-
Besöksnäringen i Eskilstuna slår rekord
Besöksnäringen i Eskilstuna slår rekord.
Omsättningen för år 2016 var 228 miljoner kronor, en ökning med 11% om man jämför med år 2015. Branschen skapade 9% fler arbets-
tillfällen och har nu 1.534 årsanställningar i kommunen.”- Eskilstunas utmaning är att skapa fler jobb och få fler i jobb. Besöksnäringen i Sverige och i Eskilstuna har en stark tillväxt
och är en jobbmotor framförallt för unga och nysvenskar.
Vårt fokus har sedan vi 2015 blev ett helägt kommunalt
bolag skiftat från att jaga omsättning till att skapa fler jobb
så det är skönt att få ett kvitto på att vårt arbete tillsammans
med näringslivet ger resultat”, säger Martin Roos,
VD, Destination Eskilstuna.Camping störst
Under 2016 noterades 47.131 gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar. Camping är den största boende-
formen för turister och står för 38% av gästnätterna.”- Det är roligt att den positiva trenden för Eskilstunas campingar fortsätter. Vi har värvat en ny aktör på Mälarbadens Camping i Torshälla inför 2017 och befintliga aktörer som Vilsta Sporthotell fortsätter att investera. Samtidigt som camping ökar ligger
Eskilstuna i nivå med rikssnittet gällande fritidsövernattningar
på hotell. Eskilstunas bredd och kvalitet i logiutbud stärker vår attraktivitet”, säger Maria Ringström, Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna.Flest affärsresenärer
En tredjedel av de kommersiella övernattningarna utgörs av fritidsturism medan två tredjedelar av stadens gästnätter representeras av affärsresenärer och deltagare i möten och konferenser.”- Möten och affärsresenärer är en väldigt viktig del av besöksnäringen. Deltagarna på ett möte spenderar i regel
mer än dubbelt så mycket pengar som fritidsresenärerna
under sitt besök i Eskilstuna. Men möten ger inte bara intäkter
och skapar arbetstillfällen i Eskilstuna. Det bidrar även till att
stärka Eskilstunas varumärke. Många gör sitt första besök i
Eskilstuna i samband med ett möte, de får en positiv bild av
staden och kommer sen tillbaka med sina familjer”,
säger Emelie Gard, Projektledare Eskilstuna Convention
Bureau som är en del av Destination Eskilstuna.Boende hos släkt och vänner ökar
De icke-kommersiella övernattningarna som genereras av boende hos släkt och vänner samt boende i egna fritidshus uppgick till 714.000 stycken och motsvarar en ökning på 2 %.Satsar på evenemang
De flesta som besöker Eskilstuna i privat syfte gör det för att hälsa på släkt och vänner men sen följer reseanledningar som kultur- och naturupplevelser samt shopping.”- Vi fortsätter vårt arbete för att värva fler evenemang till Eskilstuna i enlighet med kommunkoncernens evenemangsstrategi. Friidrotts-SM och musikfestivalen Gainesville är några exempel på evenemang vi satsat på utifrån strategin. Vi har också lagt stor kraft på att få med oss näringslivet som en stark samverkanspart i olika evenemang. Hotell- och restaurangföreningen har mobiliserat sig och är numera en viktig samverkanspart i såväl Parkfestivalen som nya Vårfestivalen där Å-loppet och Springpride ingår. Om vi tittar framåt har vi också en ny arena vilket möjliggör än fler musik-, kultur- och idrottsupplevelser för besökare och invånare, säger Micke Lönngren, Evenemangschef, Destination Eskilstuna.
Men de utländska besökarna minskar
Antal utländska turister i Eskilstuna minskade med 8%. Bakom minskningen står britterna som har halverat sitt besök till staden.”- En trend som vi dessvärre förutsåg i samband med Storbritanniens Brexit. Trots att den ännu inte genomförts misstänker vi att det påverkat britternas resebeteende”, säger Maria Ringström. Destinationsutvecklare, Destination Eskilstuna.
Källa: Destination Eskilstuna AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Edis Potori
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-