-
Besöksnäringsstrategin – För hållbar turism och växande besöksnäring
På måndagen kom så den länge emotsedda besöksnäringsstrategin. På presskonferensen där näringsministern presenterade nämnde han att den var klar att ta beslut om andra veckan i mars förra året, alltså exakt när pandemin slog till, men fick då alltså läggas åt sidan.
Här presenterar vi strategin och även några kommentarer från branschen. Vi kommer att fylla på under veckan med fler kommentarer så kom gärna tillbaka till denna artikel för att ta del av dem.
Såhär presenterar regeringen strategin:
I denna strategi identifierar regeringen ett antal strategiska områden för hållbar turism och växande besöksnäring. Dessa är enklare företagande, jobb och kompetens, kunskap och innovation, tillgänglighet samt marknadsföring. Till varje område kopplas fyra horisontella perspektiv: hållbarhet, digitalisering, platsutveckling och samverkan.
Behovet av att fortsätta utveckla en långsiktigt hållbar turism och en konkurrenskraftig, hållbar och innovativ besöksnäring i hela landet har blivit mycket tydligt i spåren av covid-19-pandemin. Pandemin har visat hur alla besöksnäringens branscher hör ihop och är beroende av varandra. Att utveckla gemensam kunskap om turismens förutsättningar och behov av anpassning i en föränderlig omvärld kan bidra till att skapa både social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Turismen ska bidra till minskad klimatpåverkan och inte tära på natur och miljö. Fossilfria transporter och cirkulära affärsmodeller inom turismens alla delar behöver utvecklas.
Pandemins negativa påverkan på besöksnäringen har försvagat företagens ekonomi och möjligheter att anställa. Samarbeten för att utveckla besöksnäringens alla delar kan bidra till att den ekonomiska och sociala hållbarheten stärks. Strategin pekar ut den långsiktiga riktningen och är en plattform utifrån vilken turismpolitiken ska utformas fram till 2030.
Behovet av en strategi
I denna strategi identifierar regeringen ett antal strategiska områden. Dessa är enklare företagande, jobb och kompetens, kunskap och innovation, tillgänglighet samt marknadsföring. Till varje område kopplas fyra horisontella perspektiv: hållbarhet, digitalisering, platsutveckling och samverkan.
I avsnitt 3 och framåt gör regeringen bedömningar av de horisontella perspektiven och de strategiska områdena som i sin tur leder fram till ett antal långsiktiga inriktningar i form av punktlistor med rubriken Tecken på framsteg. Listorna signalerar det önskade läget för svensk turism och besöksnäring om tio år.
Strategin knyter i sin helhet an till Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling, till regeringens jämställdhetsmål, till de klimatpolitiska målen och till andra riksdagsbundna mål. Regeringen avser att ta fram handlingsplaner som är i linje med strategin.
Ansvar och uppgifter skiljer sig åt mellan offentlig, privat och ideell sektor, men det samlade resultatet i form av en hållbar och konkurrenskraftig turism och besöksnäring är beroende av samsyn i de viktigaste frågorna och ett samordnat arbete mellan olika politikområden. Med strategin visar regeringen på önskat läge för svensk turism och besöksnäring om tio år. Detta kan bidra till att etablera en samsyn som kan underlätta hållbar utveckling i hela besöksnäringens aktörssystem.Den här strategin kan utgöra ett stöd som andra aktörer på olika nivåer – privata, ideella och offentliga – kan förhålla sig till i lokala och regionala strategier och handlingsplaner. Strategin kan därför bidra till en effektiv användning av offentliga medel och resurser och till att stärka förutsättningarna för synergier mellan sektorer.
Vid pressträffen fick näringsministern frågan om hur tillgänglighet rimmar med miljöpartiets krav att inrikesflyget skall läggas ned. Ministern höll inte riktigt med om beskrivningen och menade att det är en av ett antal målkonflikter som finns i samband med strategin.
Vi på Turismnytt frågade om det kommer att tillföras några extra resurser till näringen för att genomföra strategin utöver det som redan presenterats, bland annat i samband med budgeten. Svaret blev att – Nej, nu skall det tas fram handlingsplaner och så vidare…
En annan fråga var regeringen menade att man skulle mäta huruvida målen uppnåtts 2030, men inte heller här hade Baylan något konkret svar.
Länk till den 36-sidiga strategin – https://regeringen.se/4a92e5/contentassets/a8725a9147d941e3b2778a5f500f1a37/strategi-for-hallbar-turism-och-vaxande-besoksnaring_slutlig.pdf
Visit Sweden om regeringens besöksnäringsstrategi: ”Nu blir det möjligt att bättre ena krafterna för hållbar framdrift för den svenska turist- och besöksnäringen”
Visit Sweden, det statligt ägda bolaget som imagemarknadsför Sverige som resmål, välkomnar den nationella strategin för hållbar turism och besöksnäring som regeringen presenterade idag.
– Strategin skapar nu ännu bättre och tydligare förutsättningar för att kraftsamla och ena den svenska turist- och besöksnäringen, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.
Eftersom strategin publicerades för alla parter idag, är det för tidigt att gå in på vad strategin kommer att innebära i praktiken.
– Vi har läst igenom strategin en första vända och är väldigt positiva till att den nu ger en tydlig och samlad bild för arbetet framöver.
– Vi är kanske lite extra glada över tydligheten att Visit Sweden är den aktör som har det nationella offentliga uppdraget att marknadsföra Sverige både mot den svenska och mot den internationella målgruppen, fortsätter Susanne.
– Och att Visit Swedens redan påbörjade arbete med att fokusera marknadsföringen för att öka efterfrågan till resmålet Sverige mot resenärer som efterfrågar hållbara alternativ och gör aktiva hållbara val, är det som regeringen nu också pekar ut som vägen framåt.
– Vi får också hoppas att de budgetanslag som skjuts till verksamheten framöver matchar det arbete som regeringen vill att vi och andra ska göra för att skapa det värde för besöksnäringen och Sverige som önskas, avslutar Susanne som precis idag deltar på ett samverkansmöte mellan de nordiska länderna.
Det är också glädjande att strategin nu tydligt inkluderar nordiskt samarbete av gemensam marknadsföring av Norden som hållbar turistdestination för långväga marknader.
Regeringen har filat på den nationella strategin för hållbar turism och besöksnäring sedan år 2017, då utredningen ”Ett land att besöka” överlämnade sin slutrapport om en samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring till närings- och innovationsministern.
Efter att regeringen 2019 identifierade besöksnäringen som en av Sveriges nya basnäringar, innebär denna nya strategi en viktig plattform för alla parter att ta avstamp ifrån, på både nationell, regional och lokal nivå. Speciellt nu när världen och Sverige är på väg ut ur en lång period med förödande pandemi och restriktioner som i det närmaste har lamslagit besöksnäringen.
Kommentar från Sveriges Bussföretag
-Vi ska självklart läsa regeringens strategi noga när den nu publiceras. Det är välkommet att regeringen lyfter besöksnäringens betydelse för Sverige med en nationell strategi, vilket vi som företräder besöksnäringens olika delar länge efterfrågat. Samtidigt behöver näringen stöd här och nu. I Danmark exempelvis har regeringen beslutat att förlänga stödåtgärderna relaterade till pandemin året ut. Vi hade naturligtvis önskat att den svenska regeringen, i samband med dagens presentation, också hade presenterat konkreta åtgärder för vår hårt drabbade besöksnäring, där bussbranschen är en viktig del, både på kort och lång sikt. Krisen i pandemin spår är på intet sätt över. Samtidigt tycker vi att de handlingsplaner som näringsminister Ibrahim Baylan ska utarbetas med utgångspunkt i den nya besöksnäringsstrategin blir intressanta att medverka till. Det var också bra att ministern så tydligt lyfte behovet av att besöksnäringens olika delar har ett stort och ökande behov av kompetens. Bussbranschen exempelvis behöver rekrytera 4700 personer under perioden 2021-2023. Huvudsakligen bussförare men också trafikledare och mekaniker, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vide VD Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv.
Svensk Turism: Bra att strategin är på plats – nu ser vi fram emot handlingsplanerna
Regeringens besöksnäringsstrategi är viktig för näringens utveckling och arbetet med konkreta åtgärder måste nu snabbt komma igång.
Efter flera års arbete presenterade regeringen idag den nationella besöksnäringsstrategin. Strategin för hållbar turism och växande besöksnäring välkomnas av Svensk Turism, som samlar den privata delen av svensk besöksnäring.
– Det är glädjande att strategin äntligen är på plats och att det därmed finns en riktning för det strategiska arbetet, säger Jonas Siljhammar, ordförande Svensk Turism.
Regeringens vision är ”2030 är Sverige världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation” och i strategin identifieras ett antal strategiska områden: enklare företagande, jobb och kompetens, kunskap och innovation, tillgänglighet samt marknadsföring.
– Vi ser nu fram emot att bidra i det avgörande arbetet med att ta fram konkreta handlingsplaner. För att strategin ska realiseras krävs att ord blir till handling och också att det avsätts ordentliga resurser kopplat till det fortsatta arbetet, säger Jonas Siljhammar.
Regeringens strategi för hållbar turism och växande besöksnäring presenterades den 18 oktober. Med strategin avser regeringen att skapa långsiktiga förutsättningar för en hållbar växande besöksnäring som har en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor i Sverige. Strategin är ett ramverk och en inriktning för regeringens politik för den kommande tioårsperioden.
Tillväxtverkets kommentar
Tillväxtverket välkomnar regeringens nationella strategi för besöksnäringen. Den ger hela turism och besöksnäringen en ännu större och välbehövlig plats såväl i samhället som i politiken.
Regeringens strategi har en tydlig styrning mot hållbar utveckling, med Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen som en central utgångspunkt. Balansen mellan miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet poängteras. Vi ser en besöksnäring märkt av pandemin, med utmaningar som bland annat handlar om att hitta arbetskraft men också mot en grön och digitaliserad omställning. Sverige har goda chanser att lägga sig i topp när det gäller hållbarhet och innovation. Där kan besöksnäringen vara med och vara en del av lösningen på många av de samhällsutmaningar som vi står inför.
– Med regeringens lanserade strategi får näringen en välbehövlig omstart. Vi har ett utmanande men spännande arbete framför oss, där vi som myndighet tillsammans med aktörer på lokal, regional och nationell nivå kan kraftsamla. I det arbetet är Tillväxtverket beredda att ta en samlande roll i strategins genomförande samt att vara behjälpliga i att ta fram en handlingsplan med utgångspunkt i strategin, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.
Kommentar från Stromma
Strategin är en välkommen satsning både för turistbranschen och Sverige. Den pekar på hur viktigt det är att olika aktörer bidrar med sin del och att det ger en helhetsupplevelse för turisterna.
– Att den lyfter fram vikten av samordning ligger helt i linje med Strommas ambition att utveckla turismen. Olika aktörer behöver se varandra som komplement och inte som konkurrenter. Det är mångfalden i turistbranschen som ger turisterna den bästa upplevelsen. Samordningen måste därför garantera att de privata aktörerna får en stark och given position, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma.
- Text: Näringsdepartementet/Visit Sweden/Sveriges Bussföretag/Svensk Turism
- Foto: Näringsdepartementet
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-