtalet ingås, om försäkringsbolagets och/eller försäkringsförmedlarens (dvs. resebyråns) namn och adress och till vem kunden kan vända sig med eventuella klagomål
- att kunden, innan avtalet ingås, får ett dokument i vilket redogörs på ett tydligt sätt för vad försäkringen omfattar
- att när försäkringen säljs som en del av ett resepaket, kunden erbjuds möjlighet att köpa tjänsterna var för sig
- att alltid se till kundens bästa och att inte låta den eventuella ersättning som resebyrån får av försäkringsbolaget stå i konflikt med skyldigheten att informera om vad som är bäst för kunden
Den försäkringsförmedlare som inte ryms inom ovanstående förutsättningar, ska registrera sig hos tillsynsmyndigheten, Finansinspektionen. Då ställer man krav på bland annat särskild yrkeskompetens, årlig utbildning för god kännedom om de förmedlade försäkringstjänsterna och att vederbörande innehar en ansvarsförsäkring som täcker minst ett belopp av 1 250 000 euro per skada och 1 850 000 euro sammanlagt för alla skador under ett år. Ansvaret kan dock tas över av det försäkringsbolag för vilket försäkringsförmedlaren agerar.
Källa: Svenska Resebyråföreningen
- Text: Maria Lindqvist
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-