-
Anders Steene
Anders Steene, Dr. Docent / Bitr. Professor Turismvetenskap
Hej Anders, vem är du och vad arbetar du med?
Är från början sociolog med intresse för turism och fritid. Vilket kom till ett tydligt uttryck då jag var med och startade Högskolan i Kalmar 1977, numera Linnéuniversitetet.
Efter etableringen av högskolan fick jag uppdraget av dåvarande rektor att skapa en ny och unik utbildning för högskolan i Sverige, vilket då blev Turismprogrammet i Kalmar, 1978. Utbildningen var från början på tre terminer med en möjlighet att bygga på med en fjärde termin, vilket de flesta studenter gjorde.
Jag blev Sveriges första docent i Turismvetenskap 2006 och Biträdande Professor vid Strömstads akademi, Nordiskt institut för avancerade studier 2010.
I dag hjälper jag Turismprogrammet vid Södertörns högskola med olika föreläsningar och utvecklingsarbete vilket jag har gjort på deltid sedan 1999. Jag arbetar också med att utveckla Turismvetenskapens internationella relationer. Därutöver är jag ansvarig för Magisterprogrammet Storstadsturism, som ges ungefär vartannat år.
Vad gör en professor inom turismvetenskap?
En professor kan göra många olika saker, allt beror på vad uppdragsgivaren önskar att man ska göra. Men huvudsakligen bedriver man forskning och utveckling, FoU, i det ämne där man är professor, Turismvetenskap i mitt fall.
Har bedrivit FoU-arbete inom många delar inom turismindustrin, exempelvis marknadsstudier, destinationsutveckling, organisation och HR, framtidsstudier kring resandet på 2000-talet, risk och säkerhetsfrågor inom turismindustrin. Numera är det senare ett av mina huvudområden.
I övrigt skriver jag vetenskapliga artiklar för publicering i internationella vetenskapliga tidskrifter och läroböcker.
Hur tycker du att kunskaperna om turismvetenskap är generellt i branschen?
Generellt tycker jag att kunskapen om turismvetenskap är tämligen låg till medelgod, framför allt i de mindre och medelstora företagen. Detta beror troligen på att man har fullt upp med att klara av den dagliga driften och därmed inte får så mycket tid över för att skaffa sig en god överblick av kunskapsläget. I de branschorganisationer som finns, exempelvis Visita och Svensk Turism, är kunskapsläget avseende Turismvetenskap gott tycker jag. Då vi talar om de större företagen är kunskapsläget också betydligt bättre, jämfört med de mindre företagen och organisationerna.
Vilka är det som studerar turismvetenskap hos er?
Majoriteten av våra studenter är kvinnor, cirka 65 procent, resten är män. De flesta kommer direkt från gymnasieskolan, en del har dock några års yrkeserfarenhet innan de söker till utbildningen.
Hur är övergången från examen till att få jobb? Hur många får jobb? Var och hos vem får de arbete?
Studenter som har kontakter och arbetslivserfarenhet har relativt goda möjligheter att få ett relevant jobb efter examen, men för de som inte har det tar det dock en liten tid. Genom att erbjuda studenterna praktik, arbetsmarknadsdagar, arbetskontakter och alumnverksamhet hjälper vi studenterna i sitt arbetssökande. Efter en tids praktik, korttidsarbeten, delbranschinriktade kurser m.m. efter examen finns dock goda chanser för alla studenter att få ett intressant arbete inom turismsektorn.
Inom följande delbranscher jobbar våra turismalumner (TurismAlumnGruppen) med procentsatser inom parentes. Exempel på typiska företag de arbetar hos står under varje delbransch:
- Hospitality management (25 %): Scandic hotels och Elite hotels
- Hållbar destination (18 %): Stockholm Visitors Board och Fritidsresor
- Upplevelseturism (11 %): Strömma och Vasa museet
- Turisminformation (18 %): Nynäshamns turistbyrå och Vaxholms turistbyrå
- Mötesindustri (11 %): Stockholmsmässan och MCI
- Persontransporter (7 %): Swedavia och Eckerölinjen
- Forskning & utbildning & utredning (10 %): SCB och Visita
Hur vet man vilka kunskaper branschen behöver?
Vi har etablerat ett Branschråd med representanter från olika företag och organisationer som
Visita, transportföretag, researrangörer, mässföretag, kommuner, konsultföretag och hotell.
Branschrådet sammanträder en till två gånger per termin och huvudsyftet är att berätta vad som händer inom respektive verksamhet samt försöka beskriva en framtida utveckling med ett eventuellt personalbehov.
Vid Södertörns högskola fokuserar ni på huvudtemat storstadsturism med följande delteman: turistföretag, upplevelseturism, destinationsutveckling, turismkommunikation och mötesindustri. Varför just dessa teman?
Dels har vi identifierat typisk kunskap som behövs för turismanställda och beslutsfattare i storstaden, dels är vi den enda turismakademin (finns ett tiotal turismakademier i Sverige) i Sverige, som är lokaliserade till en storstad och dels har våra studenter visat sig få jobb inom dessa ämnestematiska områden.
Sedan Turismprogrammet etablerades 1999 och det akademiska examensämnet bildades 2004 har vi genom ett antal forskningsprojekt, genomförda turismkurser och branschrådsmöten skapat en viktig och tillämpningsbar kunskap inom storstadsturism.
- Text: Maria Lindqvist
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling på gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-