-
Årets Kock Talks – Om besöksnäringen och nystart för restaurangsverige
Årets Kock har släppt en programserie som leds av f.d. politikern och författaren Per Schlingmann. Årets Kock Talks är 6 digitala program om hur besöksnäringen åter kan bli den sysselsättningsmotor den varit och basen i omstarten av Sverige efter Coronakrisen.
–Årets Kock Talks är en helt ny satsning och där fokus ligger på att ta upp viktiga frågor för branschen och skapa samtal mellan näringsliv och politik. Det känns extra viktigt i år att göra en nystart för branschen med tanke på det rådande läge vi har säger Andreas Stenberg, VD för Årets Kock AB.
Inbjudna gäster är bland annat Ibrahim Baylan, Maud Olofsson, Hedda Spendrup, Jimmi Eriksson, Frida Ronge, Johan Jureskog, Marcus Samuelsson, Liv Forhaug, m.fl.
Om avsnitten
1: Besöksnäringen – basen av omstarten av Sverige
Besöksnäringen omsätter ett vanligt år ca 337 000 MSEK. Före Covid19 pandemin stod besöksnäringen för 3,9% av total sysselsättning. Hur påverkade många länders reseavrådan branschen? Blev det något uppsving av hemestrande gäster? Vad kan vi göra för att få branschen på fötter igen? Givet sommarens utveckling – vilka initiativ vill politikerna ta och är det rätt verktyg?
Studion gästas bland annat av: Ibrahim Baylan – Näringsminister och Annika Winsth – chefsekonom på Nordea. På länk samtalar vi med Maud Olofsson, ordförande i Visita. Vi får också höra Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts ge sin bild.
2: Restaurangen efter pandemin
Covid19 pandemin tvingade branschen att tänka nytt för att övervintra och överleva. När samhället nu öppnar upp igen kommer restaurangverksamheter (kortsiktigt) inte att kunna bedrivas på samma sätt som tidigare. Kommer man att kunna driva lönsamma verksamheter givet de restriktioner som finns? Vad eller vilka erbjudanden begravdes under våren 2020 för att aldrig komma igen? Hur kommer restaurangernas erbjudande att behöva anpassas för att skapa lönsamhet och vilka andra förändringar måste landets krögare genomföra för att komma på fötter igen? Har Sverige en fördel jämfört med andra länder eftersom vi inte varit i lockdown?
Studion gästas bland annat av: Nina Wahlgren Gill – Marknadsdirektör Menigo, kockprofilerna Frida Ronge och Johan Jureskog. På länk hör vi krögaren Marcus Samuelsson rapportera om läget i New York.
3: Matupplevelsen efter pandemin
Under pandemin har vi sett dels ett skifte i restaurangernas kunderbjudande, dels sett ett skifte i hur vissa drycker och livsmedel köps och konsumeras. Från restaurangen till hemmet. Samtidigt vet vi att kockarna sätter trenderna i köket och att detaljhandelsföretagen köper in det konsumenterna efterfrågar utifrån sina restaurangupplevelser. Hur kommer pandemin långsiktigt att påverka vårt sätt att köpa och konsumera mat? Vilka nya gästbeteenden såg vi under pandemin och vilka av dessa är här för att stanna? Är det nya köpmönstret här för att stanna eller kommer allt att bli som vanligt igen med tiden? Hur ser framtidens matupplevelse ut och vad gör livsmedelsproducenterna för att anpassa sig till dessa?
Studion gästas bland annat av: Hedda Spendrup, Jimmi Eriksson – Årets Kock 2016, Lotta Bäckman – Application Manager Culinary Insights, Arla provköket.
4: Talangförsörjningen efter pandemin
Fram till februari 2020 var kompetensförsörjningen branschens enskilt största problem för att skapa ytterligare tillväxt. Kockbristen var enorm samtidigt som intresset från ungdomar att söka sig till yrket var begränsat. Hur ser framtiden ut för blivande kocktalanger? Är dagens utbildningar anpassade utifrån det nya läget och hur förbereder lärarna bäst sina elever för en karriär i branschen?
Studion gästas bland annat av: Lovisa Sterner på Ungdomsbarometern, kockprofilen Ulrika Brydling och på länk hör vi Katarina Berg, CHRO på Spotify berätta om hur de jobbar med att attrahera talanger.
5: Matproducenten – den nya hjälten!
Covid19 synliggjorde på ett plågsamt sätt hur sårbara vi är som land och att vi är väldigt beroende av utländska bönder för vår egen livsmedelsförsörjning. Konsumenter och gäster säger att man gärna vill äta mat med svenskt ursprung, samtidigt kämpar svenska bönder för sin egen överlevnad. Hur kan det vara så och hur skapar vi en förändring där vi både säkrar vår egen livsmedelsförsörjning samtidigt som vi gör det ekonomiskt hållbart att driva lantbruk i Sverige? Hur kan Sverige bli ledande i den globala omställning som måste till (t.ex. proteinskiftet) och ur kan det långsiktigt leda till svensk livsmedelsexport? Hur stärker vi attraktionskraften för svenska råvaror?
Studion gästas bland annat av: Liv Forhaug – VD Martin och Servera, Linda Lönnquist på Rekoringen och Klas Lindberg, Årets Kock 2012 och ägare av Portal Restaurant. På länk hör vi Stefan Eriksson, Årets Kock 2005 och råvaruansvarig för Årets Kock.
6: Tid för Gastrotech
Sverige är känt för sin innovationskraft, bland annat inom teknologi. Sverige börjar även bli känt för sin gastronomi. Under de senaste åren har det pratats mycket om foodtech och dess potential. Området är dock brett och omfattar allt från produktion, förädling, förpackning, distribution till konsumtion. Från andra områden vet vi att det sällan är ingenjörerna som inspirerar gemene man till teknikskifte eftersom de (troligtvis) inte fokuserat på vilka bakomliggande faktorer som påverkar oss till en förändring. I vår bransch vet vi att kockarna har stor påverkan på vad vi äter och gastronomiska trender. Vad händer när vi kombinerar deras bakgrund och kunskap med de teknologiska framsteg som sker inom produktion och förädling av livsmedel?
Studion gästas bland annat av: Anna Ryott från Summa Equity, Stefan Eriksson, Årets Kock 2005 och råvaruansvarig för Årets Kock samt Annika Grälls på Alfred Nobel Science Park.
Här hittar ni alla sex samtal och de går bra att lyssna på i efterhand
- Text: Årets Kock
- Foto: Årets Kock
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-