-
De har bäst varumärke – enligt svenska konsumenter
Vinnarna för Evimetrix Swedish Brand Award 2017 är utsedda.Vi har tittat närmare för att titta hur många och vilka besöksnäringsföretag som vann.
Huvudpriset – en shoppingdestination
Varuhuset Gekås Ullared tog hem huvudpriset av Swedish Brand Award 2017.
Vinnare i kategorin Biluthyrning
Vinnaren av kategorin Biluthyrning blev det stora företaget Circle K.
Kategorin Cafékedjor
De senaste åren har cafékedjorna ökat i antal i Sverige. Vinnaren i kategorin cafékedjor blev Espresso House.
Vinnare av kategorin Intresseorganisationer
Vinnaren av kategorin Intresseorganisationer blev Motormännen. Motormännen är en aktör som bidrar till den svenska besöksnäringen genom att bidra med information till bilburna invånare och turister.
Kategorin Nöjesattraktioner
De senaste åren har man sett en stor tillväxt bland nöjesparkerna i Sverige. Därmed har också varumärken inom kategorin stärkts. Vinnaren av kategorin blev Astrid Lindgrens Värld. Bland de nominerade fanns också Kolmårdens Djurpark och Liseberg.
Kategorin Snabbmat
Hamburgerrestaurangen Max har de senaste åren vuxit, både i Sverige och utomlands. Nu prisas man för sitt varumärkesbyggande. Andra nominerade var Sibylla och Subway.
Kategorin Övrig handel
Bästa varumärke inom kategorin Övrig handel har Gekås Ullared tätt följt av Clas Ohlson och Jula.
Fakta Evimetrix Swedish Brand Award
Evimetrix Swedish Brand Award är ett pris där Sveriges konsumenter röstar fram Sveriges starkaste varumärken.
I undersökningen mäts erfarenheter och attityder gentemot cirka 500 varumärken i 35-tal branscher. I år har cirka 6.000 konsumenter deltagit.
Undersökningen baserar sig på Nöjd Kund Index NKI. Evimetrix väger sedan NKI mot kännedom vilket resulterar i varumärkets styrka, eller dess varumärkesposition. På så sätt blir det möjligt att jämföra olika varumärken med varandra oberoende av storlek och ett rättvist resultat som tar hänsyn till hur omtyckt och välkänt varumärket är har uppstått.
Evimetrix Swedish Brand Awards är priset som sätter varumärkesupplevelsen i centrum.
Priset har delats ut sedan år 2002.
Källa: Evimetrix
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Evimetrix
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-



