-
Absolut öppnar besökscenter med lokalproduktion i fokus
För några veckor sedan öppnade Absolut ett eget besökscenter – Absolut Home i Åhus. Tanken är att turister och intresserade människor i trakten ska kunna ta del av Absoluts rika historia och se hur produkterna blir till. Från ax till flaska.
”Åhus är hjärtat av vår verksamhet, all produktion av Absolut Vodka sker här. Med Absolut Home i Åhus öppnar vi upp för allmänheten att få ta del av vår lokalt förankrade historia och möta människorna som gör just vår vodka unik.” Säger Johan Trollnäs, Site Manager Absolut Home.
Stora förhoppningar
Absolut är en av Sveriges största livsmedelsexporter så förhoppningen är att Absolut Home kommer att bli en stor turistattraktion för Skåne. Platsen kommer även att husera en en förstklassig restaurang, med meriterade Fredrik Wallgren som restaurangchef. Mat lagad på lokalproducerade råvaror är givetvis vad restaurangen kommer att erbjuda för att visa en god sida av Skåne.
”Åhus är en av de mest symboliska platserna i hela branschen. Det är en plats som står för den perfekta balansen mellan tradition och modernitet, hantverk och teknik. Tack vare öppnandet av Absolut Home kan vi erbjuda våra gäster en ny form av upplevelse, som bygger på ett värdskap präglat av passion, värme och öppenhet.” Säger Alexandre Ricard, vd på Pernod Ricard.
För att uppmärksamma öppningen av besökscentret presenterar Absolut en unik flaska – Absolut Åhus, designad av konstnären Ola Kalnins. Flaskan symboliserar stoltheten företaget känner över sitt arv och sin hållbara produktionsfilosofi.
- Text: Isa Mörk
- Foto: The Absolut Company
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade...
-
-
Gästbloggare
-