-
Anders Steene
Anders Steene, Dr. Docent / Bitr. Professor Turismvetenskap
Hej Anders, vem är du och vad arbetar du med?
Är från början sociolog med intresse för turism och fritid. Vilket kom till ett tydligt uttryck då jag var med och startade Högskolan i Kalmar 1977, numera Linnéuniversitetet.
Efter etableringen av högskolan fick jag uppdraget av dåvarande rektor att skapa en ny och unik utbildning för högskolan i Sverige, vilket då blev Turismprogrammet i Kalmar, 1978. Utbildningen var från början på tre terminer med en möjlighet att bygga på med en fjärde termin, vilket de flesta studenter gjorde.
Jag blev Sveriges första docent i Turismvetenskap 2006 och Biträdande Professor vid Strömstads akademi, Nordiskt institut för avancerade studier 2010.
I dag hjälper jag Turismprogrammet vid Södertörns högskola med olika föreläsningar och utvecklingsarbete vilket jag har gjort på deltid sedan 1999. Jag arbetar också med att utveckla Turismvetenskapens internationella relationer. Därutöver är jag ansvarig för Magisterprogrammet Storstadsturism, som ges ungefär vartannat år.
Vad gör en professor inom turismvetenskap?
En professor kan göra många olika saker, allt beror på vad uppdragsgivaren önskar att man ska göra. Men huvudsakligen bedriver man forskning och utveckling, FoU, i det ämne där man är professor, Turismvetenskap i mitt fall.
Har bedrivit FoU-arbete inom många delar inom turismindustrin, exempelvis marknadsstudier, destinationsutveckling, organisation och HR, framtidsstudier kring resandet på 2000-talet, risk och säkerhetsfrågor inom turismindustrin. Numera är det senare ett av mina huvudområden.
I övrigt skriver jag vetenskapliga artiklar för publicering i internationella vetenskapliga tidskrifter och läroböcker.
Hur tycker du att kunskaperna om turismvetenskap är generellt i branschen?
Generellt tycker jag att kunskapen om turismvetenskap är tämligen låg till medelgod, framför allt i de mindre och medelstora företagen. Detta beror troligen på att man har fullt upp med att klara av den dagliga driften och därmed inte får så mycket tid över för att skaffa sig en god överblick av kunskapsläget. I de branschorganisationer som finns, exempelvis Visita och Svensk Turism, är kunskapsläget avseende Turismvetenskap gott tycker jag. Då vi talar om de större företagen är kunskapsläget också betydligt bättre, jämfört med de mindre företagen och organisationerna.
Vilka är det som studerar turismvetenskap hos er?
Majoriteten av våra studenter är kvinnor, cirka 65 procent, resten är män. De flesta kommer direkt från gymnasieskolan, en del har dock några års yrkeserfarenhet innan de söker till utbildningen.
Hur är övergången från examen till att få jobb? Hur många får jobb? Var och hos vem får de arbete?
Studenter som har kontakter och arbetslivserfarenhet har relativt goda möjligheter att få ett relevant jobb efter examen, men för de som inte har det tar det dock en liten tid. Genom att erbjuda studenterna praktik, arbetsmarknadsdagar, arbetskontakter och alumnverksamhet hjälper vi studenterna i sitt arbetssökande. Efter en tids praktik, korttidsarbeten, delbranschinriktade kurser m.m. efter examen finns dock goda chanser för alla studenter att få ett intressant arbete inom turismsektorn.
Inom följande delbranscher jobbar våra turismalumner (TurismAlumnGruppen) med procentsatser inom parentes. Exempel på typiska företag de arbetar hos står under varje delbransch:
- Hospitality management (25 %): Scandic hotels och Elite hotels
- Hållbar destination (18 %): Stockholm Visitors Board och Fritidsresor
- Upplevelseturism (11 %): Strömma och Vasa museet
- Turisminformation (18 %): Nynäshamns turistbyrå och Vaxholms turistbyrå
- Mötesindustri (11 %): Stockholmsmässan och MCI
- Persontransporter (7 %): Swedavia och Eckerölinjen
- Forskning & utbildning & utredning (10 %): SCB och Visita
Hur vet man vilka kunskaper branschen behöver?
Vi har etablerat ett Branschråd med representanter från olika företag och organisationer som
Visita, transportföretag, researrangörer, mässföretag, kommuner, konsultföretag och hotell.
Branschrådet sammanträder en till två gånger per termin och huvudsyftet är att berätta vad som händer inom respektive verksamhet samt försöka beskriva en framtida utveckling med ett eventuellt personalbehov.
Vid Södertörns högskola fokuserar ni på huvudtemat storstadsturism med följande delteman: turistföretag, upplevelseturism, destinationsutveckling, turismkommunikation och mötesindustri. Varför just dessa teman?
Dels har vi identifierat typisk kunskap som behövs för turismanställda och beslutsfattare i storstaden, dels är vi den enda turismakademin (finns ett tiotal turismakademier i Sverige) i Sverige, som är lokaliserade till en storstad och dels har våra studenter visat sig få jobb inom dessa ämnestematiska områden.
Sedan Turismprogrammet etablerades 1999 och det akademiska examensämnet bildades 2004 har vi genom ett antal forskningsprojekt, genomförda turismkurser och branschrådsmöten skapat en viktig och tillämpningsbar kunskap inom storstadsturism.
- Text: Maria Lindqvist
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-