-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
För femte året i rad arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av priset Årets Turismföretagare i anslutning till middagen. I år firas dessutom Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening 30-årsjubileum i samband med Turismdagen. Evenemanget är en dag för att uppmärksamma besöksnäringen och dess betydelse för Jämtland Härjedalen.
I år arrangerades Turismdagen på Hotell Gamla Teatern i Östersund, en lokal som från början var Europas största Godtemplarlokal och som idag är ett hotell med varm inredning med många renoverade orginaldetaljer.
Under middagen läste VD Teres Gärdin motiveringen till Årets Turismföretagare 2025 och utropade Svenskt skidskytte i Östersund som vinnare, representerat av Generalsekreterare Rickard Grip och projektledaren för världscupen Martin Ohlsson.
Årets hederspristagare 2025 är Susanne Andersson VD för Visit Sweden. Foto: Anne AdstenVinnarmotivering
“Det finns de som lockar med stillheten. Och de som lockar med pulsen. De som bygger med timmer – och de som bygger med precision, tålamod och logistik i världsklass.
Årets vinnare gör något som få andra lyckas med: de förvandlar en plats till en världsscen. År efter år. Inte genom tur – utan genom träning, planering, svett och samarbete.
Bakom kulisserna finns ett maskineri som rör sig i tysthet – ett maskineri som kräver snö i rätt tid, scheman som håller, värdar som ler, och teknik som aldrig sviktar. Resultatet? Ett internationellt evenemang där miljontals tv-tittare riktar blicken mot en plats där mörker och kyla annars skulle dominera. Ett fönster som visar världen vilka vi är.
De skapar ringar på vattnet i hela vår region – inte bara genom fulla hotell och restauranger, utan genom stolthet, rörelse och framtidstro.
Och kanske är det allra tydligaste kvittot detta: att världens bästa aktiva inte bara kommer hit för att tävla – utan väljer att stanna. Att bo här. Leva här. Bära platsen med sig ut i världen, som våra ambassadörer.
Det här är inte ett företag i traditionell mening. Det är snarare ett system. Ett kollektiv. Ett bevis på att turism – när den görs som bäst – är en lagsport.
Och därför går utmärkelsen Årets Turismföretagare i Jämtland Härjedalen 2025 till:
Svenskt Skidskytte i Östersund”Om pristagaren
Svenskt Skidskytte, formellt Svenska Skidskytteförbundet, är den nationella organisation som ansvarar för all skidskytterelaterad verksamhet i Sverige. Förbundets huvudkontor ligger i Östersund, där även stora delar av den dagliga verksamheten bedrivs. Organisationen kompletteras av Svenskt Skidskytte AB, ett bolag som hanterar de mer kommersiella delarna av verksamheten, såsom evenemang, sponsring och försäljning.
Förbundet har ett brett uppdrag som sträcker sig från barn- och ungdomsverksamhet till elitnivå och landslag. Under dess paraply finns till exempel olika landslagsgrupper. Östersund har en central roll i svensk skidskytteverksamhet. Förutom att vara nationalarena och återkommande värdstad för världscuptävlingar finns här starka föreningar, som Biathlon Östersund, vilka driver träningsverksamhet och utvecklar nya talanger.
Svenskt Skidskytte arbetar utifrån värderingar som glädje, gemenskap, professionalism och individuell utveckling. Organisationens mål är att skapa goda förutsättningar för alla aktiva att nå sina mål, oavsett nivå, samtidigt som man främjar samarbete mellan föreningar, tränare och aktiva över hela landet. Genom att kombinera bredd och elitverksamhet vill Svenskt Skidskytte fortsätta utveckla sporten och stärka Östersunds roll som ett nationellt och internationellt centrum för skidskytte.
Kandidat till Stora Turismpriset
En glad representant för vinnaren Svenskt Skidskytte i Östersund i form av generalsekreterare Rikard Grip, fick ta emot priset som består ära och berömmelse, en plakett att placera på bästa tänkbara ställe samt ett bidrag för vidare insatser för kompetenshöjning bland personalen från JHT. Samtidigt som pristagaren nu är regionens kandidat inför det nationella ”Stora Turismpriset” nästa år, 2026.
Kriterier för Årets Turismföretagare
Priset ska gå till ett företag/organisation inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete (ekonomiskt, socialt och ekologiskt) nått betydande marknadsframgångar och/eller tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete. Företaget/organisationen ska också vara ansvarstagande (hylla flervärde), lönsamt och verka för en utveckling av den destination de verkar inom.
Årets eldsjäl och Årets hederspristagare inom turismen i Jämtland Härjedalen
JHT har sedan 2023 valt att införa 2 st priser i ett led att hylla destinationer och företagare inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Ett pris är “Jämtland Härjedalen Turisms Hederspris” som går till en person, företag eller organisation som varit verksam i längre tid och gjort skillnad för besöksnäringen nationellt, regionalt eller lokalt. Det andra priset är “Årets Eldsjäl inom turismen i Jämtland Härjedalen” och som hedrar någon som verkar inom besöksnäringen och har ett hjärta förankrat i Jämtland Härjedalen. Dessa priser delades också ut under middagen liksom priset till Årets turismföretagare.
Vinnare av Jämtland Härjedalen Turisms Hederspris 2025: Susanne Andersson VD för Visit Sweden och med båda fötterna förankrade i Jämtland Härjedalen.
Årets hederspristagare 2025
“Ni vet… ibland finns det personer runt oss som påverkar mycket mer än vi ibland förstår.
Som jobbar långsiktigt, strategiskt, med blicken både högt och djupt – men vår vinnare har under många år agerat nationellt utan större väsen av sig på hemmaplan.Hen har varit med och format svensk besöksnäring – och varit med och byggt bilden av Sverige som resmål.
Men inte bara som ett vackert land – utan som ett värderingsdrivet land.Hon har rört sig i rum där det beslutas om riktning och resurser. Hon har varit en röst som hörs –och, ännu viktigare, en röst som respekteras.
Av regeringar, av myndigheter, av företag, av kollegor i hela landet.Och mitt i allt det där…finns hen bokstavligen med fötterna i Jämtland Härjedalen.
Uppväxt här. Med näringen i blodet. Det var där det började, som liten – bland kök och kastruller, gäster, värdskap och kvällar som aldrig tog slut.
Och där någonstans växte också den känslan fram – att det vi gör i vår bransch… faktiskt spelar roll.
För platser, för människor, och numera i hens roll för Sverige.Och kanske är det så att vi här hemma inte alltid riktigt förstått hur stor roll hon faktiskt spelat och spelar.
Inte för att hon tar plats – utan för att hon förstår helheten. Och för att hon alltid för dialogen framåt.Vi , hon och jag har följt varandra genom livet – som bästa vänner, som kollegor, som bollplank, som medmänniskor.
Och jag vet vilken integritet du bär. Vilken klokskap. Och vilket djupt, äkta engagemang hon har för vår näring.Så, när vi idag firar 30 år av samverkan, av utveckling, av Jämtland Härjedalen Turism – så känns det helt självklart.
Men också otroligt stort, och fasen på tiden.Att i år tilldela vårt hederspris till Susanne – eller som vi säger, Sussie – Andersson, VD för Visit Sweden.”
Vinnare av Årets Eldsjäl inom turismen i Jämtland Härjedalen är i år en hel organisation som gör att vi och våra gäster kan känna stor trygghet ute i naturen. Priset går till Jämtland och Härjedalens Fjällräddare för deras ideella insatser för både bofasta och gäster i Jämtland Härjedalen.
Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025
“De är där när andra går vilse. När oron växer, när mörkret faller och när krafterna tryter. Med en unik kombination av lokalkännedom, mod och omtanke blir de en osynlig men ovärderlig del av vår trygghet i fjällen.
Deras insats är sällan synlig i rampljuset, men helt avgörande för att människor från hela världen ska våga söka sig hit – till vår fjällvärld, vår arena för äventyr och upplevelser. Besöksnäringen vilar på många axlar, och på deras vilar den med kunskap och ansvar.
Årets eldsjäl är därför inte en enskild person, utan en hel organisation. En kraft som med sitt engagemang, sin uthållighet och sitt hjärta personifierar vad det innebär att vara just en eldsjäl.
Årets eldsjäl 2025 går till Jämtland och Härjedalens Fjällräddare. Priset tas emot av Dan Lang, Duved.”
- Text: Anne Adsten/JHT
- Foto: Anne Adsten
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-