-
Besöksnäringen i Eskilstuna slår rekord
Besöksnäringen i Eskilstuna slår rekord.
Omsättningen för år 2016 var 228 miljoner kronor, en ökning med 11% om man jämför med år 2015. Branschen skapade 9% fler arbets-
tillfällen och har nu 1.534 årsanställningar i kommunen.”- Eskilstunas utmaning är att skapa fler jobb och få fler i jobb. Besöksnäringen i Sverige och i Eskilstuna har en stark tillväxt
och är en jobbmotor framförallt för unga och nysvenskar.
Vårt fokus har sedan vi 2015 blev ett helägt kommunalt
bolag skiftat från att jaga omsättning till att skapa fler jobb
så det är skönt att få ett kvitto på att vårt arbete tillsammans
med näringslivet ger resultat”, säger Martin Roos,
VD, Destination Eskilstuna.Camping störst
Under 2016 noterades 47.131 gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar. Camping är den största boende-
formen för turister och står för 38% av gästnätterna.”- Det är roligt att den positiva trenden för Eskilstunas campingar fortsätter. Vi har värvat en ny aktör på Mälarbadens Camping i Torshälla inför 2017 och befintliga aktörer som Vilsta Sporthotell fortsätter att investera. Samtidigt som camping ökar ligger
Eskilstuna i nivå med rikssnittet gällande fritidsövernattningar
på hotell. Eskilstunas bredd och kvalitet i logiutbud stärker vår attraktivitet”, säger Maria Ringström, Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna.Flest affärsresenärer
En tredjedel av de kommersiella övernattningarna utgörs av fritidsturism medan två tredjedelar av stadens gästnätter representeras av affärsresenärer och deltagare i möten och konferenser.”- Möten och affärsresenärer är en väldigt viktig del av besöksnäringen. Deltagarna på ett möte spenderar i regel
mer än dubbelt så mycket pengar som fritidsresenärerna
under sitt besök i Eskilstuna. Men möten ger inte bara intäkter
och skapar arbetstillfällen i Eskilstuna. Det bidrar även till att
stärka Eskilstunas varumärke. Många gör sitt första besök i
Eskilstuna i samband med ett möte, de får en positiv bild av
staden och kommer sen tillbaka med sina familjer”,
säger Emelie Gard, Projektledare Eskilstuna Convention
Bureau som är en del av Destination Eskilstuna.Boende hos släkt och vänner ökar
De icke-kommersiella övernattningarna som genereras av boende hos släkt och vänner samt boende i egna fritidshus uppgick till 714.000 stycken och motsvarar en ökning på 2 %.Satsar på evenemang
De flesta som besöker Eskilstuna i privat syfte gör det för att hälsa på släkt och vänner men sen följer reseanledningar som kultur- och naturupplevelser samt shopping.”- Vi fortsätter vårt arbete för att värva fler evenemang till Eskilstuna i enlighet med kommunkoncernens evenemangsstrategi. Friidrotts-SM och musikfestivalen Gainesville är några exempel på evenemang vi satsat på utifrån strategin. Vi har också lagt stor kraft på att få med oss näringslivet som en stark samverkanspart i olika evenemang. Hotell- och restaurangföreningen har mobiliserat sig och är numera en viktig samverkanspart i såväl Parkfestivalen som nya Vårfestivalen där Å-loppet och Springpride ingår. Om vi tittar framåt har vi också en ny arena vilket möjliggör än fler musik-, kultur- och idrottsupplevelser för besökare och invånare, säger Micke Lönngren, Evenemangschef, Destination Eskilstuna.
Men de utländska besökarna minskar
Antal utländska turister i Eskilstuna minskade med 8%. Bakom minskningen står britterna som har halverat sitt besök till staden.”- En trend som vi dessvärre förutsåg i samband med Storbritanniens Brexit. Trots att den ännu inte genomförts misstänker vi att det påverkat britternas resebeteende”, säger Maria Ringström. Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna.
Källa: Destination Eskilstuna AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Edis Potori
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-