-
Årets vinnare av Guldpalmen är Palm Tree Hotel i Trelleborg!
Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till en besöksnäringsaktör som gör Trelleborg till en bättre plats att besöka. Strålkastarljuset ska sprida lite extra glans över de aktörer som gjort något särskilt för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Det kan vara någon som strävar efter att locka besökare året runt eller som vågat göra en satsning som gjort avtryck inte bara i Trelleborg, utan hela Skåne. Det kan också vara någon som är en stjärna på samarbete och frikostigt bjuder på sig själv och sin kompetens och på så sätt bidrar till att fler kan blomstra.
I år har allmänheten, bestående av både lokala trelleborgare och destinationens besökare nominerat sina favoritföretag till Guldpalmen. Av de 51 nominerade aktörerna har sedan en jury, bestående av tidigare vinnare och representanter från Visit Trelleborg, utsett finalisterna Restaurang Siluett, Slättarps Gård och Palm Tree Hotel.
En smart och hållbar destination
”Hos dessa tre aktörer ser vi just det som vi önskar premiera. Genom sin kreativitet och vilja till samarbete bidrar de till en smart och hållbar destination som är attraktiv för såväl besökare som oss trelleborgare”. Erik Lundström ordförande för Visit Trelleborg.
I samband med skyltsöndagen tillkännagavs vinnaren av Guldpalmen 2022 – nämligen Palm Tree Hotel med motiveringen:
”Med stort engagemang för möten mellan människor och en genuin önskan om att fler ska uppleva mer – oavsett om man är en nyfiken turist, driftig företagare eller ett utsatt barn – bidrar årets vinnare av Guldpalmen till att göra Trelleborg och Sydkusten både attraktivt och medmänskligt.”
Stärker destinationens attraktionskraft
Även om alla finalister har utmärkt sig genom både stort engagemang och innovationsförmåga ville juryn särskilt premiera Palm Tree Hotels initiativ som stärker destinationens attraktionskraft och främjar social hållbarhet.
”Ägarna och deras medarbetare är drivande och visar tydligt att de vill bidra till en positiv utveckling i Trelleborg. Initiativ så som Business Club, ett lokalt företagsnätverk, samt den starka förankringen i föreningslivet är exempel på hur besöksnäringen kan bidra till lokal samhällsutveckling, konstaterar Erik Lundström. Men det som värmde juryns hjärta extra mycket är den satsning som görs för att socialt utsatta barn ska få uppleva en oförglömig jul”.
Utöver äran och guldpalmsstatyn tilldelas företaget även en utvecklingscheck på 10.000kr som kan användas för produkt-, marknads och företagsutveckling.
Relaterade länkar
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-