-
Alla årets vinnare av SLAO-utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober. Målsättningen är att på alla sätt utveckla Sverige som skidåkarland.
Mickelbacken är Årets Hemmabacke, Markus Olofsson är Årets Skidinspiratör och Järvsöbacken är Årets Skidanläggning. Gerremopriset 2024 gick till Louise Söderlund, Isaberg och för första gången delades SLAO:s hållbarhetspris ut, det gick till Hammarbybacken.
Årets Skidanläggning 2024: Järvsöbacken
Det går som en Hälsinge-hambo när Järvsöbacken sätter takten med nyinvigd 6-stols expresslift och nya nedfarter – den största satsningen i familjeföretagets historia. Men denna pigga 85-åring har inte bara en stark vinterprofil, anläggningen har även satt ner klackarna som en av Sveriges främsta cykeldestinationer med Järvsö Bergscykelpark.
Med fokus på förnybar energi och stark lokal förankring erbjuder Järvsöbacken både familjevänliga och fartfyllda äventyr. Det är lätt att förstå varför gäster väljer Hälsingland, oavsett säsong.
Årets Hemmabacke 2024: Mickelbacken, Gällö
Att Mickelbacken hamnat på internationella skicross-kartan var kanske oväntat, men sedan SM hölls här ifjol står landslagen på kö. Idésprutorna i Gällö SK Alpina har visat att de både kan gräva och röja skog, och involvera sin hemmakommun Bräcke i lyckosamt samarbete.
Med starka visioner och idogt ideellt arbete levererar Mickelbacken både rörelseglädje och en välkomnande mötesplats för stora och små. Skogstokar, pistglada, skicross-åkare och nybörjare – alla hittar sitt i denna pigga hemmabacke.
Årets Skidinspiratör 2024: Markus Olofsson
Konceptet 8-17 ingår inte i Markus Olofssons begreppsvärld. Denne Ume-födde driftschef brinner för att göra Hanaslöv till något mer än en kommunal skidbacke med trött lift. Han samarbetar med ideella krafter, anlägger rullskidbanor, mekar pistmaskin och delar generöst sina kunskaper med branschen.
En äkta skidinspiratör som håller vinterlivet levande i Alvesta – och som dessutom är en flitig deltagare på SLAO:s träffar. Det är härligt att se vad norrländsk naturkraft kan åstadkomma, mitt i Småland.
SLAO:s Hållbarhetspris: Skistar
Som den första mottagaren av SLAO:s Hållbarhetspris visar årets vinnare att en fossilfri framtid är fullt möjlig i skidbranschen. Utmärkelsen tilldelas Hammarbybacken i Stockholm.
Med mod och nyfikenhet har pristagaren inlett ett pilotprojekt för att driva verksamheten helt fossilfritt. Genom elektrifierade fordon – från snöskotrar till arbets- och pistmaskiner – drivna av 100 procent förnybar energi och laddning på plats lägger de första svängarna för hållbar drift. Det kräver kunskap, beslutsamhet och finansiella muskler att anta rollen som ”early adopter” av ny teknik.
Moderbolaget genomsyras av ständiga förbättringar, med ett gediget hållbarhetsarbete. Pristagaren fungerar som en testbädd för hela fjällbranschen och skapar lokal förändring som inspirerar både nationellt och internationellt. SkiStar:s vilja och förmåga att dela med sig av sina erfarenheter är värdefullt och föredömligt.
Årets Gerremopristagare: Louise Söderlund, Isaberg
2024 års Gerremo-pristagare är Louise Söderlund som gjort Isaberg Mountain Resort till en unik anläggning genom sitt inspirerande ledarskap.
Med en stark förmåga att tänka långsiktigt, ta ut kursen och sikta en bra bit över toppstugan har pristagaren Louise fått med sig både medarbetare, ägare och finansiärer på flera utvecklingsprojekt.
Det har grävts cykelleder, bikepark och Nordens största pumptrack. Nya boenden har växt, liksom restaurang och höghöjdsbana. Aktivitetsmenyn har nytt innehåll som lockar barnfamiljer och cykelfantaster. Och så kronan på verket: ett toppmodernt sportcenter som slog upp portarna i somras.
Tillsammans med sina medarbetare har Louise vässat sommarsäsongen så den kan bära destinationen året runt. Det har bidragit till nya jobb och all-time high i antal besökare.
Här kan ni läsa mer om SLAO på Turismnytt.
- Text: SLAO
- Foto: Daniel Bernstal
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-