måndag 6 februari 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023
    • Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten
    • Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse
    • Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023
  • Platsannonser:
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Årets vinnare av guldpalmen tar emot sin utvecklingscheck
    2022-12-02 14:20

    Årets vinnare av Guldpalmen är Palm Tree Hotel i Trelleborg!

    Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till en besöksnäringsaktör som gör Trelleborg till en bättre plats att besöka. Strålkastarljuset ska sprida lite extra glans över de aktörer som gjort något särskilt för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Det kan vara någon som strävar efter att locka besökare året runt eller som vågat göra en satsning som gjort avtryck inte bara i Trelleborg, utan hela Skåne. Det kan också vara någon som är en stjärna på samarbete och frikostigt bjuder på sig själv och sin kompetens och på så sätt bidrar till att fler kan blomstra.

    I år har allmänheten, bestående av både lokala trelleborgare och destinationens besökare nominerat sina favoritföretag till Guldpalmen. Av de 51 nominerade aktörerna har sedan en jury, bestående av tidigare vinnare och representanter från Visit Trelleborg, utsett finalisterna Restaurang Siluett, Slättarps Gård och Palm Tree Hotel.

    En smart och hållbar destination

    ”Hos dessa tre aktörer ser vi just det som vi önskar premiera. Genom sin kreativitet och vilja till samarbete bidrar de till en smart och hållbar destination som är attraktiv för såväl besökare som oss trelleborgare”. Erik Lundström ordförande för Visit Trelleborg.

    I samband med skyltsöndagen tillkännagavs vinnaren av Guldpalmen 2022 – nämligen Palm Tree Hotel med motiveringen:

    ”Med stort engagemang för möten mellan människor och en genuin önskan om att fler ska uppleva mer – oavsett om man är en nyfiken turist, driftig företagare eller ett utsatt barn – bidrar årets vinnare av Guldpalmen till att göra Trelleborg och Sydkusten både attraktivt och medmänskligt.”

    Stärker destinationens attraktionskraft

    Även om alla finalister har utmärkt sig genom både stort engagemang och innovationsförmåga ville juryn särskilt premiera Palm Tree Hotels initiativ som stärker destinationens attraktionskraft och främjar social hållbarhet.

    ”Ägarna och deras medarbetare är drivande och visar tydligt att de vill bidra till en positiv utveckling i Trelleborg. Initiativ så som Business Club, ett lokalt företagsnätverk, samt den starka förankringen i föreningslivet är exempel på hur besöksnäringen kan bidra till lokal samhällsutveckling, konstaterar Erik Lundström. Men det som värmde juryns hjärta extra mycket är den satsning som görs för att socialt utsatta barn ska få uppleva en oförglömig jul”.

    Utöver äran och guldpalmsstatyn tilldelas företaget även en utvecklingscheck på 10.000kr som kan användas för produkt-, marknads och företagsutveckling.

    Läs mer om Guldpalmen på Turismnytt

    Relaterade länkar

    • Hotellnatten – Palm Tree Hotel
    • Text: Visit Trelleborg
    • Foto: Visit Trelleborg
    • Tweet
  • Stromma vinter 2023 besöksnäring
    2023-02-06 03:46

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 23-27 januari 2023

    Med mycket om Destination, Boende, Evenemang och Museer

  • E-go finns nu även i Höga Kusten
    2023-02-05 00:59

    Nu lanseras elbilskonceptet E-go i Örnsköldsvik och Höga Kusten

    Nu kan fler boende och besökare i Örnsköldsvik resa klimatsmart

  • undersökning
    2023-02-04 15:56

    Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

    En del av Jämtland Härjedalens intäkter kommer från besökare som övernattar hos släkt/vänner. Regionen genomför en undersökning för att se betydelsen.

  • Handbolls-VM i Göteborg 2023
    2023-02-04 15:48

    Lägesbild: Besöksnäringen i Göteborg Januari 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket.

  • Sturebadet bassäng med Orbital Showers.
    2023-02-04 09:57

    Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

    I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi för att jobba långsiktigt hållbart med det som är allra mest centralt i verksamheten.

  • Solhem Hotel i Visby
    2023-02-02 18:54

    Solhem Hotel i Visby blir basläger för aktiva utforskare

    Anrika Solhem Hotel i Visby genomgår just nu en renovering och öppnar i mars. Boendet tydliggör även sin nya riktning.

  • Årets varumärke
    2023-02-02 18:30

    Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022

    Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari.

  • Manga Royals på Livrustkammaren turnerar ute i landet
    2023-02-02 12:45

    Livrustkammarens utställningar Manga Royals och Mästarprovet på turné

    Nu får ännu fler i landet möjlighet att se Livrustkammarens populära tillfälliga utställningar. Först ut är utställningen Manga Royals - kunglig historia mangastil som visas på Örebro Slott.

  • Scandinavian XPO
    2023-01-31 22:40

    Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

    Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan.

  • ROC på Pite Havsbad 2023 besöksnäring
    2023-01-30 03:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023

    Mest om Boende, Museer och Evenemang. Fortfarande en vecka efter, men snart ikapp ;-)

  • Veckans profil

    Annemarie Gubanski, Taktikon

    Annemarie Gubanski

    VD, Taktikon

    Intervju med Annemarie Gubanski om varför Taktikon skapar ett nytt softbrand - Taktikon Hotels

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Besöksnäring på agendan – anmäl dig nu!

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 2 februari 2023

    • Hur tänker de svenska resenärerna om sitt resande just nu? December 2022

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Branschforum för kompetens i turismindustrin
      2023-02-16
      • Eskilstuna
      • sv-se.invajo.com/event/stua/branschforumf%C3%B6rkompetensiturismindustrin
    • Västmanlands Turismdag 2023
      2023-02-24
      • Västerås
      • rv.powerinit.com/Data/Event/EventTemplates/4450/?EventId=550
    • OnSpotStory-dagen
      2023-03-15
      • Stockholm
      • www.onspotstory.com/index.php/onspotstory-dagen/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Museernas vårmöte 25-27 april (save the date)
      2023-04-25
      • Västerås
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-01-30 03:24

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 januari 2023

      Fortfarande en veckas ”back log” men hoppas vara ikapp inom kort. Detta är alltså en sammanfattning av nyhetsskör...

    • 2023-02-04 09:57

      Sturebadet sparar 40 000 liter vatten per månad med Orbital Shower

      I december 2022 installerades ett antal Orbital Shower på Sturebadet i Stockholm, en del i Sturebadets strategi ...

    • 2023-01-31 22:40

      Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

      Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- oc...

    • 2023-02-04 15:56

      Unik undersökning av släkt/vänbesök för att påvisa turismens betydelse

      En inte obetydlig del av Jämtland Härjedalens samlade besöksnäring är de besökare som övernattar hos släkt och vä...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Turistbyråer blir infopoints i förhoppning att alla är digitala. I måldokument ersätts ord som besökare och turism av ordet platsattraktivit...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet